خبرهای داغ:
شاهدان روحانی (۸)؛

آماری از شهدای طلبه و روحانی

شهدای روحانی از دوره قاجار تا مشروطه یعنی از سال ۱۲۷۵ تا ۱۲۹۹ هفت نفر، شهدای روحانی دوران رضاشاه تا ۱۳۴۲ نیز ۱۰ تن و از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ نیز ۴۰ تن  میباشد.
کد خبر: ۹۴۳۲۷۱۳
|
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،

آمار شهدای روحانی از دوران قاجار از سال ۱۲۷۵ تاکنون ۳ هزار و ۸۸۸ تن است، که از این تعداد شهید، ۳ هزار و ۵۰۱ تن آنان مربوط به دوران دفاع مقدس هستند و ۱۵۶ تن نیز در ترور و یا در حکومت‌های گذشته اعدام شدند.

تعداد شهدای روحانی مدافع حرم نیز ۴۳ تن می‌باشد، ۹۳ تن از شهدای روحانی مفقود الاثر هستند و ۱۱۲ تن  آنان  نیز در موشک باران ها و حوادث مختلف به شهادت رسیدند و نحوه شهادت ۳۳ تن این افراد نیز نامشخص است.

تعداد شهدای روحانی تفحص شده تاکنون ۶۳۸ تن است، ۴۸ تن از شهدای روحانی غیرایرانی در کشور و چهار شهید روحانی ایرانی نیز در خارج از کشور مدفون هستند.

از میان شهدای روحانی تعداد ۳۰ تن از آنها مجتهد، ۱۸۱ تن سطح چهار حوزوی، ۸۸ تن سطح سه حوزه و بقیه در سایر سطوح حوزوی مشغول تحصیل بودند.

 ۸۹ نفر از شهدای روحانی از اهل تسنن کشور نیز در دفاع مقدس و سایر حوادث شربت شهادت نوشیدند، که از اهل تسنن غرب کشور نیز ۱۵ روحانی مبتدی، ۵ نفر مجتهد، ۴۱ نفر ماموسی و ۲۳ نفر مفتی و از روحانیون شرق کشور نیز ۳ تن مولوی و ۲ تن  آخوند نیز در دوران دفاع مقدس شهید شدند.

 هشت تن از شهدای روحانی نیز زنان طلبه بودند، شهدای زن روحانی از استان های اصفهان، چهارمحال بختیاری، خوزستان، گیلان، لرستان، زنجان، کرمان بودند که هر کدام به نحوی به شهادت رسیدند و شهید صدیقه سادات موسویان نجف آبادی از استان اصفهان دو فرزند خود را نیز در دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرد.

 کل عملیات های دوران دفاع مقدس ۱۵۵ مورد بود که اولین آن ۲۶ شهریور ۱۳۵۹ و آخرین آن عملیات مرصاد بود که روحانیت در همه علمیات ها نقش مهم و تاثیرگذاری داشتند.

بیشترین آمار سنی روحانیون شهید بین ۱۷ تا ۱۹ ساله است، به گونه ای که ۴۹۵ شهید ۱۶ ساله، ۴۹۳ شهید ۱۷ و ۱۸ ساله و ۹۰ شهید ۱۹ ساله هستند.

 در بین استان های کشور نیز استان اصفهان با ۵۴۳ شهید بیشترین و ایلام با ۱۱ شهید روحانی کمترین شهید را داشتند.

۲ هزار و ۹۴۲ نفر از شهدای روحانی از طریق بسیج، ۳۸۱ تن از طریق سپاه، ۱۶ تن از طرف نیروی انتظامی، ۲۷ تن ارتش، ۳۳ تن جهاد سازندگی، ۸ تن آموزش و پرورش، ۲۱ تن قوه قضائیه، ۳ تن از مجلس شورای اسلامی، ۶ تن از صدا و سیما و ۶۷ تن طلبه وظیفه اعزام شدند و نهاد اعزام کننده ۳۶۵ شهید روحانی نیز نامشخص است.

از میان روحانیون شهید دوران دفاع مقدس ۵۸ روحانی شهید غواص، ۲ تن فرمانده قرارگاه، ۱ تن فرمانده لشکر، یک تن جانشین فرمانده لشکر، چهار تن فرمانده تیپ، ۳ تن جانشین فرمانده تیپ، ۱یک تن فرمانده خط، ۱۰ تن فرمانده سپاه ناحیه ، ۴۳ تن فرمانده گردان و مابقی نیز آرپچی زن، تک تیرانداز و ... بودند.

شهدای روحانی از دوره قاجار تا مشروطه یعنی از سال ۱۲۷۵ تا ۱۲۹۹ هفت نفر، شهدای روحانی دوران رضاشاه تا ۱۳۴۲ نیز ۱۰ تن و از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ نیز ۴۰ تن  میباشد.

۴۰ تن از روحانیون در شرارت های داخلی به شهادت رسیدند و آمار شهدای روحانی از سال ۱۳۵۹ یعنی آغاز دوران دفاع مقدس تا ۱۳۶۷ یعنی پایان جنگ ۳ هزار ۶۴۰ تن میباشد.

 بعد از جنگ تحمیلی تا سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۵۰ روحانی به شیوههای گوناگون به شهادت رسیدند.

روحانیت دردوران دفاع مقدس درسه کسوت تبلیغ، رزم و رزمی تبلیغی عمل میکردند و در هر سه عرصه نیز بسیار موفق عمل نمودند.

 

ارسال نظرات