خبرهای داغ:
نشست علمی و هم اندیشی مطالعات فرق شیعه در راستای تبیین مطالعات اندیشمندان و اساتید حوزه دینی در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۴۰۶۴۵
|
۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶

دبیر این نشست روز پنجشنبه در سالن آیت اله قاضی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت: تعامل علمی و فرهنگی فرق شیعی، شکوفایی و پویایی آنها را در پی دارد و هرچه بتوانیم شیعه را با گنجینه‌های علم عرضه کنیم عزت، افتخار و صلابت شیعه را رقم خواهیم زد.

حجت الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی با بیان اینکه نشست های علمی، فرهنگی و پژوهشی این چنینی برکات فراوانی را در پی دارند، افزود: این اجلاس گامی علمی در جهت نهادینه کردن فرهنگ ائمه اطهار و مصداق عینی جهاد تبیین است.
وی بر ضرورت برگزاری چنین نشست هایی تاکید کرد و از اهتمام اساتید، فرهیختگان، پژوهشگران و مسوولان دانشگاه ادیان و مذاهب قم، سفیر یمن در تهران و سید عدنان غفله نماینده جنبش انصاراله یمن برای حضور در این اجلاس قدردانی کرد.
امام جمعه دزفول با بیان اینکه این نشست
پیوندهای عمیقی را رقم خواهد زد اظهار امیدواری کرد این پیوند گامی مهم در جهت انسجام و پیوند شیعیان باشد.

دزفول مرکز دانش گستری است

رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه شیعه شناسی نیز در این نشست، دزفول را مرکز دانش و دانش گستری معرفی و بر ضرورت مطالعات دیگر فرق شیعی یا مطالعات فرق شیعی تاکید کرد.

حجت الاسلام حمیدرضا شریعتمداری با بیان اینکه امام رضا(ع) در زمان‌های مختلف مورد اعتنای مذهبی در مذهب زیدیه بوده است، عقل گرایی را وجه مشترک اثنی عشری و زیدیه دانست و افزود: در این فرق در کنار علم و علم آموزی معمول، رفتارهای عالمانه، عاقلانه، بخردانه و سنجیده نیز تاکید شده است.

وی ادامه داد: یکی از نمونه ها و مصادیق بارز رفتارهای بخردانه این است که انسان در حالی که به دین و مذهب خاصی ملتزم و پایبند است از شناخت دیگر مذاهب غفلت نکند در واقع در حالی که به دین و مذهب خودمان پایبند هستیم باید از دیگر مذاهب نیز آگاهی داشته باشیم.

رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه شیعه شناسی اظهارداشت: مطالعات دیگر ادیان از جمله
مطالعات مذاهب اسلامی و مطالعات دیگر فرق شیعی شامل زیدیه و اسماعیلیه نیز باید در دستور کار قرار گیرند چرا که در زمینه‌های مختلف فقهی، اصولی، کلامی، تفسیری و حدیثی با زیدیه داد و ستد داشته و تاریخ مشترکی با زیدیه داریم.
وی افزود: امام زادگان فراوانی که در شمال هستند از جمله امام زادگان کلیدی زیدیه هستند.

دشمن به دنبال القای تحلیل گفتمانی خودش است

حجت الاسلام سید هادی سیدوکیلی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران نیز در این نشست در خصوص تحلیل گفتمانی فرقه ها سخنانی ایراد کرد و گفت: وقتی به تاریخ فرقه ها و رابطه آنها نگاه می کنیم به دنبال شواهد آثار، علت ها و نمونه ها در تاریخ می گردیم تا بتوانیم رابطه فرقه ها را با هم بررسی کنیم و بینیم آیا می توانیم نقطه مشترک بین مذاهب برقرار کنیم یا خیر.
وی افزود: دشمن قصد دارد تحلیل گفتمانی خودش را القا کند ما نیز باید تحلیل های خودمان را داشته باشیم.
حجت الاسلام سیدوکیلی با بیان اینکه در جنگ شناختی باید شناخت صحیح به جامعه القا شود، بیان کرد:
در مقابل کتاب‌های فرق و مذاهب یک دال مشترک بین زیدی، اسماعیلی، امامی و معتذلی وجود دارد که مقابله با جریان حاکم دال مشترک آنها است.
وی با بیان اینکه دشمن سعی دارد جریان اسلام ناب را از بین برده و تفکر جاهلیت را در جامعه حاکم کند، گفت: تلاش دشمن این است در پایان نامه ها به جای نقاط اشتراک مذهب‌ها و جریان‌های ریشه دار تاریخی مورد قبول ما به نقاط افتراق آنها پرداخته شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران گفت: پایان نامه‌های ۳۰ سال اخیر دانشگاه های اروپایی به دنبال این هستند که مذاهب اصیل اسلامی قابلیت اشتراک ندارند و روی اختلافات تاکید دارند.

وی افزود: دشمن با این حرکت می خواهد نشان دهد امکان گفت وگوی این مذهب ها وجود ندارد از این رو ما باید خودمان با مطالعات جدید تحلیل جدیدی از این مسئله ارائه کنیم.

معرفی عرفان‌های نوظهور از اقدامات دشمن است
حجت الاسلام سیدوکیلی اظهارداشت: کار دوم دشمن در جنگ شناختی حمایت، ایجاد، رشد و حمایت از فرقه‌های ساخته شده است .
وی معرفی عرفان‌های نوظهور و یافتن اشتراک بین آنها را از دیگر اقدامات دشمن اعلام کرد و افزود: بی توجهی به عقلانیت و تفکر از دیگر اهداف دشمن است؛ جریان‌های نوظهور سعی دارند انسان را از عقلانیت دور کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران با تاکید بر اینکه ایجاد فرهنگ بی تفاوتی در گفتمان فرقه های جدید مورد استفاده دشمن قرار گرفته است، گفت: اکنون در یک جنگ شناختی قرار داریم که باید به تحلیل گفتمان غالب بپردازیم تا راه درست را پیدا کنیم.
وی افزود: دشمن در جنگ شناختی امروز سعی دارد بین مذاهب اولیه و فرقه های نوظهور انحرافی نقطه اشتراک ایجاد کند در حالی که درست نیست.
حجت‌الاسلام سید وکیلی با بیان اینکه فرقه‌های نوظهور مسوولیت پذیری عقل گرایی را از جوان می گیرند و فردگرایی را جایگزین آن می‌کنند، بیان کرد: نوعی لذت گرایی، شستشوی مغزی را به اشکال مختلف در جامعه رواج می‌دهد که راه حل آن، بازگشت به عقلانیت دینی و معنوی است و دانشگاه، حوزه و جامعه باید پای کار بیایند.

به گزارش بسیج در حاشیه این نشست، پیش نویس تفاهم نامه خواهرخواندگی شهرهای دزفول و صعده یمن نیز رد و بدل شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها