خبرهای داغ:

یکی از ویژگی های ماه مبارک رمضان اسلام است

امام جمعه شهرستان سرخه گفت: منظور از اسلام یکی دین اسلام است و دیگری معنای لغوی آن یعنی تسلیم است. در واقع اوج فضیلت ماه همین است. تسلیم کار خیلی دشواری است که در برابر خداوند تسلیم باشیم.
کد خبر: ۹۴۲۴۰۲۵
|
۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه؛ همزمان با ماه مبارک رمضان، جلسه ذکر مبارک با حضور حجت الاسلام و المسلمین اشرف امام جمعه شهرستان سرخه در نمازخانه نیروی مقاومت بسیج سپاه ناحیه سرخه با حضور پایوران برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین اشرف با اشاره به اشاره به دعای 44 صحیفه سجادیه اظهار کرد: در این دعا امام سجاد(ع) فرمودند: خدا را شاکریم که راهی برای جلب و جذب رضوان و رضایت خودش برای ما فراهم آورده است و یکی از آن راه ها ماه رمضان است.

او افزود: حضرت در ادامه دعا به چند صفت برای این ماه مبارک اشاره می کنند و می فرمایند: یکی از اولین صفت ها رمضان است و رمضان یکی از نام های خداوند و به معنای ریزاننده گناهان است. دوم به ماه روزه اشاره دارند؛ معنای ظاهری آن روزه داری و روزه در آن واجب است. یک معنای دیگر هم دارد و آن صیام به معنای امساک و انجام ندادن است. یکی از پر ثواب ترین عبادت ها روزه است و اتفاقا این پرثواب ترین کاری است که ما یک سری کارها را نباید انجام دهیم.

امام جمعه شهرستان سرخه در ادامه اضافه کرد: خداوند می خواهد به ما ثابت کند ای بشر تو یکسری نیازهای مادی و عادی داری که من آن ها را برای تو حلال کردم ولی تو قدرت ها و ویژگی هایی داری که اگر بعضی از کارها را کنار بگذاری و انجام ندهی قدرت هایی در تو بروز می کند که در حالت عادی برای تو شناخته شده نیست.

اشرف عنوان کرد: ماه رمضان را خداوند برای فرصتی قرار داده تا از جسم رها شویم معنوی و روحانی شده و به سمت خدا برویم. بنابراین «شهر الصیام» دو معنای ماه روزه داری و ماهی که در آن امساک است را مدنظر دارد.

او بیان داشت: سومین ویژگی آن است که این ماه، ماه اسلام است. منظور از اسلام یکی دین اسلام است و دیگری معنای لغوی آن یعنی تسلیم است. در واقع اوج فضیلت ماه همین است. تسلیم کار خیلی دشواری است که در برابر خداوند تسلیم باشیم.

امام جمعه شهرستان سرخه افزود: یک وجه از طهارت ولایت اهل بیت (ع) است. در ابتدای زیارت حضرت زهرا (س) می خوانید «ما به ولایت شما اعتقاد داریم و امید داریم از این اعتقاد؛ خداوند ما را پاک کند»

اشرف با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی های ماه رمضان «شهر تمحیص» است، گفت: تمحیص به معنای پاک کردن و امتحان کردن است. این ها دو مرحله از یک معنا هستند و چیزهای جداگانه ای نیستند. یعنی ابتدا یک سختی است که منجر به پاک شدن می شود. مثلا شما برای شستن لباس ابتدا آن را چنگ می زنید و یا برای شستن فرش بر روی آن فرچه می کشید و مواردی از این قبیل.

او تصریح کرد: خداوند در قسمتی از سوره مبارکه آل عمران به بحث تمیحص اشاره کرده و می فرماید: ما شما را در سختی ها قرار می دهیم که به واسطه آن سختی پاک شوید. در روایتی آمده است ما به طور طبیعی گناه می کنیم؛ خداوند گاهی اوقات در طول روز ما را پاک می کند، ولو اینکه یک خراشی روی دست ما بیفتد، تب کنیم و یا مریض شویم و بسیاری موارد دیگر برای این است که خداوند می خواهد سختی بر ما وارد شود تا ما را پاک کند.

امام جمعه شهرستان سرخه با اشاره به اینکه یکی از لغت های مهم و پر کاربرد در جریان غیبت امام زمان (عج) همین تمحیص است، اذعان کرد: یکی از علت های غیبت امام زمان (عج) تمحیص است. اگر پدر در خانه نباشد؛ خانه به ریخته است و در دعای افتتاح نیز آمده است مه همه بلاهایی که بر سر ما می آید بدان علت است که پدر بر بالای سر ما نیست. امام که می رود، سختی ها بر ما وارد می شود و باعث می شود پاک شویم. ماه رمضان این خاصیت را دارد که به سبب سختی هایی که ما می کشیم باعث پاکی ما می شود

اشرف با اشاره به آخرین ویژگی ماه رمضان گفت: آخرین ویژگی ماه مبارک رمضان این است که این ماه، ماه قیام است. ماه ایستادن و برخاستن؛ این ایستادن می تواند یک معنای کلی داشته باشد یعنی بلند شوی و حرکت کنی و در عرف روایات معمولاً قیام را در مورد نماز خواندن به کار می برند و بعضی از علما فرمودند: قیام برای نمازی که در شب خوانده می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار