تلاش دشمن مخفیکردن پیشرفتها و تحقیر قهرمانان کشور/خوشخیالی مسئولان فضای مجازی بستر تخریب باورها و اعتقادات دینی
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا مردانی مسئول سازمان بسیج اساتید کشور در ششمین جلسه دوره آموزشی تخصصی جهاد تبیین ویژه اساتید و نخبگان فرماندهان جنگ نرم نهضت استادی بسیج، جهاد تبیین را یکی از اصول اساسی و مستمر حرکت پویا و بالنده اسلام به ویژه تشیع دانست و بیان کرد: اگر انعکاس رثای تبیین حضرت زینب (س) و حضرت سجاد (ع) در صحنه کربلا و بعد از حادثه عاشورا نبود، شاید حماسههای بینظیر عاشورا در همان خاک خشک نینوا مدفون میماند و منشأ چنین تحولات بزرگ و شگرفی در عالم نمیشد، حرکت سید الشهدا (ع) ماندگاری اسلام ناب را تضمین کرد.
مسئول سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه به نقش کلیدی حضرت زینب (س)، امکلثوم (س) و امام سجاد (ع) در انتقال پیام عاشورا اشاره کرده و اظهار داشت: امام حسین (ع) و شهدای کربلا «حسینی» عمل کردند، شهدای ما در دفاع مقدس و دفاع از حرم نیز” حسینی ”عمل کردن، بنابراین ما باید زینبی عمل کنیم.
مردانی افزود: تبیین ابعاد مهم و ظریف حوادث موجب روشنگری در جامعه اسلامی و خنثیسازی حرکتهای مذبوحانه دشمن میشود. دشمن به دنبال ایجاد یک حربه شناختی در جریان خودی است، در طول تاریخ هم هر جا مسلمانان پیروزی به دست آوردند در برابرشان این گونه تلاشها بوده است.
وی در ادامه به فتنه سقیفه اشاره کرده و اساس این فتنه را خودخواهی و فریب برخی زعمای عرب و سکوت غرضورزانه برخی اصحاب و سهلانگاری برخی دیگر در تبیین ولایت امام علی (ع) پس از رحلت پیامبر (ص) دانست و بیان کرد: البته برخی اصحاب مانند مقداد، سلمان، ابوذر، مالک و میثم تمار در برابر این فتنه ایستادگی کردند ، چون اهل بصیرت بودند . اما قاطبه اصحاب و یاران پیامبر اسلام (ص) در برابر این مسئله، یا آگاهانه و مغرضانه یا ناآگاهانه و به دلیل نداشتن بصیرت و توانایی، حرکتی انجام ندادند.
مردانی عنوان کرد: در طول تاریخ نمونههای بسیار زیادی از التزام به جهاد تبیین را میتوان مثال زد، از جمله آن پس از حادثه عاشورا که مکر و ظلم دستگاه اموی و شکوه حماسه کربلا آشکار شد، تبیین موجب شد که امروز تشیع و فرهنگ ناب علوی را با معرفت به همین حرکت در جامعه شاهد باشیم.
مسئول سازمان بسیج اساتید کشور سپس به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره موقعیت شناسی بعد از عاشورا، اشاره کرده و افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب، این چهل روز اوج جهاد روشنگری همراه با تبیین است و اگر این چهل روز و حرکت عظیم زینب (س) و امکلثوم (س) و حضرت سجاد (ع) نبود، شاید آن فقره حیرت اضلاله اتفاق نمیافتاد، پس این حرکت عظیم و صبر خارقالعاده خانواده پیامبر (ص) و امام چهارم (ع) بود که مکمل فداکاری عاشورا شد و توانست حادثه کربلا را ماندگار کند.
وی در ادامه در خصوص پیوند ارکان پیروزی انقلاب اسلامی با موضوع تبیین، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره )پرچمدار تبیین در دوران اوج اختناق پهلوی بودند که پرچم روشنگری را برافراشته و مردم را نسبت به خدعههای استکباری و استعماری برای تسلط به مقدرات اسلام و مسلمین آگاه کردند. سخنرانی در مخالفت با لایحه انجمنهای ولایتی و ایالتی، انقلاب سیاه شاه و مردم و لایحه کاپیتالاسیون که منجر به تبعید ایشان به ترکیه شد، پس از سه دهه پایههای پیروزی انقلاب را استوار کرد و امام خمینی (ره) احیاگر قرن بیستم شدند.
* انقلاب اسلامی ایران محصول جهاد تبیینی است
مسئول سازمان بسیج اساتید کشور سپس با بیان این که امام (ره) با انقلاب اسلامی در مقابل شرق و غرب یک حکومت و نظام جدید را تأسیس کرد که اساس آن تکیه بر تبیین آرمانهای الهی و اسلامی بود، خاطرنشان کرد: ایشان بدون سلاح و مبارزه چریکی یا اقتصادی ، بعد از ۱۴۰۰ سال اسلام را از کنج عرفا به میانه میدان مجاهدان آورد. انقلاب اسلامی ایران محصول حرکت و جهاد تبیینی است.
وی گفت: انقلاب استحکام خود را در برابر نیرنگهای متعدد و گوناگون امنیتی استکبار جهانی از جمله نقشههای عوامل داخلی آنها، منافقان، فرقان، گروههای چپ، مارکسیستها، فدایان و دهها و هزاران اسم مانند خلق ترکمن و قائله کردستان نشان داد، این موفقیتها در دوره مقابله با این خدعهها با تکیه بر تبیین و جریان فکری و فرهنگی بود وگرنه بعد از انقلاب، انقلابیون با دستهای خالی، نه آموزش دیده بودند نه شیوههای مدیریت را فراگرفته بودند و نه حتی سیستم و امکانات مقابله با حرکتهای جاسوسی را در اختیار داشتند، ولیکن با ایمان به خدا توانستند، همه توطئهها را خنثی کنند.
مسئول سازمان بسیج اساتید کشور انقلاب اسلامی را یک جهاد شناختی و همچنین یک تهاجم شناختی بر ضد فرهنگ منحط غربی توصیف کرد و افزود: فرهنگ غربی سالها بر کشور ما استیلا پیدا کرده بود و امروز شاهد هستیم که دوباره سهلانگاری و مشکلات متعدد دیگر موجب شده است مورد حمله سنگین تهاجم ترکیبی قرار بگیریم و اکنون آمادگی مقابله جدی را احساس نمیکنیم.
*خوشخیالی مسئولان فضای مجازی بستر تخریب باورها و اعتقادات دینی است
وی خوشخیالی برخی مقامات و مسئولان و متولیان فضای مجازی و رسانهای کشور، دستاندرکاران مدیریت حوزههای سیاسی و دیپلماسی و همه بخشهای مختلف و همچنین حوزههای نظارتی را موجب فراهم شدن بستر تخریب باورها و اعتقادات دینی معرفی کرد و اظهار داشت: باورهایی که سبب پیروزی در انقلاب و جنگ هشت ساله و موفقیت در برابر توطئههای گوناگون شد، امروز دچار مشکل شده است، به فرموده رهبر معظم انقلاب، جهاد ترکیبی امری فرضی و فریضهای قطعی و فوری است.
*حضور در جبهه رویارویی با دشمن و جهاد تبیین؛ رسالت فرماندهان جنگ نرم
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه بر لزوم حضور فوری و قطعی در جبهه رویارویی با دشمن و جهاد تبیینی بعنوان رسالت فرماندهان جنگ نرم یعنی اساتید دانشگاه تاکید کرد و گفت: جنگ نرم تخریب باورها و اعتقادت است یعنی هنگامی که ضعف اعتقادی پیدا کنیم، افکار و اندیشههای ما دچار تخریب میشود، که در نهایت تغییر رفتار شکل میگیرد و باعث تغییر سبک زندگی میشود. هدف نهایی دشمن هم تغییر اساسی در نظام فرهنگی و اداره کشور است.
مردانی با اشاره به این که دشمن به این جمعبندی رسیده است که با حذف فیزیکی رهبران، دانشمندان، فرماندهان و تکتک مردم دیگر نمیتواند موفقیتی داشته باشد ، خاطرنشان کرد: تمام امید دشمن به این است که از طریق تهاجم ترکیبی در ابعاد مختلف به نتیجه رسیده و موجب کمرنگ شدن وحدت و انسجام ملی و ایجاد بدبینی مردم به مسئولان شود.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور مقاومت ملی در برابر حرکتهای دشمن را یکی از سرفصلهایی دانست که در دهه گذشته انقلاب را با قامتی استوار به جهان و منطقه معرفی کرده است.
وی در ادامه، احتمال نفوذ دشمن به دلیل استحاله افراد در جنگ نرم و تخریب باورها را خطری جدی دانست و تاکید کرد: دشمن بر جنگ نرم و شناختی متمرکز شده است. این یک مسئله جدی است . دشمن تلاش میکند با ایجاد ناامیدی، ترویج گرایش به خارج از مرزها و ترویج آرزوی رسیدن به سراب دنیا به اهداف خود برسد.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور اظهار داشت: از دست دادن انگیزه خدمت در کشور و تغییر سبک زندگی افراد به دلیل همین تهاجم شناختی است که ایجاد شده است. سبک زندگی غربی، لوکس، مصرفگرا و بدون چهارچوب از پیامدهای آن است. خمپارههای ماهوارهها بی صدا اما کشنده هستند و امیدها و انگیزهها را نابود میکنند، سند ۲۰۳۰ یکی از مهمترین مصداقهای تهاجم فرهنگی دشمن بوده است و هنوز بسیاری این را باور ندارند که بستر تهاجم، فرهنگی است.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه آزادیهای نامشروعی که حتی در برخی از برنامههای صدا و سیما ترویج میشود را مورد انتقاد قرار داد و گفت: رفتارهایی که با شئون احکام الهی و اسلامی و حلال و حرامی که در فرهنگ مسلمانی ما تعریف شده و نص صریح قرآن است تفاوت دارد، از سوی سازندههای برخی فیلم و سریالها مورد بیتوجهی قرار میگیرد، مانند فیلمی که در جشنواره فجر امسال مطرح شد و امیدواریم وزارت ارشاد از اکران آن جلوگیری کند.
مردانی یکی دیگر از ابعاد تهاجم ترکیبی را تهاجم سیاسی دانست و افزود: تحمیل انواع محکومیتها و قطعنامههای حقوق بشری از سوی جنایتکاران جنگی و حملهکنندگان به افغانستان، عراق و یمن در این راستا هستند. گاهی میبینیم که افراد، جریانها و گروههای انقلابی علیه یکدیگر میکوشند. امروزه خللی جدی بین نیروهای خودی در حال ایجاد است که باید در مقابل آن حفظ انسجام را در اولویت قرار داد.
*سهم بزرگی از تبیین بر گردن معلمان و اساتید دانشگاه است
مردانی نقش معلمان و اساتید دانشگاه را در تبیین واقعیتهای جامعه به مردم مهم دانست و گفت: سهم بزرگی از تبیین بر گردن معلمان و اساتید دانشگاه است، که به نظر میرسد در این زمینه کوتاهی شده است یا به حقیقت آن توجه نشده است . تلاش برای تحمیل محدودیت سیاسی کشور ما در ارتباط با کشورهای دیگر نیز در راستای جنگ نرم بوده است.
وی فضاسازی بر ضد سردار جوانی را در راستای تهاجم رسانهای اظهار کرد و افزود: جعل و تحریف یکی از موضوعات مهمی است که در تهاجم رسانهای شاهد آن هستیم همراه با تلاش برای کمرنگ کردن افتخارات گذشته و حال در جهت ناامیدسازی جوانان و از بین بردن حس اعتماد به نفس آنها بوده است.
*حمله به بنیان خانواده از طریق رسانه؛ بزرگترین هجمهی نرم و شناختی دشمن
مردانی با اشاره به بازنشر محتواهای مخالف با جمهوری اسلامی در فضای مجازی یا ایجاد محدودیت در نشر محتواهای انقلابی، گفت: این فضا در دست دشمن است، یکی از بزرگترین هجمههای نرم و شناختی در بستر تهاجم رسانهای ایجاد بسترهای نرم افزاری برای حمله به بنیانهای خانوادهها و خدشهدار کردن تعلیم و تربیت است که میتوان آن را یکی از مصداقهای جهاد تبیینی بهشمار آورد.
این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر دستاوردهای چشمگیر علمی کشور، عنوان کرد: منابع و مراجع مورد استناد جهان در ردهبندی علمی و تخصصی نشاندهنده پیشرفت چشمگیر علمی ایران در سالهای پس از انقلاب است، قدیمیترین رنکینگ علمی مستند ثبت شده مربوط به سال ۱۹۹۶ است که حتی اگر همه تولیدات قبل از این سال را مربوط به رژیم گذشته بدانیم، در آن سال در جایگاه ۵۲ جهان در علم بودیم اما اکنون در جایگاه ۱۵ تولید علم در جهان هستیم.
مردانی با تاکید بر این که در علم هوافضا نیز اوایل انقلاب در جایگاه ۴۵ جهان بودهایم و حتی اجازه تعمیر هواپیماهای آمریکایی را نداشتهایم، تصریح کرد: اکنون در جایگاه یازدهم قرار داریم؛ همچنین سهم ما در تولید علم جهان ۲۸ برابر شده است. اگرچه به نظام آموزش عالی کشور انتقاداتی داریم و باید اصلاحی اساسی در تبدیل علم به فناوری و ثروت صورت گیرد و آموزشهای مهارتمحور در تربیت نیروهای متخصص و متعهد تغییر اساسی کند اما به جایگاه خوبی رسیدهایم.
* تلاش دشمن در کارزار تبیینی؛ مخفی کردن پیشرفتها و توهین و تحقیر قهرمانان خدمت و سیاست است
مسئول سازمان بسیج اساتید کشور یکی دیگر از اقدامات دشمن را تلاش در جهت آلوده کردن ذهن دانشجویان و جوانان به نبود امکان پیشرفت در داخل کشور دانست و اظهار کرد: دشمن تلاش میکند نخبگان ما را به کشورهای دیگر منتقل کند و مهاجرت نخبگان به دلیل همین حرکتهای تبیینی است که دشمن انجام میدهد.
وی افزود: همچنین از دیگر نمونههای تلاش دشمن در این کارزار تبیینی، ضریب دادن به مشکلات و نارساییها، مخفی کردن پیشرفتها، معرفی فساد به شکل سیستمی، توهین و تحقیر قهرمانان خدمت و سیاست، بزرگنمایی پیشرفت کشورهای دشمن یا تبیین سراب برای جوانان و ناامیدکردن مردم از بهبود اوضاع کشورو ترویج و تبلیغ ناکارآمدی افراد است.
وی با بیان اینکه حملات ادراکی و تبیین کننده به ناگاه میتواند شدت پیدا کند، گفت: موضوعی که به ترند در رسانهها تبدیل میشود مانند خودکشیهای هنرپیشهها، حرکتهای بسیار مسمومی است که در فضای مجازی انجام میشود و مشخص نیست چه تعداد از افراد به دلیل آسیب در این فضا دچار مشکلات روحی، روانی و افسردگی و بیانگیزگی میشوند به همین دلیل، این فضا باید مدیریت شود.
مسئول سازمان بسیج اساتید کشور استفاده از ابزارها و توپخانههای داخلی برای مقابله با تهاجم ترکیبی دشمن را ضروری دانست و ادامه داد: قوه قضائیه و مرکز فضای مجازی و همچنین قانونگذاران باید برای مدیریت فضای مجازی چارهاندیشی کنند، در هیچ کشوری این مقدار فضای آزاد برای این ابزارهای ارتباطی نیست، بسیاری از تلویزیونها کابلی و اشتراکی هستند اما برای ما دهها تلویزیون فارسی زبان به رایگان محتوا تولید میکند.
وی سپس به مأموریت و مسئولیت اساتید برای آگاهسازی دانشجویان در این زمینه تاکید کرد و گفت: یکی از راههای مقابله با جنگ نرم ارتباط با خدا و رعایت تعهد و بصیرتافزایی است. در این راستا تشکیل جبهه علمی و فرهنگی میتواند موجب بصیرت افزایی شود، همچنین خدمت به مردم در صحنه حل مشکلات آنان از جمله این ماموریتهاست.
مسئول سازمان بسیج اساتید کشور در پایان شایستهگزینی، تسهیل ازدواج، پرورش کودکان، توجه به معیشت مردم، پیادهسازی عدالت اجتماعی و اقتصادی، تقویت همبستگی و حضور مردم در مراسمها، تقویت روحیه ایثار، فداکاری، سادهزیستی مسئولان و دوری از اسراف را از دیگر راهکارهای مقابله با جنگ نرم بیان کرد.