توسعه پایدار کشورها منوط به توجه مسئولان به حوزه علم و پژوهش است

پژوهشگر ایلامی گفت: پدیده تحقیق و پژوهش یکی از مولفه های مهم برای رسیدن به توسعه پایدار در تمامی ملت ها خصوص کشورهای توسعه یافته است .
کد خبر: ۹۳۹۹۹۳۲
|
۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،پرستو سلطانی دانشجوی مقطع دکترای مدیریت آموزشی، از پژوهشگران استان ایلام است که در جشنواره استانی جهادگران علم و فناوری توانست رتبه برتر بخش مقاله را از آن خود کند. خبرنگار خبرگزاری بسیج به بهانه تبریک این موفقیت ، پیرامون وضعیت حوزه علمی و پژوهشی کشور به گفتگو با ایشان پرداخته است.

وی، با بیان اینکه مقاله پذیرفته شده  وضعیت سرمایه فکری در سازمانها را بررسی می کند گفت : جهت بررسی داده ها از دو روش کمی و کیفی استفاده شده و مولفه های اصلی سرمایه فکری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

نقش جوانان نخبه در رسیدن به مقاصد متعالی بر کسی پوشیده نیست

سلطانی در خصوص وضعیت علمی کشور عنوان کرد: پدیده علم یکی از مولفه های مهم برای رسیدن به توسعه پایدار در تمامی ملت ها خصوص کشورهای توسعه یافته است و هر کشوری برای حصول نتیجه در زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیازمند ارزیابی شاخص ها برای رسیدن به وضعیت مطلوب و پایدار است.

دانشجوی ایلامی، با بیان اینکه نقش جوانان نخبه در رسیدن به مقاصد متعالی حوزه های متعدد  بر کسی پوشیده نیست بیان کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر کشور ما در حوزه علمی با رشد جهشی مواجه شده،  به نحوی که فعالیت گسترده در حوزه مقالات علمی، مراکز تحقیقاتی، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و فناوری و حضور ایران در رنکینگ بین المللی، گواهی بر قدرت علمی ایران در جهان است.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از نخبگان /شرایط برای بازگشت نخبگان به کشور فراهم شود

سلطانی در ادامه اظهارات خود، با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حمایت همه جانبه از نخبگان بیان کرد: از دیدگاه مدیریتی می توان گفت جذب، نگهداشت و تلاش برای بازگشت نخبگان به کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید با اعمال سیاستهای تشویقی و توجه به خواسته نخبگان، زمینه لازم برای جذب نخبگان و بازگشت نخبگان خارج از کشور فراهم شود.

وی افزود : دانشگاه و مراکز آموزش عالی نقش بسزایی در جذب نخبگان داشته و باید برای جذب این قشر فعال و پویا طبق گفته رهبر معظم انقلاب، فرصت پژوهش و پیشرفت فراهم و موانع سر راه نخبگان برداشته شود.

نخبگان ایلامی سهم بسیاری در توسعه کشور دارند

محقق ایلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیرشان ایلام را مهد شهید رضایی نژاد و نخبگان معرفی کردند اذعان کرد: نخبگان ایلامی سهم بسیاری در توسعه کشور داشته و می توان با استفاده از نظرات و دیدگاههای آنان مسیر پرپیچ و خم توسعه را هموار کرد .

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امکانات، ظرفیت ها و اعتبارات موجود در استان ایلام پاسخگوی نیاز نخبگان نیست و همین امر موجب شده تا بسیاری از نخبگان برای تحقق خواسته هایشان راهی سایر استان ها و حتی در تفکر خروج از کشور باشند.

استعداد و توانمندی نخبگان نباید به عنوان دارایی شخصی تلقی شود

بانوی پژوهشگر ایلامی، با بیان اینکه فرد نخبه نباید استعداد خود را دارایی شخصی تلقی کند تصریح کرد: فرد نخبه احساس  مسئولیت بالاتری نسبت به عامه مردم داشته و مقام معظم رهبری نیز بارها  به این مسئله  اشاره کردند که نخبگان باید، مسئولیت پذیر و دیدگاهشان نسبت به مسائل جامعه وسیع تر باشد.

سلطانی در پایان اظهارات خود با بیان اینکه نخبگان باید در حوزه های تخصصی خود بکارگیری شوند بیان کرد: در شرایط کنونی مزیت رقابتی کشورها،  مربوط به اطلاعات و سرمایه های انسانی مخبه انها بوده و باید با در نظر گرفتن نیاز نخبگان و تلاش برای آنان ضمن حفظ شأن و منزلت آنان، زمینه توسعه پایدار در کشور فراهم شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار