خبرهای داغ:
پیگیری بسیج از یک مطالبه مردمی در حوزه محیط‌زیست؛

شرکت سوئدی گزینه سرمایه گذاری سایت محمدآباد

شهردار قزوین در خصوص سایت پسماند محمد آباد و تولید انرژی از زباله گفت: با یک شرکت سوئدی که بیش از ۱۲۰ سال در زمینه بهره برداری و تولید انرژی از زباله فعالیت دارد رایزنی هایی صورت گرفته و اگر شرایط مهیا باشد یک تحول در استان و حتی کشور رخ خواهد داد.
کد خبر: ۹۴۱۸۸۴۵
|
۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴

قزوین_به گزارش بسیج، سایت پسماند تفکیک زباله در محمد آباد قزوین ۱۰ سال پیش با هدف جمع آوری زباله و تفکیک آن در قزوین راه اندازی شد در این سایت روزانه بیش از ۸۰۰ تن زباله از ۲۲ شهر و ۲۰۰ روستای استان جمع آوری و به این مکان منتقل می شود. واگذاری غیر کارشناسی سایت پسماند زباله به پیمانکار که هیچ گونه کار علمی و تخصصی با چشم انداز در این خصوص نداشت صدمات جبران ناپذیری را به محیط زیست و تاسیسات وارد کرد.

برای تعمیر و نگهداری لندفیل ها به ۶۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است. آن چه در محمد آباد می گذرد نشان دهنده وضعیت نامناسب زیست محیطی و خروج از چشم انداز و اهداف سایت پسماند می باشد که انباشت زباله بر روی هم ورود پرندگان که تم زیستی با زباله پیدا کردند، شکل گیری اکولوژی نامناسب، آلودگی آبهای زیر زمینی و بوی متعفن از زباله برای روستاهای اطراف سایت بحران زیست محیطی را در آینده رقم می زند که به یک چالش ملی تبدیل خواهد شد. تفکیک زباله از مبدا ۶ درصد بوده که امروز به کمتر از ۲ درصد رسید و همان مقدار هم در مقصد با انباشت زباله نه تنها تفکیک نمی شود بلکه ترکیب و دفن می شود.جمع اوری زباله سالانه ۵۰میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دارد که ۲۰ درصد ان توسط شهروندان تامین می شود.

زباله به طلای کثیف شهرت دارد و شهرداری قزوین با کمک شورا برای جذب سرمایه و تولید انرژی و کود کمپوسیت برنامه هایی در دست دارد اما به دلیل هزینه سنگین این طرح نیازمند بودجه ملی و سرمایه گذار بخش خصوصی می باشد. خبرنگار بسیج با شهردار ورییس شورای شهر قزوین و کارشناس محیط زیست در باره وضعیت زباله و سایت محمد آباد را جویا شده که از نظر می گذرد.

۲۰۰۰میلیارد بودجه برای تولید انرژی از زباله نیازست

دکتر سیده منیره قوامی کارشناس حوزه محیط زیست می گوید: بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال تولید انرژی از زباله است. یکی از گزینه‌های فعلی مدیران شهرداری قزوین تولید انرژی از زباله است.شهرداری به تنهایی نمی‌تواند وارد این حوزه شود زیرا زباله‌سوز بسیار گران است در سال گذشته حدود ۳۰۰میلیارد تومان و در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰میلیارد تومان می باشد و برای زیرساخت‌های آن نیز ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

وی تصریح کرد: تحقق منابع لازم برای تنها با کمک استان و بودجه های ملی و جذب سرمایه گذار امکانپذیر است تا در راستای تحقق اهداف زیست محیطی و منابع درآمدی پایدار برای شهرداری اقدام کند. در سطح ملی نیز اولویت دولت متناسب با وضعیت فعلی قزوین نیست اولویت کشور در زمینه حفظ محیط زیست بیشتر متوجه شهرهای شمالی ایران است تا با ایجاد ظرفیت های لازم از تخریب بیشتر محیط زیست منابع آبی و جنگلی جلوگیری کند.

از ظرفیت استانی در تولید زباله سوز استفاده شود

قوامی اظهار داشت: قزوبن یک شهر صنعتی است اگر استان بتواند از ظرفیت متخصصان بومی استفاده کند می تواند زباله سوز را با کمترین هزینه نسبت به مشابه خارجی تولید کند، سایت محمد آباد بعد از اینکه از دست شهرداری توسط مدیران بالادستی خارج شد به صورت موقت در اختیار شهرداری قرار گرفت و تا امروز تمدید شده است.

کارشناس حوزه محیط زیست بیان کرد: شهرداری تا امروز راهبرد خاصی را در خصوص زباله نداشت، ظرفیت لندفیل ها رو به اتمام است و امیدوارم برنامه مطمئنی وجود داشته باشد تا کاربری لند فیلد ها را احیا و از تخریب محیط زیست و آلودگی آن جلوگیری کند. بهترین راهکار برای سایت محمدآباد تفکیک زباله مبداست. میزان زباله مبدا کم شود.آموزش های لازم به شهروندان در باره کاهش تولید زباله و تفکیک داده شود. زباله خشک حجم زیادی دارد. با جداسازی در مبداء کاری که بسیاری از خانه‌ها انجام میدهند بار تفکیک زباله را در مقصد به حداقل برساند با این اقدام وزن زباله و پسماند کاهش پیدا می‌کند و تولید کود کمپوسیت اصولی راه اندازی شود تا بخش بزرگی از مشکلات زیست محیطی را حل کند.

در مدیریت صحیح زباله تنها ۱۰درصد زباله باید دفن شود

قوامی در ادامه گفت: در خصوص لندفیل باید به ۱۰ درصد دفن زباله برسیم. زباله به عنوان طلای کثیف می تواند منبع درآمد پایدار برای شهرداری قزوین باشد اگر بتوانیم مشکلات زیست‌محیطی را مرتفع کنیم و با برنامه‌ریزی صحیح بخش عظیمی از زباله در مقصد تفکیک شودو افرادی که در سطح شهر از زباله به عنوان یک منبع درآمد می رسند در سایت محمد آباد به کار گرفته شوند در کاهش آسیب های زیست محیطی نقش اساسی خواهند داشت.

وی افزود: در قزوین باید مافیایی زباله از بین برود، زباله متعلق به شهرداری است یک کارخانه بازیافت در سایت محمد آباد راه اندازی شود یا بسیاری از کسانی که از طریق تفکیک زباله امرار معاش می‌کنند به محمد آباد منتقل شوند تا بتوانند علاوه بر درآمد، اشتغال زایی ایجاد شود و نظارت خوبی بر این گروه مشاغل صورت می گیرد.

 

با یک شرکت سوئدی برای تولید انرژی از زباله در حال رایزنی هستیم

مهدی صباغی شهردار قزوین در خصوص تولید بیوگاز و انرژی از زباله گفت: با وارد کردن کمپرسورها با راندمان بالاتر، می‌توان قزوین را به‌عنوان پایلوت این طرح د کشور تبدیل کرد. این فناوری ها در دنیا قابل دسترس و رایج هستند. عزم و اراده شهرداری بر بومی سازی این فناوری بر اساس توانمندی و ظرفیت های داخلی استان می باشد.

وی افزود: فناوری ها را نمی توانند از دسترس ایرانی ها مخفی نگه دارند ما در کشور به تنهایی قابلیت استفاده از هر نوع فناوری و حتی فناوری های برتر را داریم بر همین اساس تصمیم داریم تا قزوین پایلوت این طرح برای تبدیل زباله به بیوگاز و برق باشد، رایزنی‌های خود را با یک شرکت سوئدی که مجوزهای لازم را از سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم اخذ کرده است و سابقه‌ای قریب به ۱۲۰ سال در صنعت زباله دارد شروع کرده‌ایم تا بتوانیم در زمانی کمتر از یک سال این کارخانه را تاسیس کنیم.

صباغی بیان کرد: با این فناوری، ما قابلیت تفکیک هر نوع زباله از قبیل آهن، شیشه، کاغذ، مقوا را با کمترین آسیب متوجه محیط زیستی خواهیم داشت، در اغلب کشورهای دنیا که در زمینه زباله و بهره برداری از آن حرفی برای گفتن دارند تفکیک در مقصد انجام می شود که علاوه بر اشتغال و تولید انرژی استفاده های درامدی پایداری را برای کشورشان رقم می زنند.

شهردار قزوین تصریح کرد: این اقدام در کشور برای جهش در امر تبدیل زباله به انرژی خواهد بود و ما برآنیم تا بتوانیم با دریافت فناوری از شرکت سوئدی با استفاده از ظرفیت داخلی بومی‌سازی کنیم تا از توان متخصصان داخلی کشور در زمینه ساخت و نگهداری، تعمیرات و تامین ظرفیت، نهایت استفاده را ببریم.
این طرح نیاز به هزینه زیاد برای ایجاد زیر ساخت دارد که نمی توان با بودجه شهرداری میسر شود بلکه با جذب سرمایه گذار متخصص و رفع موانع سرمایه گذاری ممکن می شود. اگر این طرح به سرانجام برسد درآمد پایدار برای شهرداری به وجود می آید و محیط زیست کمترین خسارت و آسیب را می بیند.

تولید انرژی از زباله در حال رایزنی است و هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

فصیحی رامندی رییس شورای شهر قزوین می گوید:در سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی هزینه جمع اوری زباله و پسماندمصوب گردید اما شهروندان با قبض های عوارضی ۷۰ درصد مواجهه شدند. هزینه جمع آوری زباله در قزوین ۵۰ میلیارد تومان است که تنها ۱۰ میلیارد تومان توسط شهروندان تامین می شود ما برابر مصوبه سال ۱۳۹۹ باید افزایش قیمت عوارض را با یک شیب ملایم انجام دهیم.

رییس شورای اسلامی شهر قزوین گفت: در گذشته تفکیک زباله از مبدا ۶ درصد بوده که امروز به کمتر از ۲ درصد رسیده است و مشارکت شهروندان در این خصوص کمتر شده است.مشکلات متعدد زیست محیطی در سایت پسماند محمد آباد وجود دارد که مدیریت درستی اعمال نشده است. شهرداری با هزینه چند میلیاردی ،زیر ساخت هایی را فراهم کرد اما برابر یک تصمیم نا درست علیرغم مخالفت شورا و شهرداری توسط نهادی اجرایی به پیمانکاری غیر تخصصی واگذار گردید و پس از اینکه آسیب های جدی به زیر ساخت ها وارد شد دوباره به شهرداری بازگردانده شد.

وی تصریح کرد: در خصوص تولید انرژی از زباله فعلا رایزنی اولیه صورت گرفته است اما آن چه مشخص است شهرداری توان بودجه سه هزار میلیاردی برای تکمیل پروژه پسماند محمدآباد برای درآمد پایدار ندارد بلکه نیازمند جذب سرمایه گذار و بودجه های ملی می باشد.

انتهای پیام/۱۰۰۲

ارسال نظرات
پر بیننده ها