خبرهای داغ:
مسئول در بازدید از تولیدی‌های مختلف وعده‌های مختلفی مبنی بر حمایت می‌دهند ولی هیچ کدام به سرانجام نمی‌رسد.
کد خبر: ۹۳۸۹۴۲۲
|
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰

 به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، فصل رشد زعفران پاییز و زمستان است و عمده نیاز آبی گیاه آن توسط باران و برف تامین می شود و همچنین در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد و گیاهی استراتژیک برای رهایی از بحران کم آبی به شمار می رود.

همه موارد ذکر شده از ویژگی های گرانترین ادویه دارویی یعنی طلای سرخ است، گیاهی که هم اکنون و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی کشورمان، توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر یکی از مهم‌ترین اولویت های سازمان جهاد کشاورزی به شمار می‌رود، که در این زمینه در آذربایجان غربی نیز گام‌هایی برداشته شده است.

کشت زعفران در مناطقی که از سوی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی مجاز اعلام شده است، توصیه می شود؛ خوشبختانه در این راستا کارآفرینان زیادی برای فعالیت ابراز علاقه کرده‌اند.

برداشت ۱۳۵ کیلوگرم زعفران از مزارع آذربایجان غربی

اکبرکرامتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیش بینی می‌شود، امسال ۱۳۵ کیلوگرم زعفران از مزارع زیر کشت این محصول در استان برداشت شود، ادامه داد: کشت محصول زعفران ‌بهترین گزینه برای رهایی از کم‌آبی بوده و راهی سودآور برای کشاورزان منطقه به شمار می‌رود.

وی ضمن ابراز خشنودی از اینکه استان با به لحاظ اقلیم طبیعی ظرفیت کشت زعفران را دارد، خاطرنشان کرد: زعفران یکی از مهمترین محصولات صادراتی کشورمان به شمار می‌رود که در این زمینه استان ما نیز سهم بسزایی دارد.

این مسئول با بیان اینکه، به واسطه تولید و صدور این محصول همه ساله ارز قابل توجهی وارد کشورمان شده و به تبع آن اشتغال‌زایی نیز صورت می‌گیرد، ادامه داد: در چند سال گذشته ۵۴ هکتار زعفران کشت شده، به طوری که امسال نیز سطح زیرکشت این محصول ۱۰ درصد افزایش یافته است.

کرامتی ضمن اشاره به اینکه، اراضی مرغوب و مستعد کشت زعفران در استان ما وجود دارد، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر نیاز کم این گیاه به آب در طول فصل تابستان، منجر به توسعه کشت این محصول در استان شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه، پیش بینی می شود امسال میزان تولید ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد، ادامه داد: ارومیه با کشت ۲۰ هکتار و به ترتیب شهرستان‌های نقده، شاهین دژ، میاندوآب بیشترین سطح زیر کشت این محصول را در استان دارند.

صادرات زعفران به ۵ کشور توسط بانوی کارآفرین تکابی

ندا مختاری دکترای تخصصی گیاهان دارویی، زعفران کار فعال در تکاب به خبرنگار بسیج، گفت: از سال ۱۳۹۷ وقتی فقط ۲۸ سال داشتم با سرمایه اولیه ۲ میلیارد تومان فعالیت خودم را در این عرصه آغاز کردم.

وی ضمن اشاره به اینکه برای ۱۰ نفر مستقیم و ۵۰ نفر غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است، اضافه کرد: میزان برداشت به ظرفیت کشت بستگی دارد، ولی به صورت میانگین سالانه ۱۵۰ کیلوگرم زعفران برداشت می‌کنیم.

این تولیدکننده با بیان اینکه محصولات به کل کشور صادر شده و به کشورهای ترکیه، عراق، امارات، چین و آلمان صادر می‌شود، ادامه داد: به جز کشت زعفران گلخانه‌ای، ما تولید کننده گلاب و عرقیجات، دمنوش و میوه خشک هستیم، که با بهترین کیفیت و بسته بندی در داخل و خارج از کشور عرضه می‌شود.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه مسئولان از تولیدکننده‌ها حمایت کافی به عمل نیاورده و فقط به بازدید اکتفا می‌کنند، گفت: همکاری نکردن برخی مسئولین شهرستان و عدم صدور به موقع مجوزها و پروانه‌ها مهم‌ترین موانع فعالیت هستند.

مختاری خاطرنشان کرد: با وجود همه سختی‌ها و گرانی‌ها تاکنون طعم شکست را نچشیده ام، ولی با این همه نتوانسته ام با همه ظرفیت وارد عرصه تولید شوم.

 به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، استفاده از گل زعفران در مصارف دارویی و غذایی رایج است و مورد استفاده خانواده‌ها است، این گیاه در مناطقی که از زمستان‌های ملایم و تابستان‌های گرم و خشک برخوردار می‌باشد، به خوبی رشد کرده و در مقابل سرما از مقاومت زیادی برخوردار است، بنابراین کشت آن به تولیدکننده‌ها و علاقه‌مندان به فعالیت در صنعت کشاورزی توصیه می‌شود.

 انتهای پیام

ارسال نظرات