خبرهای داغ:
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان همدان خبر داد

فعالیت۱۸۰ معدن در همدان/ استان همدان قطب فرآوری سیلیس در کشور

همدان-معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان همدان با بیان اینکه امروز ۱۸۰ معدن در همدان با اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نفر فعال است، گفت: در حال حاضر ۱۱۷ معدن با توجه به وجود برخی مشکلات تعطیل هستند.
کد خبر: ۹۳۸۵۳۹۲
|
۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدهادی احمدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت ۴۵ درصد اقتصاد مملکت را به دوش کشیده است، اظهار داشت: تلفیق دو وزارتخانه صنایع، معادن و بازرگانی باعث شده که وظایف این وزارتخانه سنگین شود.

وی با بیان اینکه استان همدان بر روی دو زون ساختاری زمین‌شناسی قرار گرفته است، گفت: به تبع تنش‌هایی در میلیون سال پیش بر روی این نقطه از زمین اتفاق افتاده و تعدادی معدن به وجود آمده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان همدان با تاکید بر اینکه استان همدان در بین رنج رتبه ۱۲ تا ۱۶ در کشور قرار دارد که رضایت‌بخش است، عنوان کرد: با توجه به گسترش مواد معدنی در استان تاکنون تعداد ۲۹۸ معدن دارای پروانه بهره‌برداری داریم که دارای تنوع و مواد معدنی است.

وی عنوان کرد: از تعداد ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور استان همدان ۳۲ نوع ماده معدنی در خود جای داده که برکاتی است که خداوند به این استان عنایت کرده است.

احمدی با بیان اینکه اساتید دانشگاهی به دلیل وجود سه نوع سنگ رسوبی، دگرگونی و آذری در زمین به استان همدان عنوان «بهشت زمین‌شناسی» داده‌اند، افزود: هر دانشجو از هر جای کشور به استان همدان بیاید می‌تواند تنوع سنگ‌ها در کره زمین را در استان همدان مشاهده کند.

وی با بیان اینکه استان همدان دارای تنوع معدنی از قبیل کانی‌های فلزی، صنعتی و سنگ‌های تزئینی و نما است، گفت: استان همدان دارای چهار معدن مواد معدنی فلزی مگنتیت و هماتیت دارای پروانه بهره‌برداری است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان همدان با اشاره به اینکه چرخه فولادی در استان با یک حلقه گمشده تکمیل می‌شود، تصریح کرد: آن حلقه هم در آینده نزدیک با حضور سرمایه‌دار در استان زنجیره را کامل می‌کند.

وی با بیان اینکه تولیدات در معادن استان فرآوری می‌شود، ابراز داشت: در حوزه مواد معدنی فلزی در کشور نمونه خاصی است که از معدن تا تولید در استان فرآوری می‌شود.

احمدی با بیان اینکه نمونه کانی‌های صنعتی استان همدان نمونه بارز نوع ماده معدنی سیلیس در کشور است، عنوان کرد:  به این درجه خلوص در هیچ جای کشور از این نوع ماده معدنی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در خصوص توسعه صنایع شیشه‌ای در استان مسئولین کوتاهی کرده‌اند که اخیرا به دنبال جبران آن هستند، گفت: با توجه به وجود این نوع ماده معدنی، شهرک صنعتی ازندریان فرآوری خردایش را انجام می‌دهند و به پودر میکرونیزه تبدیل می‌کنند که به استان‌های مرکزی و غربی صادر می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان همدان با بیان اینکه استان همدان در تولید فلدسپات چغایی که در صنایع سرامیک و شیشه مصرف می‌شود نمونه است، افزود: فلدسپات آق‌داغ تامین کننده عمده فلدسپات تمام واحدهای صنعتی است که فرآوری سرامیک و چینی بهداشتی را تامین می‌کند.

وی عنوان کرد: میزان استخراج فلدسپات را از ۱۵ هزار تن در سه سال اخیر به ۴۰۰ هزار تن رساندیم که در راستای تحقق شعار سال اتفاق افتاده است.

احمدی با اشاره به شعار سال تاکید کرد: در راستای جهش تولید و مانع‌زدایی از بخش صنعت و معدن صدور پروانه بهره‌برداری ظرف مدت ۲ روز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه آندالوزیت برای اولین بار در کشور در استان همدان با سرمایه‌گذاری شرکت کیهان پایش فرآوری شده است که عمده محصول آن صادر می‌شود، عنوان کرد: دولومیت استان همدان نیز مثال زدنی است و دارای درجه خلوص بسیار بالایی است که شرکت‌های بزرگ کشور برای سرمایه‌گذاری ورود پیدا کرده‌اند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان همدان با بیان اینکه شرکت شستا در نهاوند سرمایه‌گذاری کرده است، ابراز داشت: در راستای مانع‌زدایی‌ها برای اولین بار معدن در این شهرستان واگذار شده است.

وی با بیان اینکه سنگ‌های رسوبی و تزئینی با عنوان مرمریت و تراورتن در شهرستان‌های  کبودراهنگ و رزن واقع شده است، گفت: سنگ تزئینی مشکی تویسرکان در دنیا بی‌نظیر است که به دنبال ثبت ملی آن هستیم که با تقویت واحدهای فرآوری و برش سنگ در استان به سراسر کشور صادر کنیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان همدان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اقتصاد کشور از مواد نفتی به سمت مواد معدنی باید سوق داده شود، گفت: برای رفع مشکلات پیش پای صنعت و معدن نیاز به حمایت است که با کمک و همت رسانه‌ها محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه معادن معارضان محلی زیادی دارند و باید در رسانه و جامعه فرهنگ‌سازی شود، ابراز داشت: برای تحقق این مهم باید سه حلقه دانشگاه و صنعت و فرهنگ به هم وصل شوند و مردم باید بدانند سرمایه‌گذاری در معادن تامین کننده صنایع بالادستی است، تا تعطیلی معادن را شاهد نباشیم.

احمدی با بیان اینکه بهره‌برداران معادن از معارضین محلی و منابع طبیعی گله دارند، گفت: امیدواریم با فرهنگ‌سازی، مسئولین از بخش معدن حمایت کنند و به دنبال رفع قوانین دست و پا گیری که در این مسیر وجود دارد، باشیم.

وی با بیان اینکه قانون‌گذار همه موارد مرتبط با معدن را پیش‌بینی کرده است، تصریح کرد: اخذ حقوق دولتی بر عهده وزارت صمت است که درصدی از این حقوق دولتی به همان منطقه‌ای که معدن وجود دارد برمی‌گردد و در اختیار سازمان صمت نیست و باید مسئولین استانی از جمله نمایندگان پیگیر این مسئله باشد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان همدان با بیان اینکه اگر تولید آهن اسفنجی را در استان راه‌اندازی کنیم چرخه تولید استان کامل خواهد بود، گفت: به دلیل وجود تحریم‌ها از ورود ماشین آلات و تکنولوژی به داخل کشور برای انجام عملیات اکتشافی، استخراجی و فرآوری محروم هستیم.

وی با بیان اینکه خطوط فرآوری و ماشین آلات فرسوده و تعداد معادن دارای ماشین آلات به روز پایین است، گفت: میزان واقعی‌سازی استخراج در سطح استان زبانزد است و وزارتخانه از استان همدان رضایت دارد.

فعالیت۱۸۰ معدن در همدان/ استان همدان قطب فرآوری سیلیس در کشور

*صدور ۵ پروانه بهره‌برداری از معادن در همدان

احمدی با بیان اینکه در ۶ ماه نخست سال جاری ۹ مورد پروانه اکتشاف معادن، دو فقره گواهی اکتشاف و پنج مورد پروانه بهره‌برداری صادر شده است، یادآور شد: میزان حقوق دولتی اخذ شده در ۶ ماه اول سال جاری ۳۶ میلیارد تومان است که این رقم در سال گذشته ۲ میلیارد تومان و در سال ۹۸ مبلغ ۸ میلیارد جذب شده که این مقایسه نشان از رشد خوب معادن دارد.

وی با بیان اینکه امروز ۱۸۰ معدن در همدان با اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نفر فعال است، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۱۷ معدن با توجه به مشکلاتی اعم از معارضان محلی، عدم وجود بازار و مسائل منابع طبیعی و ... تعطیل هستند.

احمدی با بیان اینکه استان همدان در فرآوری سیلیس قطب کشور است، گفت: باید برای ایجاد اشتغال بیشتر شهرک صنعتی سنگ‍بری در استان احداث شود.

وی با بیان اینکه با ورود سرمایه‌گذاری در این حوزه و حمایت مسئولین از خروج سنگ از استان جلوگیری می‌شود، بیان داشت: حدود ۸۰ درصد مواد معدنی در استان فرآوری می‌شود و اندک مواردی در بخش سنگ‌های تزیینی خام‌فروشی می‌شود و برای جلوگیری از این اتفاق نیازمند سرمایه‌گذاری جدید و ایجاد تکنولوژی به روز هستیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان همدان با بیان اینکه ۶۰ مورد از معادن تعطیل اخطار دریافت کرده‌اند، ابراز داشت: اقداماتی از جمله ورود سازمان بسیج مهندسین و کمک به رفع مشکلات معادن تعطیل و بازگشت به چرخه تولید صورت گرفته که امیدواریم در اسرع وقت این ۶۰ معدن با حل مشکلات احتمالی به فضای تولید بازگردند.

وی با بیان اینکه متاسفانه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته معادن اطلاعات عملی و کاربردی چندانی ندارند، خاطرنشان کرد: در این راستا نیازمند آموزش و کارآموزی دانشگاهیان در معادن هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات