خبرهای داغ:
با حضور کارشناس ارزیاب يونسكو در راستای ثبت جهانی کاروانسراهای ایران؛

سرای سعدالسلطنه قزوین در مسیر ثبت جهانی

به‌دنبال تدوین پرونده زنجیره‌ای ثبت جهانی کاروانسراهای ایران، کارشناس ارزیاب يونسكو به منظور بررسی ویژگی‌های کالبدی و مستندات پرونده کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین از این مجموعه تاریخی بازدید کرد.
کد خبر: ۹۳۸۲۷۰۵
|
۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، محمدحسن طالبیان مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه بازدید از سرای سعدالسلطنه قزوین گفت: یک پرونده میراث جهانی با عنوان «کاروانسرای ایرانی» تدوین شده که در آن ۵۶ کاروانسرا از سراسر کشور مربوط به دوره‌های تاریخی ساسانی تا قاجار از جمله کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین برای ثبت در فهرست آثار جهانی درنظر گرفته شده‌اند.

مشاور ورزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: برخی از این کاروانسرها برون‌شهری و برخی درون‌شهری بوده و همه آنها در واقع الگوی مادر و اولیه کاروانسرا هستند که در این بازدیدها با حضور ارزیابان یونسکو سیر تحول تاریخی و سیر تکامل طراحی آنها مورد بررسی قرارمی‌گیرد.

طالبیان با بیان اینکه کاروانسرای سعدالسلطنه با دربرگیری فضاهای مختلفی همچون بازار صنایع‌دستی، گرمابه، موزه، حیاط‌های مختلف و … مجموعه‌ای منحصربه‌فرد است، یادآور شد: تا کنون از ۳۹ کاروانسرا توسط ارزیابان یونسکو در استان‌های مختلف بازدید شده که پس از قزوین این ارزیابی‌ها با بازدید از آثار استان‌های گیلان، آذربایجان، استان‌های جنوبی، کرمانشاه و همدان ادامه دارد و انشاء‌الله در اجلاس میراث جهانی در تیرماه ۱۴۰۱ نتیجه این بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

علیرضا خزائلی مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین نیز در این بازدید ضمن ابراز خرسندی از انجام مراحل ثبت سعدالسلطنه به عنوان اولين اثر جهاني قزوين گفت: قطعا اولين دستاورد ثبت اين اثر معرفي قزوين در مقياس جهاني و مشاهده آن در مراجع جهاني خواهد بود كه براى گردشگران بين‌المللي بسيار حائز اهميت است ضمن اينكه در صورت رعايت آيين‌نامه‌ها و پروتكل‌هاي مرتبط با ميراث جهاني مي‌توانيم از منابع مالي اين فرصت بهره‌مند شده و اولين پايگاه ميراث جهانی را در سعدالسلطنه داشته باشيم.

وی افزود: قطعا در فرايند ثبت جهاني اين اثر نظارت‌ها بر بنا و بافت پيرامونى آن با دقت و توجه بيشترى دنبال خواهد شد و در بافت تاريخي قزوين نیز بايد موضوعاتي لحاظ‌ شود و مدنظر قرارگيرد كه ميراث جهاني با تهديد مواجه نشود.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار