کد خبر: ۹۳۸۴۰۱۴
|
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰

طرح‌های آب‌محور حوزه کشاورزی استان اردبیل در انتظار اقدام دولت

به گزارش خبرگزاری بسیج اردبیل .بخش کشاورزی استان اردبیل با تولید سالانه ۴.۵ میلیون محصول، ظرفیت‌های بالایی در زمینه تامین امنیت غذایی کشور دارد ولی استفاده حداکثری از این توامندی‌ها، نیازمند توجه ویژه دولت و سرمایه‌گذاری کلان در اجرا و تکمیل طرح‌های آب محور است.

 استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۴۰ هزار هکتار آن باغ، ۲۲۵ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو زراعی اراضی دیم است که بخشی از این اراضی دیم را می‌توان با اجرای طرح‌های آب‌محور به، آبی تبدیل کرد.

 

تامین آب مهمترین چالش بخش کشاورزی استان اردبیل

استان اردبیل همچون سایر مناطق کشور در پی به تغییرات اقلیمی و خشکسالی چند سال اخیر با چالش اساسی تامین آب برای اراضی زراعی رو به روست و بر این اساس لازم است که طرح‌های آب‌محور مانند سامانه‌های نوین آبیاری نیمه تمام در این استان به سرعت تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل  در تشریح ظرفیت‌‎ها و نیازمندی‌های حوزه کشاورزی استان در بخش تامین آب گفت: علاوه بر تکمیل و اجرای طرح‌های آب‌محور مانند سامانه‌های آبیاری نوین، طرح‌های اجرایی منجر به افزایش راندمان آبیاری و ارتقای عملکرد در تولید محصول نیز در این استان نیازمند حمایت است.

خلیل نیشکاد افزود: برای تامین آب حوزه کشاورزی استان در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در قالب احداث سدها انجام شده ولی اجرای طرح‌های آبرسانی به مزارع در پایاب این سدها چندان موفق نبوده است.

وی بیان کرد: هم اکنون بخش کشاورزی استان اردبیل در زمینه تکمیل پروژه آب‌های مرزی در پایاب سدهای خداآفرین، عمارت و احمدبیگلو با پیشرفت فیزیکی متوسط بالای ۹۰ درصد نیازمند منابع مالی کافی است.

وی مجموع اراضی زراعی تحت پوشش این سدها را حدود ۴۲ هزار و ۲۰۰ هکتار اعلام کرد و ادامه داد: برای تکمیل طرح‌های آبیاری اراضی پایاب این سدها بالغ بر ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

 

سدهای معیشتی، سدی در برابر مهاجرت روستاییان

سدهای معیشتی و کوچک با مهار آب‌های جاری در مناطق روستایی و تامین حداقل آب برای آبی کردن اراضی کشاورزی به عنوان سدی در برابر مهاجرت روستاییان به شهرها محسوب می شود که نیازمند توجه بیشتر و تکمیل طرح‌های نیمه تمام است.

بگفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، از سنوات گذشته عملیات اجرایی بیش از ۳۰ سد معیشتی در این استان آغاز شده ولی به علت کمبود منابع مالی بهره‌برداری از آنها محقق نشده و این سدها در پی تعطیلی رکود عملیات اجرایی، در حال تخریب است.

وی اظهار کرد: در سه سال اخیر با تخصیص منابع استانی، هفت مورد از این سدها توسط سازمان جهاد کشاورزی در مرحله تکمیل قرار گرفته ولی برای جلوگیری از استهلاک بیشتر طرح‌های نیمه کاره و استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری انجام شده، اهتمام جدی برای تامین اعتبار و برقراری ردیف ملی برای تکمیل همه این طرح‌ها در بازه زمانی سه ساله لازم است.

نیکشاد اضافه کرد: هم اکنون ۲۲ سد معیشتی کوچک با ظرفیت پوشش ۱۰۰ تا ۲۰۰ هکتار اراضی در سطح استان نیازمند تامین سه هزار میلیارد ریال اعتبار است که امیدواریم در جریان سفر ریاست جمهوری به این موضوع توجه شده و مصوب شود.

 

بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور چشم انتظار تکمیل زیرساخت‌ها

استان اردبیل در صنعت تولید محصولات گلخانه‌ای و فضای سربسته برنامه‌ریزی انقلابی و خیز شتابان داشته و سطح گلخانه‌های فعال این استان از ۱۶ هکتار در سال ۹۶ در مدت سه سال به حدود ۱۵۰ هکتار در سال جاری رسیده است.

رشد عملکرد احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان اردبیل در چهار سال اخیر بیش از ۱۰۰۰ درصد بوده و طی سه سال اخیر نیز در بخش افزایش سطح احداث گلخانه در ردیف نخست کشوری قرار گرفته است.

شهرک گلخانه‌ای یک هزار و ۶۰۰ هکتاری مغان به عنوان بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور ظرفیت جدیدی است که در چهار سال اخیر در بخش کشاورزی استان اردبیل در منطقه گرمسیری مغان در شمال استان ایجاد شده ولی تکمیل آن نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و تامین انرژی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در خصوص ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های این شهرک گلخانه‌ای گفت: عملیات اجرایی و احداث بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در منطقه مغان به مساحت ۱۶۰۰ هکتار از سال ۱۳۹۶ آغاز شده که با تکمیل آن، یک میلیون تن معادل ۲۰ درصد به ظرفیت تولیدات کشاورزی استان اردبیل اضافه می‌شود.

وی افزود: تاکنون بالغ بر ۵۰۰ هکتار از این شهرک به سرمایه‌‎گذاران بخش خصوصی جهت احداث مجتمع گلخانه واگذار شده و سرمایه‌گذاری برای تکمیل طرح و تولید در این مجتمع‌ها آغاز شده است.

نیکشاد با اشاره به اهمیت صنعت تولیدات گلخانه‌ای در ارتقای عملکرد بخش کشاورزی، تامین محصولات مورد نیاز داخل و فراهم شدن زمینه صادرات مازاد محصول بیان کرد: برای ادامه کار و روند تکمیل زیرساخت‌های مربوطه به خصوص در زمینه تامین انرژی برق و گاز در شهرک‌های کشاورزی شهرستان‌های استان اردبیل، ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

 

طرح‌های راکد حوزه کشاورزی استان اردبیل نیازمند ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات

استان اردبیل به علت ظرفیت بالای سرمایه‎گذاری در همه بخش‌های تولید محصولات، جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی دارد و بر همین اساس سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌های پرشمار در بخش کشاورزی این استان آغاز شده که تکمیل تعدادی از آنها به علت نیاز به تسهیلات بانکی، راکد و متوقف مانده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از احصای بیش از ۲۰۰ طرح نیمه‌تمام و راکد بخش کشاورزی این استان و برآورد نیاز آنها به منابع مالی و تسهیلات بانکی خبر داد و گفت: فعالسازی این طرح‌ها در اشتغالزایی، ایجاد امنیت غذایی و نیز تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور بسیار حیاتی است.

وی اضافه کرد: این طرح‌ها در همه بخش‎های تولید محصولات کشاورزی به خصوص در زمینه دام و طیور، صنایع تبدیلی، فراورده‌های لبنی، آبزی‌پروری، زنبورداری و سردخانه در حال احداث بوده و نیازمند تخصیص تسهیلات برای تکمیل و ورود به چرخه تولید است.

نیکشاد مجموع تسهیلات، سرمایه در گردش و ثابت مورد نیاز این طرح‎ها را ۳۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تصمیمات خوبی در جلسه هماهنگی سفر رئیس جمهوری در این زمنیه اتخاذ شده که امیدواریم مصوب شود.

 

تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیاز اساسی پس از تولید

استان اردبیل در زمینه تولید برخی محصولات جزو استان‌های پیشتاز محسوب می‌شود و مازاد تولید بالایی دارد که باید برای تنظیم بازار و فراهم کردن زمینه صادرات این محصولات از سوی دولت برنامه ریزی اساسی صورت گیرد.

این استان در زمینه تولید سیب زمینی با ۸۵۰ هزار تن محصول، سیر، بادام‎زمینی، گوجه فرنگی و محصولات باغی در ردیف استان‌های برتر کشور قرار دارد ولی در اغلب سال‌ها، نوسان بازار و افت قیمت این محصولات موجب ضرر هنگفت تولید کنندگان بخش می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اهمیت مدیریت بازار محصولات کشاورزی و همچنین توجه به جایگاه تجارت و صادرات مازاد تولید استان گفت: در کنار این کار باید هولدینگ‌ها و شرکت‌های مدیریت صادرات نیز شکل بگیرد.

وی خواستار تسهیل‌گری در ضوابط و مقررات گمرکی و اجرای برنامه‌های حمایتی مستقیم و غیرمستقیم در خصوص صادرات محصولات کشاورزی از سوی دولت شد و افزود: جهت ارتقای نقش ارزآوری و فراهم کردن زمینه رشد بخش کشاورزی، شرایط برای صادرات محصول از این استان باید تسهیل شود.

نیکشاد بیان کرد: این کار باید توام با پرهیز از خام‌فروشی و توجه به صنایع تبدیلی و فرآوری باشد.

 

 رئیس جمهوری و تنی چند از اعضای هیات دولت فردا پنجشنبه در هشتمین سفر استانی به استان اردبیل سفر خواهد کرد.

مردم استان اردبیل انتظار دارند که در جریان سفر یک روزه رئیس جمهوری به این استان، تامین مالی طرح‌های آب‌محور و راکد بخش کشاورزی این استان مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه پیشنهادهای اجرایی به تصویب برسد.

گزارش:حسن فاخری

ارسال نظرات