خبرهای داغ:
مدیرعامل انجمن اهدای عضو استان قزوین؛

۱۵۷ قزوینی در انتظار پیوند عضو/شماره ۳۴۳۲، سامانه دریافت کارت اهدای عضو

مظفری گفت: تعداد افراد در انتظار دریافت عضو در استان قزوین ۱۵۷ نفر است که از این تعداد ۱۳۵ نفر در انتظار دریافت کلیه، ۱۲ نفر در انتظار دریافت قلب و ۱۰ نفر در انتظار دریافت کبد هستند و ۵۰ هزار نفر در استان دارای کارت اهدای عضو هستند.
کد خبر: ۹۴۳۳۳۶۸
|
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱

قزوین_ به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، سعید مظفری مدیرعامل انجمن اهدای عضو استان قزوین در نشست با اصحاب رسانه استان قزوین با موضوع روز ملی اهدای عضو بیان کرد: در استان قزوین زمینه اجتماعی بسیار خوبی در جهت پذیرش اهدای عضو بعنوان یک امر خیر و انسان دوستانه وجود دارد و امیدواریم بتوانیم با کمک و همیاری دستگاه‌های فرهنگی، ائمه جمعه، صدا وسیما، مطبوعات، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و سایر نهادها فرهنگ اهدای عضو را بیش از پیش در استان نهادینه کنیم.

 

وی گفت: انجمن اهدای عضو استان قزوین با توجه به عملکرد سفیران، پس از ارزیابی صورت گرفته توسط انجمن اهدای عضو ایرانیان، به عنوان شعبه برتر کشوری ثبت شد.

 

مظفری اظهار کرد: در سال ۱۳۹۴، انجمن اهدای عضو ایرانیان، در قالب یک سازمان مردم‌نهاد، با اخذ مجوز از وزارت کشور، توسط عده‌ای از نام‌آوران عرصه علمی اهدا و پیوند اعضا، فرهیختگان فرهنگ و هنر و کارآفرینان اقتصادی و باهدف ارتقای فرایند معنوی و نجات‌بخش اهدای عضو تأسیس شد.

 

مدیرعامل انجمن اهدای عضو استان قزوین عنوان کرد: انجمن اهدای عضو قزوین با هدف کمک به بیمارانی که در صف طولانی عضو پیوندی قرار دارند و در راستای ارتقای فرهنگ اهدای عضو بین عموم مردم در سال ۹۸ تأسیس شد.

 

وی با اشاره به اهمیت اهدای عضو برای نجات جان فرد بیمار افزود: هر فرد مرگ مغزی می‌تواند یک تا ۸ نفر را از مرگ حتمی و یک تا ۵۳ نفر را از معلولیت نجات دهد.

 

مظفری تصریح کرد: شایعترین علل مرگ مغزی، تصادفات جاده ای است که در سنین بیست تا چهل سال رخ می دهد و همین امر موجب افزایش آمار مرگ مغزی شده است. سالانه بین پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق می افتد. از این میزان سه هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند و فقط هزار نفر برابر یک سوم از این میزان عضو اهدا می کنند و تقریبا ۶ هزار عضو حیاتی سالانه خاکسپاری می شود.

 

مدیرعامل انجمن اهدای عضو استان قزوین یادآور شد: ۲۵ هزار نفر در کشور در انتظار دریافت عضو هستند و این در حالی است که سالانه بین ۷ تا ۱۰ نفر(هر سه ساعت یک نفر) و به طور کل سالانه ۳ هزار نفر به دلیل عدم دریافت عضو جان خود را از دست می دهند. همچنین تعداد افراد در انتظار دریافت عضو در استان قزوین ۱۵۷ نفر است که ۱۳۵ نفر در انتظار دریافت کلیه، ۱۲ نفر در انتظار دریافت قلب و ۱۰ نفر در انتظار دریافت کبد هستند و ۵۰ هزار نفر در استان دارای کارت اهدای عضو هستند..

 

وی اضافه کرد: کارت اهدای عضو یک امر فرهنگی و در واقع وصیت نامه فرد اهدا کننده است. عدم باور مرگ مغزی بعنوان مرگ قطعی از سوی خانواده ها، عدم آگاهی خانواده از مرگ مغزی و کما، عدم اطلاع در مورد اهدا عضو، بی اعتمادی نسبت به عدالت در تخصیص عضو، عدم اعتماد به فرایند تایید مرگ مغزی، عدم آگاهی از محدودیت زمانی برای تصمیم‌گیری،

ترس از سرزنش اطرافیان، عدم آگاهی مردم از قرار گرفتن در لیست پیوند، عدم رویارویی جامعه با تصاویر واقعی اهدای عضو بخشی از چالش های اهدای عضو در ایران است.

 

مظفری گفت: قهرمانان واقعی اهدای عضو افرادی هستند که در سخت‌ترین لحظات زندگی بهترین تصمیم را می‌گیرند و با این کار خیر و انسان دوستانه خود جان یک تا ۸ بیمار دیگر را نجات می‌دهند و آنها را به زندگی و کانون گرم خانواده باز می‌گردانند. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت https://ehdacenter.ir/ و یا ارسال کد ملی خود به شماره 3432 نسبت به دریافت کارت اهدای عضو اقدام کنند.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار