غفلت از مخاطرات سوخت و ادامه رویکردهای فعلی رسانه ای ، بحران زا است
به گزارش خبرگزاری بسیج، اکبر نصراللهی در نخستین کارگروه مدیریت بحران در عرصه خبر و اطلاع رسانی در پالایشگاه لاوان گفت روابط عمومی ها هم از بحران ها اثر می گذارند و هم از آنان اثر می پذیرند بنابراین فراز و فرود و نتایج حاصل از بحرانها تا حد بسیار زیادی، تابع عملکرد روابط عمومیها ، نوع رویکردها و راهبردهای اتخاذ شده و نحوه مدیریت رسانه ای بحران است.
وی با اشاره به سخنان اخیر مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در مورد افزایش مصرف سوخت، توجه همزمان به واقعی کردن قیمت سوخت و استاندارسازی خودروها و هزینه 50 تا 60 درصدی هزینه جایگاهدار، کارمزد توزیع و نرخ حمل و نقل گفت: روابط عمومی ها باید با استفاده بموقع ، هنرمندانه و حداکثری از ظرفیت های رسانه ها و پرداخت روندی ، موضوعات راهبردی سوخت را برای مردم ، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان توصیف و تبیین و عواقب بی توجهی یا کم توجهی به این موارد را تشریح کنند.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای افزود : تحول و ایجاد اجماع در مورد مدیریت سوخت و مصرف بهینه آن را ، به تشکیل ائتلاف راهنما متشکل از مسئولان و رسانه ها ، انتقال چشم انداز به ذی نفعان ، توجه منصفانه و صادقانه به همه ابعاد موضوع ، جلب همکاری و مشارکت مردم و ایجاد پیروزی های کوتاه مدت مشروط دانست و افزود: در صورت تدوین و اجرای الگوی استراژیک رسانه ای ، داشتن پیوست رسانه ای در موضوعات راهبردی و داشتن روایت اول می توان از تبدیل مخاطرات سوخت به بحران جلوگیری کرد .
نصراللهی همچنین با هشدار به روابط عمومی ها و رسانه ها در پرداخت به موضوعات کلان ملی مثل سوخت گفت : ادامه رویکرد های رویدادی، کمی و سنتی و راهبردهای انفعالی و واکنشی در پوشش رسانه ای انرژی، طرح مشکل به جای حل مشکل، تاخیر در شروع و تعجیل در پایان، غلبه شعارمحوری بر تحلیل محوری، مخاطرات تولید و مصرفت سوخت را به بحران تبدیل خواهد کرد .
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با نقد عملکرد مسئولان در بحران ها، غفلت مسئولان از مخاطرات و بحران های کشور بویژه بحران های نوظهور ، انکار و تقلیل و تخفبف نقش رسانه ها در مخاطرات و بحران ها و اطلاع رسانی دیرهنگام ، نامناسب و متعارض، بحران زا و اعتماد زدا است .
وی افزود: یکی اشکالات پرتکرار و همیشگی در بحران ها از جمله زلزله ازگله ، اعتراضات و شورش های بنزینی آبان 1398 و حمله سایبری 5 آبان 1400، اظهار نظرهای افراد مختلف و تعارض در اطلاع رسانی است.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای با تشریح نتایج تحقیقات خود در مورد آتش سوزی های مجتمع های پتروشیمی در سال 95 گفت : فقط در 6 ماهه اول سال 95 ، دوازده آتش سوزی در پتروشیمی ها اتفاق افتاد و بررسی ها ی من نشان داده است بیش از 20 مرجع از نماینده گان مجلس ، استاندار و فرماندار در مورد یک موضوع تخصصی اطلاع رسانی متعارض داشتند .
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد : تعارض در اطلاع رسانی در بحران ها ، تعرض به امنیت روحی و روانی مردم است و باید در حوادث و بحران ها ، سخنگوی متخصص و مرتبط ، با درک آرایش جدید رسانه ای و نیاز مردم و رسانه ها به اطلاعات و اخبار ، وقایع را مسئولانه و بموقع اطلاع رسانی کند
وی در پایان با اشاره به تعدد و تنوع بازیگران رسانه ای ، خروج کنشگری رسانه ای از انحصار و شیوه ها و ابزاری های پیچیده مدیریت پیام، گفت: موفقیت در مدیریت مخاطرات و بحران ها به درک تحولات رسانه ای ، تغییر مصرف و منابع رسانه ای مردم ، پررنگ شدن نقش شبکه های اجتماعی بموازات کم اثر شدن نقش رسانه های سنتی و داشتن برنامه استراتژیک با توجه به پدیده ارتباط جمعی شخصی است .
گفتنی است، نصراللهی در نخستین کارگروه مدیریت بحران در عرصه خبر و اطلاع رسان همچنین مدل بومی مدیریت بحران و بایسته ها و نبایسته های آن در مراحل مختلف برای مدیران روابط عمومی شرکت های پالایشی و تابعه تشریح کرد .