به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، در سلسله یادداشت های مهدوی، به مهم ترین وظایف و مسئولیت های شیعیان و منتظران امام زمان(عج)، در زمان غیبت آن یوسف دوران که در کتاب شریف " مکیال المکارم" تالیف مرحوم حاج میرزا محمدتقی موسوی اصفهانی(ره)، که با بهره گیری از احادیث گوناگون گردآوری شده است می پردازیم. امید آنکه خداوند متعال در ادای تکلیف نسبت به ساحت مقدس حضرت ولیعصر(عج) همه دوستان و یاران واقعی آن بزرگوار را توفیق دهد و همه را یاری کند و از شیعیان و منتظران واقعی آن امام قرار دهد.
متن زیر یادداشت دوم از سلسله یادداشت های مهدوی است که توسط الناز رحمت نژاد نوشته شده است:
کسی که از بی عدالتی ها و نابسامانی ها ناراحت باشد، هرلحظه در انتظار ظهور منجی موعود جهانی خواهد بود. زیرا می داند تنها در صورت قیام شکوهمند آن حجت بر حق الهی است که همه عوامل فساد، ظلم و تعدی از بین خواهد رفت.
مهم ترین وظیفه ای که شیعیان و منتظران حضرت مهدی(عج) دارند آن است که انتظاری سازنده، صحیح، منطقی و پویا برای خود ترسیم کنند. انتظاری که در بطن خود آمادگی و آماده کردن زمینه برای ظهور آن امام همام را فراهم کند. ترسیم انتظاری سازنده و پویا از آن جهت مهم ترین وظیفه منتظران است که آنان در دوران غیبت در جاده طولانی انتظار به سر می برند.
انتظار گویی همچون سایبانی بر زندگی آنان سایه افکنده است، در چنین فضایی زندگی منتظران، هویت واقعی خود را از همین انتظار به عاریت می گیرد و این انتظار است که به زندگی و حیات آنها رنگ و جلا و معنا می بخشد.
انتظار سازنده هویتی پویا و متحرک به زندگی منتظران می دهد و انتظار مخرب، ماهیتی تخدیری و راکد.
انتظار فرج عبارت است از آمادگی کامل و همیشگی فرد منتظر برای تحقق حکومت اسلامی جهانی به رهبری آخرین ذخیره الهی بر روی زمین. این آمادگی وقتی حاصل می شود که شخص منتظر، افزون بر بعد اعتقادی، در بعد نفسانی و رفتاری نیز به اصلاح خود همت گمارد. او باید به حدی از آمادگی روحی، خودسازی و تزکیه نفس رسیده باشد که در هر لحظه آماده لبیک به ندای آن حضرت باشد. چنان که هیچ وابستگی ای نتواند او را از پیوستن به سپاه حضرت مهدی(عج) باز دارد.
از نظر رفتاری نیز در طول زندگی به وظایف فردی و اجتماعی خویش و در تمامی زمینه ها، به قدر توانش به فرمان های دینی عمل کند. انتظار فرج با چنین معنایی سازنده و کار افزا است.
حالت انتظار گاهی به پایه ای می رسد که خواب از چشم می گیرد. چنان که درجات انتظار از این نظر متفاوت است. همچنین از نظر حب و دوستی نسبت به آنچه انتظار دارند تفاوت دارد و هر چه عشق به منتظر افزون باشد، آمادگی برای فرا رسیدن محبوب افزون می گردد و دیر آمدن، فراق محبوب، دردناک و بدون تحمل می شود تا بدانجا که انسان منتظر از خود بی خود می شود و درد ها و سختی های دردآور و مشکلات وحشت انگیز خود را در راه محبوب خود حس نمی کند. واژه انتظار واژه ای پر معنی است.
انتظار، تواضعی در برابر حق و تکبری در برابر باطل است.
انتظار، سرکشی در برابر ستم ک بیداد ک راه گشایی در برابر حکومت عدل و داد است.
انتظار، خط بطلان بر همه کفرها، نفاق ها، ظلم ها و تطاول ها است.
انتظار، تبر ابراهیم، عصای موسی، شمشیر داوود و فریاد محمد(ص) است.
انتظار، خروش علی، خون عاشورا و جاری امامت است.
انتظار، به امید طلوع خورشید زیستن است. در زیر سیل خروشان تباهی و فساد قرار گرفتن و آنی قد خم نکردن است.
انتظار نوعی عمل و گونه ای پرستش و عبادت خدا می باشد.
انتظار در اعتقاد تشیع دارای محتوایی اصلاحگر، تحرک آفرین و تعهد آوری است که عالی ترین نوع بندگی حق تعالی و در نتیجه برترین عمل و تیکوترین تلاش و جنبش است.
انتظار ظهور و فرج یگانه موعود جهان، انتظار قدرت اسلام است.
انتظار ظهور حضرت مهدی(عج) به معنای انتظارِ پُر شدن جهان از عدل و داد و عدالت برای همه انسان هاست.
انتظار رفع هرگونه ظلم و فساد و تعدی و تبعیض از صحنه زندگانی بشر و فرا رسیدن دنیایی برتر از لحاظ معنوی و مادی است.
انتظار فرج یعنی آماده بودن برای ظهور امام زمان(عج) و تشکیل دولت حقه آل محمد(ص) و حکومت آخرین خلیفه الهی.
انتظار نماد سبز شیعه است، همانگونه که جهاد و شهادت نماد سرخ شیعه به شمار می رود. شیعه در طول تاریخ منتظر و جهادگر بوده است. البته نماد اصلی شیعه رنگ سپید است، بی هیچ تاری و تیرگی؛ چون شیعه نور است.
شیعه در برابر ناامیدی، ستم ها، ناکامی ها، نداری ها، مشکلات و گرفتاری ها هیچگاه ناامید و محزون نمی شود و زبان به شکوه نمی گشاید، از راه نمی ماند و پژمرده نمی شود.بلکه دل شیعه همیشه سبز است، و این یعنی انتظار. انتظاری سبز در ظهور امامی سبزتر.
آری! انتظار یکی از دشوارترین تکالیف شرعی هر مومن و منتظر واقعی است و طبعا همه نمی توانند این راه صعب العبور را تا خط پایان آن بپیمایند.
خداوند متعال زمانی ظهور حضرت ولیعصر(عج) را عرضه خواهند نمود که دل های منتظران لبریز از تقاضای واقعی باشد.
این ویژگی انتظار پاداشی بزرگ برای منتظران و شیعیان را ایجاب می کند و اجر عظیمی از ناحیه خداوند متعال به آن تعلق می گیرد.
از ویژگی های منتظر این است که تحت هیچ شرایطی نباید هیچ گونه یاس و ناامیدی را به خود راه دهد چرا که این دو یکی از عوامل مهم شکست می باشد ک لذا منتظر واقعی طبق سفارش خداوند متعال انتظارش باید توام با امید و امیدواری باشد و به دیگران نیز امیدواری بدهد و آنان را از یاس و ناامیدی باز دارد. و از این نکته غافل نباشد که هدف انتظار محک زدن ایمان در راه این باور است و انتظار میزان نشان دهنده میزان واقعی مقاومت و اخلاص هر مومن معتقد است و برای اینکه مناظر واقعی از دیگران تشخیص و پالایش گردد، امر انتظار صورت می گیرد که دوری و پرهیز از آن امری اجتناب ناپذیر است.
انتهای پیام/ ر