خبرهای داغ:
آیت‌الله موسوی اصفهانی:

اجتناب المحارم، اولین قدم در راه عرفان اسلامی ناب است

بهار-نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان با بیان اینکه افضل اعمال اجتناب المحارم است، گفت: قدم اول اجتناب المحارم است که دستورالعمل علمای اخلاق است برای کسانی که دوست دارند قدمی در راه عرفان اسلامی ناب، بردارند.
کد خبر: ۹۴۲۵۱۴۳
|
۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله سیدمصطفی موسوی اصفهانی در مراسم سالگرد رحلت آیت الله بهاری و یادبود دو شهید طلبه حرم رضوی که به همت اداره اوقاف و امور خیریه، سپاه ناحیه بهار و کمیته فرهنگی آیت الله بهاری(ره) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از وظایف ما در مورد مسائل الهی و دینی این است که پرچمداران را که در رأس آنها انبیا الهی، اوصیای الهی و اسوه‌های جهاد و شهادت و مکتب را که ۱۲ قرن مکتب و دین ما را در زمان غیبت صغری و کبری حفظ و مراقبت کردند تجلیل کنیم و درس، مکتب، طرز تفکر و سیره نورانی آنها را به نسل جدید منتقل کنیم.

وی افزود: اگر راه نورانی علم و عمل، عرفان و تهذیب و اخلاق و خودسازی سالم و کامل و مطابق موازین شرع مقدس برای جوانان تبیین شود و افرادی باشند که مجسمه مسائل علمی، عملی، تقوایی، عرفانی و معنوی باشند، جوانان ما تحت تاثیر عرفان‌های کاذب قرار نمی‌گیرند و چقدر این معارف اسلامی عالی و از نظر تربیت فرد و اجتماع موثر بوده و بهترین راه تربیت است.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: یکی از نتایج بزرگداشت‌ها باید تجلیل از عزیزانی باشد که عمر خود را وقف معنویات کرده‌اند؛ و همه چنین نیستند و به این سعادت نمی‌رسند چرا که باید خودسازی انسان را جایی برساند که جز خدا نبیند.

وی با تاکید بر مطالعه کتاب مرحوم شیخ محمد بهاری گفت: کتاب تذکره المتقین مرحوم حاج شیخ محمد بهاری که خلاصه‌ای از نتایج عرفان قابل انتقال از جانب استاد بزرگ وی، مرحوم آیت الله ملاحسینقلی همدانی است که در مسئله عرفان، فقه، اصول و خودسازی اعجوبه بود و حدود ۳۰۰ استاد اخلاق همچون حاج شیخ محمد بهاری را تربیت کرده بود، رهنمودهایی عارفانه برای همگان دارد که علما به دست ما رساندند.

موسوی اصفهانی ادامه داد: امروز وظیفه ما این است که با نگه داشتن حوزه‌های علمیه و ثبت‌نام فرزندان در پادگان نظامی، فرهنگی، عرفانی، فقهی و اصولی یکی از سعادت‌های دنیا و آخرت را کسب کنیم که اگر علما این کتب آسمانی، روایات، جهاد و شهادت و ایثار را حفظ نکرده بودند و اگر ثروتمندهای قدرتمند، حوزه علمیه را کمک مالی نکرده بودند ما امروز از مسائل اسلامی چیزی در دست نداشتیم.

وی بیان کرد: علما حیات، زندگی، جوانی و عمر خود را وقف دین کردند و لازم است مردم و کسانی که تمکن مالی دارند قسمتی از ثروت خود را برای تقویت دین خدا، روحانیت، حوزه‌های علمیه و تقویت قرآن کریم و راه انبیا و اسلام ناب محمدی صرف کنند که این سیره بوده و هست و تا قیام حضرت بقیه الله مهدی آل محمد(عج) ادامه خواهد داشت.

رئیس حوزه‌های علمیه استان همدان با اشاره به اینکه افضل اعمال اجتناب المحارم است، خطاب به جوانان گفت: اگر به دنبال دستورالعمل اخلاقی و برنامه‌ای برای هم قدم شدن در کنار این بزرگان و عرفا هستید، قدم اول اجتناب المحارم است که دستورالعمل علمای اخلاق است برای کسانی که دوست دارند قدمی در راه عرفان اسلامی ناب نه عرفان ساختگی بردارند.

وی اضافه کرد: اول، آخر، ظاهر و باطن دین شرط اول اجتناب از محرمات است به خصوص دراین ماه که برای تقوا روزه می‌گیریم و مقدمه‌ای برای ترک محرمات برای 11 ماه آینده و مقدمه‌ای برای ساختن و ساخته شدن در 11 ماه سال است.

موسوی اصفهانی عنوان کرد: افتخار ما این است در زمانی زندگی می‌کنیم که امام راحل که ادامه دهنده همین عرفای بزرگ است عرفان اسلامی را با جهاد اسلامی، فقاهت و اخلاق اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی رقم زد و توانست جوانان و ۳۵ میلیون جمعیت ایران اسلامی را از گوشه نشینی و کنار خیابان‌ها به جبهه عرفان جهاد فی سبیل الله به جایی برساند که جوان اشک بریزد و درخواست شهادت کند.

وی ادامه داد: ما افتخار می‌کنیم در زمانی زندگی می‌کنیم که روحانیت ما در صحنه‌های مختلف برای احیای اسلام و پیاده کردن احکام دین تا پای جان استقامت کردند و انصافا امت ما دنبال این روحانیت خوب لبیک گفتند، کجای دنیا را سراغ دارید که رهبر الهی مردم را به جهاد فی سبیل الله و جوانان را به عرفان و معرفت الهی دعوت کند و میلیون‌ها پیر و جوان در پشت جبهه‌ها و داخل جبهه حضور پیدا کنند و ۲۵۰ هزار شهید با افتخار و داوطلب، اسلام را بعد از ۱۴ قرن در سراسر دنیا زنده کنند.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در کنار مرقد امام رضا(ع) روحانیون به خاک و خون کشیده می‌شوند، گفت: اگر شهید سلیمانی و شهید مهندس ما را و شهدای دفاع حرم را در جبهه نبرد به شهادت می‌رسانند، عزیزان روحانی ما را در جهاد برای تبیین و روشنگری جوانان به شهادت می‌رسانند، و طلاب باید با دیدن این مسائل محکم‌تر بایستند چون امانتی در دست ما است.

وی عنوان کرد: اگر در زمان شیخ محمد بهاری‌ها مقدمات جریان جهاد فی سبیل الله تا پای جان فراهم بودند، به طور قطع این عزیزان در صفوف مقدم بودند، آنچنان که در جنگ‌های متعددی علمای نجف در مقابل انگلیس ایستادند و اسارت‌ها کشیدند.

موسوی اصفهانی با اشاره به اینکه اگر خدا دست ما را نمی‌گرفت هدایت نمی‌شدیم، بیان کرد: این بزرگان بعد معنوی را در حوزه علمیه تقویت کردند و امام راحل این معنویت را در کنار جهاد با دشمن آمیخت و امروز فرصت ثبت‌نام برای حوزه علمیه است، امروز نیاز داریم در حوزه‌های علمیه سربازانی مثل شیخ محمد بهاری‌ها تربیت و با افتخار و خودسازی آماده برای جهاد فی سبیل الله شوند.

وی افزود: ما نیازمند ادامه دهنده راه علمای ربانی، عالم نورانی انبیا و اوصیا هستیم، این راه حضرت بقیه الله مهدی آل محمد (عج) است، و والدین باید افتخار کنند که فرزندانشان در حوزه علمیه ثبت‌نام می‌کنند و در راه خدمتگذاری دین و روحانیت در می‌آیند.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: باید قدم به جای قدم امام حسین(ع) و علی اکبر(ع) برداریم و نشان دهیم که راه روحانیت راه انبیا، اوصیا و شهدا ادامه دارد؛ باید این راه را ترسیم کرد و به نسل بعد انتقال داد و نباید از فراز و نشیب‌های طلبگی ترسید.

وی اضافه کرد: وقتی امام(ره) را دستگیر کردند، با استقامت، صبر و جهاد بعد از ۱۵ سال امام راحل آمد و انقلاب به پیروزی رسید و حکومت اسلامی تشکیل شد و امانت دست به دست علما چرخید تا به ثمره عالی رسید و ما امروز حرف اول را در منطقه حکومت اسلامی می‌زنیم و آمریکا اعتراف می‌کند که تحریم‌های بسیار سخت در اثر استقامت مردم و تشخیص صحیح مقام معظم رهبری که نعمت بزرگی برای ما است جواب نداد.

موسوی اصفهانی گفت: مقام معظم رهبری در مورد برجام فرمودند؛ مسایل سلاح ما قابل مذاکره نیست در ساختن موشک با دیگران مشورت نمی‌کنیم و برای دفاع از خود هر چه نیاز داشته باشیم درست می‌کنیم و ساختیم و به خودکفایی رسیدیم و از دشمن نترسیدیم.

وی تصریح کرد: راه را باید روشن نگه داریم تا جوانان در مسائل عرفانی، دینی و شناخت به انحراف کشیده نشوند بنابراین نسبت به ثبت‌نام عزیزان در حوزه علمیه اهتمام ویژه داشته باشید تا به قوت و قدرت امانت الهی که اسلام ناب است حفظ و به نسل بعد منتقل شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات