خبرهای داغ:

دفاع مقدس «واجب کفایی» اما جهاد تبیین «واجب عینی» است

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه سرخه گفت: دفاع مقدس «واجب کفایی» بود، اما جهاد تبیین «واجب عینی» است؛ یعنی بر همه واجب است.
کد خبر: ۹۴۲۶۵۲۹
|
۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه، حجت الاسلام و المسلمین حسین ابوالقاسمی مسئول دفتر نمايندگي فقیه در سپاه ناحیه شهرستان سرخه در خصوص اهمیت جهاد تبیین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از سرخه اظهار کرد: بعد از فرمان «جهاد تبیین» باید در زندگی تک‌تک ما تغییر و فعالیت مضاعف دیده بشود. دفاع مقدس «واجب کفایی» بود، اما جهاد تبیین «واجب عینی» است؛ یعنی بر همه واجب است. اگر جهاد تبیین، واجب عینی و فوری است فراهم‌ کردن مقدماتش هم بر ما واجب است.

او با بیان اینکه برای جهادت تبیین باید اقداماتی صورت گیرد گفت: کسب مهارت‌های لازم؛ از مهارت متن‌نویسی و تدوین تا سخنوری، مناظره، توئیت زدن و مواردی از این قبیل، پیدا کردن مخاطب، ساختن مخاطب و توسعۀ مخاطب، مطالعه و تحصیل دانش و آگاهی؛ مقدمۀ لازم برای جهاد تبیین و برای جهاد تبیین نیاز به کار جمعی و پیوند‌های اجتماعی قوی‌ داریم. از جمله اقدامات است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان سرخه با بیان اینکه بعد از صدور فرمان «جهاد تبیین» توسط رهبر معظم انقلاب آن‌هم به‌صورت «فریضۀ عینی و فوری»، باید شور و التهاب و حرکت مضاعفی در جبهۀ حق پدید آید، گفت: همان‌طور که در دوران دفاع مقدس، حرکت‌هایی برای جذب و پذیرش و آموزش رزمندگان در ایام قبل از عملیات انجام می‌شد، اکنون هم باید همان حال و هوا به صورت بسیار فراگیر برای همۀ اعضای جبهۀ انقلاب از جمله در هیئت‌های مذهبی ایجاد شود.

ابوالقاسمی ادامه داد: امروز یک تفاوتی با دوران دفاع مقدس وجود دارد؛ دفاع مقدس با همۀ عظمتش «واجب کفایی» بود، یعنی اگر عده‌ای می‌رفتند تکلیف از بقیه برداشته می‌شد، اما رهبر معظم انقلاب دربارۀ جهاد تبیین فرمودند «واجب عینی»؛ یعنی بر تک‌تک ما واجب است که در این زمینه، فعالیت کنیم. و بعد فرمودند «فوری» یعنی نباید به تأخیر بیاندازیم.

او تصریح کرد: فریضۀ عینی و فوریِ جهاد تبیین باید در زندگی تک‌تک ما و برنامۀ روزانۀ ما تغییر ایجاد کند، باید اقدامات در عرصۀ جهاد تبیین انجام بدهیم؛ مخصوصاً مسجدی ها، حوزه ها و دانشگاهیان و فرهنگیان و غیره در این زمینه وظیفۀ مضاعفی دارند.

مسئول دفتر نمايندگي ولي فقیه در سپاه ناحیه شهرستان سرخه با اشاره به اینکه جهاد در زمینه‌های مختلف قابل تصور است؛ جهاد اقتصادی، جهاد نظامی و امنیتی و غیره، عنوان کرد: اگر جهاد تبیین به خوبی صورت بگیرد ما در انواع دیگر جهاد هزینۀ کمتری خواهیم داد و به نفع‌ ماست.

ابوالقاسمی با بیان اینکه ما برای جهاد تبیین باید چند اقدام اساسی و مهم باید انجام دهیم افزود: یکی از این اقدامات، کسب مهارت است. هرکسی خودش را عضو جبهۀ انقلاب می‌داند از یک خانم خانه‌دار، تا یک کاسب، کارگر، طلبه یا معلم باید از یک سلسله مهارت‌ها برای جهاد تبیین برخوردار شود؛ مثلاً مهارت متن‌نویسی، سخنرانی، مناظره، توئیت زدن، تصویر برداری، تدوین، تهیۀ پوستر و امثال این ها.

او با اشاره به اینکه اگر جهاد تبیین بر ما واجب عینی و فوری است فراهم کردن مقدماتش هم بر ما واجب می‌‌شود، افزود: نمی‌شود گفت «چون من مقدمات و مهارتش را ندارم، پس این واجب از من برداشته می‌شود!» مقدمۀ واجب هم واجب است. یعنی همۀ ما را به تأمین مقدماتش موظف می‌کند و باید شروع به کسب مهارت کنیم. متأسفانه خیلی از عاشقان اهل‌بیت(ع) قدرت نوشتن، قدرت سخن گفتن، قدرت مناظره، یا قدرت بیان به هر وسیلۀ دیگری را ندارند. این خیلی بد است که تعداد کسانی که این مهارت‌ها را در حد بالا یا در حد نیاز دارند، در جبهۀ انقلاب کم هستند. خیلی‌ها مواضع انقلابی بسیار دقیقی دارند، اما قدرت بیان و سخنوری ندارند، اینها چیزهایی است که ما باید فرا بگیریم.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان سرخه با بیان اینکه مذهبی ها این مهارت‌ها را به مخاطبین خودشان آموزش دهند؛ مثلاً آموزش سخنوری، مناظره، نویسندگی و آموزشی‌ که برای فعالیت در رسانه لازم است، گفت: اقدام بعدی برای جهاد تبیین «پیدا کردن مخاطب، ساختن مخاطب و توسعۀ مخاطب» است. ما باید بتوانیم برای خودمان مخاطب پیدا کنیم و تلاش کنیم دیگران را شنوندۀ حرف‌های خودمان قرار بدهیم. رسول خدا (ص) برای پیدا کردن مخاطب حرکت می‌کردند، ایشان «طبیبٌ دوّارٌ بطبّه» بودند.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه ما نباید منتظر باشیم تا یک کسی ما را برای سخنرانی و اظهار نظر، دعوت ‌کند؛ خودمان جلو بیفتیم و برای فعالیت‌های تبلیغی‌ خودمان طرح‌ریزی کنیم، تصریح کرد: کسی که می‌خواهد جهاد تبیین بکند، باید جسارت داشته باشد و فعالانه اقدام کند، منتظر نشود دیگران به او مراجعه کنند، بلکه بگردد و شنوندۀ خودش را پیدا کند. مخصوصاً ما مذهبی ها باید الگوی‌مان حضرت زهرا (س) باشد که برای تبلیغ چهره به چهره، چهل روز رفتند درِ خانۀ مهاجر وانصار را زدند.

او افزود: مقدمۀ دیگری که برای جهاد تبیین باید فراهم کنیم «تحصیل علم و آگاهی» است، باید اطلاعات‌مان را افزایش بدهیم؛ با مطالعۀ آیات قرآن و روایات و تاریخ اسلام و همچنین دقت در بیانات حکیمانۀ حضرت امام و رهبر معظم انقلاب.

مسئول دفتر نمايندگي ولي فقیه در سپاه ناحیه شهرستان سرخه در ادامه اضافه کرد: نکتۀ دیگر اینکه برای جهاد تبیین نیاز به پیوند‌های اجتماعی قوی‌ و کار گروهی داریم نه اینکه با کمترین اختلاف سلیقه‌ای‌ دچار اختلاف بشویم و اصلاً همدیگر را به این سادگی تأیید نکنیم! باید «ولایت عرضی» را در جهاد تبیین، تحقق بدهیم.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار