خبرهای داغ:
همدان-طی دو دهه اخیر با وجود تلاش‌های بسیار مردم صالح‌آباد برای استقرار فرمانداری در راستای رضایت عموم مردم در این شهر، آنچه عاید آنان شده است حذف ادارات مهم و حتی نمایندگی آن‌ها در این شهر بوده است.
کد خبر: ۹۴۳۱۶۵۶
|
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، یکی از اولویت‌های هر شهر و دیاری ترقی و رشد اقتصادی آن منطقه است و این امر میسر نمی‌شود مگر با ایجاد شاه‌راه‌های اقتصادی که اصلی‌ترین عامل سرریز شدن امکانات، ادارات، جمعیت، نگاه مسئولین بالادستی و رضایت عمومی مردم کشور هستند که یقینا در راستای ایجاد مدینه فاضله هم باید مورد توجه قرار گیرد.

بخش صالح آباد و به تبع آن دهستان‌های تحت پوشش و روستا‌های این منطقه از قدیم الایام مورد توجه مسافرین از سراسرکشور بوده است چراکه مسیر جغرافیایی و ساخت مناطق مسکونی در کنار جاده‌های اصلی مورد رضایت مسافرین و رهگذرانی است که باعث شده این مسیر را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کنند.

بعد از سال ۱۳۷۳ که صالح‌آباد در تقسیمات جدید توانست عنوان «شهر» را یدک بکشد، بسیاری از دلسوازن آن زمان به جد پیگیر ایجاد بخشداری مستقل شدند و به یاد داریم که این امر با توجه به دلایل منطقی در کوتاه مدت نیز به سرانجام نیک رسید و بخش صالح آباد به مرکزیت شهر صالح آباد با تعداد ۲۷ روستا به تصویب دولت رسید.

اما همیشه دست‌هایی هستند که بر خلاف میل مردم در تلاش هستند و با کارشکنی برای پس‌رفت یک منطقه تلاش می‌کنند.

از جمله مثال‌هایی که می‌توان برای عقب ماندن بخش صالح آباد از جایگاه واقعی خودش برشمرد حذف تردد مردم به جاده قدیم غارعلیصدر از داخل صالح‌آباد، مسدود کردن مسیر روستا‌های بالادست به صالح‌آباد به کمک بلوک‌های سیمانی (هرچند که مقررات ترافیکی و راهنمایی و رانندگی هم این مورد را تایید می‌کند)، گماردن مسئولین غیربومی در پست‌های مدیریتی صالح‌آباد، و بسیاری موارد از این دست هستند.

طی دو دهه اخیر و با توجه به نیاز رشد منطقه و استقرار یک سطح اداری بالاتر برای پاسخگویی به نیاز‌های مردم، بر آن شده‌ایم که با استقرار فرمانداری در راستای رضایت عموم مردم بکوشیم، اما چیزی که عایدمان شده است حذف ادارات مهم و حتی نمایندگی آن‌ها است که تا چندسال گذشته مورد توجه مردم منطقه بود!

اما از سال ۱۳۹۲ با روی کار آمدن شورای دوره چهارم اسلامی این مسئله به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت و برای به ثمر رسیدن پیگیری‌های از قبل صورت گرفته دیدار‌هایی با استاندار وقت، معاونین استاندار و افراد ذی نفوذ کشوری انجام شد و با امضای طومار و ارائه درخواست‌ها به مسئولین استانی به صورت جدی بحث استقلال شهرستان صالح آباد مطرح شد که البته در این مدت دلسردی‌هایی که از برخی نهاد‌ها به نمایندگان شهر صالح آباد وارد شده بود باعث شد برای مدتی این بحث فراموش شود.

 سال ۱۴۰۰، اما سال دیگری بود... چرا که نبود حداقل امکانات در شهری که مردم آن، از دهه‌های قبل به آن‌ها عادت داشتند بسیار دشوار شده است، به گونه‌ای که برای یک امضای ساده باید ساعت‌ها زمان گذاشت و به مرکز شهرستان رفت حال آن که اداره مربوطه تا سال ۱۳۹۸ دفتر و نیرو در این شهر داشته است...

حجت الاسلام حمید افتخاری امام جمعه صالح آباد در دیدار با نمایندگان فعلی و پیشین مردم منطقه در مجلس و معاونین استاندار خواسته مردم را مورد توجه قرار داده و بار‌ها از تریبون سیاسی نماز جمعه با یادآوری، این نیاز مهم مردم صالح آباد را به گوش مسیولین رسانده است.

از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه می‌توان به دیدار و مذاکره با فعالین این خواسته و پیگیری‌های انجام شده در نهاد استانداری، تشویق و حمایت از شورای شهر در راستای پیگیری و به ثمر رسیدن بحث ارتقا به شهرستان اشاره کرد.

طی طوماری که سال ۱۴۰۰ با اکثریت حمایت نخبگان و فعالین اجتماعی صالح آباد گردآوری شد و به دفتر دکتر رحمانی فضلی وزیر وقت کشور تحویل شد خواسته مردم این گونه بیان شده بود:

«بسمه تعالی احتراما اینجانبان امضاکنندگان ذیل که جمعی از معتمدین بخش صالح آباد از توابع استان همدان و روستا‌های اطراف آن هستیم خواستار ارتقا این بخش به شهرستان بوده و قبلا نیز در این باره مکاتباتی انجام شده است. در حال حاضر بیش از ۳۰ شهرستان کشور ایران دارای جمعیتی کمتر از بخش صالح آباد هستند. خاطرنشان می‌گردد بخش ما با وسعت تحت پوشش ۲۷ روستا و چندین روستای بالا دست به صورت غیرمستقیم با جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر جزء مناطق محروم بوده و تنها راه برون رفت از این بن بست ارتقا به شهرستان و استقرار فرمانداری و سایر ادارات می‌باشد..»

با وجود این، حدود ۶ ماه نیز از این وعده و سخن گذشت و با تغییر دولت محترم هیچ اقدامی از مسئولین شاهد نبوده‌ایم و حتی گویی پیگیران این امر مهم نیز موضوع را تا انتخاباتی دیگر از یاد برده‌اند.

چیزی که در این مجال حائز اهمیت است حفظ روابط مسالمت‌آمیز بین دوایر دولتی و کمک مسئولین حاضر شهرستانی به این موضوع مهم است چراکه در اصول بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره)، خدمت جهادی به مردم کشور با تمام قوای مسئولین باید انجام پذیرد و این امر را فقط در منظر استقرار مدینه فاضله و خدمت به خلق که یقینا خدمت به خدا است، بدانیم.

امیدواریم با توجه به دلایل منطقی که طی نامه نگاری‌های مختلف به سمع مسئولین رسیده است در آینده نه چندان دور حق واقعی مردم صالح‌آباد را از امکانات دولتی و ملی شاهد باشیم و یقیناً این امر جز با حمایت همه جانبه شهروندان صالح‌آباد و پیگیری مداوم نمایندگان شهر در دستگاه‌های دولتی میسر نخواهد شد.
یادداشت از: مهدی رسولی
انتهای پیام/

ارسال نظرات