خبرهای داغ:
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان فارس گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تشکیل شده تا فعالیت‌های غیرعبادی در مسجد تعریف کند و سبب جذب بیشتر مردم به ویژه نسل جوان به مسجد شوند.
کد خبر: ۹۴۴۰۰۹۳
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، حجت‌الاسلام حسین امیدی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس امروز در نشست اوقات فراغت تابستان در مساجد استان فارس و چهارمین رویداد ملی فهما  اظهار داشت: بیش از   1300 کانون فرهنگی در مساجد روستایی و شهری فعال هستند که برنامه‌های مختلفی  با موضوعات قرآنی، اعتقادی، ورزشی،  فرهنگی، هنری در ایام مختلف سال برگزار می‌کنند. 

 وی در ادامه با بیان اینکه برنامه‌ها دو وجه دارد افزود: یک وجه آن آموزشی و شامل کلاس‌های مختلف و یک وجه تفریحی است و بخش عمده از هزینه مربوط به برگزاری کلاس‌ها رایگان است یا اینکه هزینه اندکی از متقاضیان دریافت می‌شود. 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان فارس افزود: در بحث اوقات فراغت فعالیت‌هایی انجام گرفته که یکی از آنها  تفاهم نامه با فنی‌‌و حرفه‌ای است  بر اساس هر مسجدی که مایل باشد دوره‌هایی از دوره‌های فنی ‌و حرفه‌ای  را برگزار کند در مسجد  این دوره‌ها به صورت  نیمه رایگان برگزار می‌شود.

وی گفت: نزدیک به 40 خدمت و برنامه شامل استفاده از استخر‌ها، موزه‌ها، سینما‌ها، باغ‌ها و اماکن ورزشی و تفریحی در کانون‌های فرهنگی مساجد در نظر گرفته شده که این خدمات به صورت رایگان و نیمه رایگان به متقاضیان یا کاروان‌هایی که از دیگر استان‌ها به شیراز سفر کنند، داده می‌شود. 

امیدی در ادامه افزود: در مشهد مقدس نیز امکان اسکان زائرین فراهم شده است و هر کاروانی که از شیراز یا استان فارس به این شهر سفر کند در بحث اسکان در قالب کانون‌های فرهنگی مساجد کمک می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی در مساجد از انعقاد تفاهم نامه با ارشاد خبر داد و عنوان کرد: مربیان برای این منظور با هماهنگی ارشاد در نظر گرفته شده و با آنها برای برگزاری دوره‌های آموزشی هماهنگ شده است. 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان فارس از اجرای طرح ریحانه در قالب مهدکودک‌های قرآنی در استان فارس خبر داد و گفت: این طرح در 75 مسجد شیراز برگزار می‌شود و بچه‌های زیر 7 یا 8 سال به صورت تقریباً رایگان می‌توانند از این مهد‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به رویداد ملی تحت عنوان فهما  و اجرای  چهارمین دوره آن عنوان کرد:  فهما مخفف پایتخت  فرهنگ و هنر مساجد ایران است که هرسال نسبت به فعالیتی که هر استان انجام می‌دهد  هر استان که بیشترین امتیاز را بگیرد آنجا به عنوان  پایتخت فرهنگ و هنر کشور انتخاب می‌شود. 

امیدی گفت: یک سرانه سالانه به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای فعالیت‌ها داده می‌شود که امسال هر مسجدی که موضوعات قوی‌تر و ابتکاری، به روز تر در فعالیت خود داشته  و در سامانه ثبت کند به لحاظ مالی مساعدت بیشتری به آن می‌شود.

وی با اشاره تهیه شناسه ملی برای مساجد افزود: این شناسه ملی مانند کد ملی است که امکان رفع شبهه در حسابرسی مساجد را میسر می‌کند همچنین فایده دوم آن ارائه طرح‌های مهم برای رفع آسیب ‌های اجتماعی در محل، شهرک، شهر، استان و کشور از سوی مساجد است. 

 امیدی گفت: امسال هنوز سر فصل اعتباری باز نشده است اما در سال 1400 نزدیک یک میلیارد به مساجدی که شناسه ملی داشتند داده شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس در ادامه بیان کرد: تعداد افرادی که در بحث اوقات فراغت  در استان فارس شرکت می‌کنند 100 هزار نفر اوقات که 50 هزار خانم‌ها 50 هزار آقایان در بحث اوقات فراغت شرکت می‌کنند.

وی گفت: یکی از مسائل مهمی که در راستای تقویت سبک زندگی ایرانی اسلامی همواره مطرح بوده، بازگشت نقش مساجد در زندگی روزمره مردم است. همه کارشناسان بر این امر معتقدند که همانگونه که مساجد در صدر اسلام مرکز تصمیم‌گیری بودند باید نقش مساجد امروز نیز احیا شود. 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس ادامه داد: مسجدمحوری و تاکید بر فعالیت دوباره مساجد از تاکیدات آیت‌الله دژکام امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز بوده است که بارها چه در خطبه‌های نماز جمعه و چه در دیگر زمان‌ها به آن اشاره کردند. 

امیدی معتقد است که در زمان انقلاب اسلامی این مساجد بودند که سبب تمرکز قیام شدند و مردم با حضور در مساجد رفته رفته با مفاهیم انقلابی آشنا شدند همچنین در زمان جنگ تحمیلی نیز این مساجد بودند که مرکز و پایگاهی برای اعزام به جبهه‌ها بوده پس مساجد یک نقش پررنگ می‌توانند در اجتماع داشته باشند. 

وی تاکید کرد: در همین راستا کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تشکیل شده تا فعالیت‌های غیرعبادی در مسجد تعریف کند و سبب جذب بیشتر مردم به ویژه نسل جوان به مسجد شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها