در شهرستان تربت حیدریه برگزار شد:

چهارمین رویداد استارت آپی صنعت زعفران کشور در تربت حیدریه

مدیر مرکز رشد تربت حیدریه از برگزاری چهارمین رویداد استارت آپی صنعت زعفران کشور با ارائه جدیدترین ایده های علمی با موضوع فرآوری زعفران در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۴۰۳۰۶۰
|
۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی در تربت حیدریه،  مسعود جمشیدیان در حاشیه برگزاری این رویداد اظهار کرد: همه ساله در فصل برداشت و فرآوری طلای سرخ هزاران تن پرچم و گلبرگ گلهای زعفران در قالب زباله دور ریز می شود

وی گفت: در این رویداد علمی پژوهشگران جوان استانهای خراسان جدیدترین ایده های علمی خود را با موضوع فرآوری زعفران ارائه کردند.

وی تصریح کرد: در چهارمین رویداد استارت آپی زعفران کشور با رویکرد فرآوری محصول زعفران ۷۵ نفر از دانشجویان و پژوهشگران از استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی در قالب یازده تیم به صورت حضوری و آنلاین ۱۱ ایده نوآورانه و فناورانه خود را در موضوع فرآوری زعفران ارائه کردند.

مدیر مرکز رشد تربت حیدریه خاطر نشان کرد: دستاوردهای پژوهشی و ایده های فناورانه و نوآورانه دانشجویان و پژوهشگران شرکت کننده در این رویدادهای علمی با حمایت مرکز رشد به بازار هدف نزدیک و در مسیر تجاری سازی قرار می گیرد.

گفتنی است از مجموع بیش از ۱۱۸ هزار هکتار اراضی زیر کشت این محصول در ایران، استان خراسان رضوی با بیش از ۹۰ هزار هکتار و ۸۰ درصد تولید و خراسان جنوبی با ۱۵ هزار و ۷۰۰ هکتار و حدود ۵ درصد و همچنین سایر استانها با ۸ هزار هکتار دیگر به ترتیب بیشترین میزان کشت و تولید این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

از مجموع ۹۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار یعنی معادل ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه و از مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، ۱۲ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد ظرفیت استان به کشت زعفران اختصاص دارد.

در سطح استان خراسان رضوی بیش از ۱۲۰ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران‌کاران تربت حیدریه اختصاص دارد و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که بالغ بر ۹۰ درصد آن ها به کشت زعفران مشغولند.

اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می‌آید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار