خبرهای داغ:
حجت الاسلام سبحانی نیا گفت: کتابخانه تخصصی امام صادق(ع) مجددا بعنوان زیرمجموعه حوزه علمیه شناخته شد. تجهیز کتابخانه به سخت افزارهای به روز، افزودن بیش از ۵ هزار نسخه کتاب به تعداد کتابهای این کتابخانه از اقدامات اخیر معاونت پژوهش حوزه علمیه قزوین است.   
کد خبر: ۹۴۴۱۳۱۸
|
۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، نشست خبری مدیریت حوزه علمیه قزوین با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا، مدیر حوزه علمیه قزوین و اصحاب رسانه در سالن جلسات حوزه علمیه قزوین برگزار شد.

 

حجت الاسلام سبحانی نیا در این مراسم بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در توصیه های پایانی بیانیه گام دوم هفت توصیه دارند که چهار توصیه آن به مراکز علمیه باز می گردد که بحث تولید علم و ارتقا سطح پژوهش، معنویت و اخلاق، عدالت خواهی و مبارزه با فساد، سبک زندگی اسلامی و ایرانی می باشد و با عنایت به اینکه انقلاب ما انقلاب اسلامی است، انتظار می رود بحث عدالت خواهی از جایگاه حوزه های علمیه به بقیه ارکان جامعه منتقل شود و حوزه های علمیه باید بتوانند در این چهار محور موثر واقع شوند.

 

وی گفت: با توجه به اینکه امروز مظاهر زندگی غربی زوایای مختلف زندگی اسلامی ما را تحت تاثیر قرار داده حوزه های علمیه موظف هستند به این امر ورود یابند. حوزه های علمیه دارای بخش ها و معاونت های مختلفی هستند که شامل معاونت تهذیب، پژوهش، تحقیق، انسانی و پشتیبانی و مدیریت های دیگر در تراز معاونت هستند.

 

مدیر حوزه علمیه قزوین در ادامه اظهار کرد: در معاونت تهذیب فعالیت های مختلفی صورت گرفت. در طول سه سال گذشته متاسفانه با توجه به شیوع کرونا، این امر موجب برخی آسیب ها شد که مجموعه آموزش و تعلیم و تربیت همچون مدارس، آموزش و پرورش و دانشگاه ها و حوزه های علمیه آسیب زیادی دیدند و کلاس های حضوری تعطیل شد در حالی که بسیاری از برنامه های تهذیب، منوط به حضور طلاب در کلاس هاست. 

 

حجت الاسلام سبحانی نیا عنوان کرد: از اقدامات شاخص این معاونت، ارتقا بحث توانمندسازی قرآنی طلاب، در عرصه اخلاق و تلبس به لباس روحانیت طی چندین مرحله و تربیت طلبه در تراز انقلاب اسلامی که نیازمند طرحی جامع است، می باشد.

 

وی افزود: مرکز مشاوره و پاسخگویی حوزه علمیه مجددا طی سه سال گذشته فعال شد. در این راستا تقویت مشاوران در برنامه ها وجود دارد. به همین منظور رشته تخصصی مشاوره را ایجاد کردیم و تعداد قابل توجهی در این مرکز مشغول تحصیل هستند. 

 

این مسوول تصریح کرد: در معاونت آموزش، ایجاد شوراهای علمی تخصصی همچون فقه و علوم قرآن و حدیث و غیره، راه اندازی گروه های علمی مدارس، اخذ مجوز چهار رشته تخصصی مشاوره، فقه و حقوق، تفسیر، علوم، برگزاری المپیادهای علمی، رایزنی در جهت ایجاد یک مدرسه تخصصی فقهی از اقداماتی است که صورت گرفته است.

 

مدیر حوزه علمیه قزوین در ادامه تصریح کرد: معاونت پژوهش، تاسیس پژوهش سرای حوزه علمیه با محوریت پشتیبانی اقدامات پژوهشی حوزه و همکاری حوزه با نهادهای علمی استان را پیگیری می کند. یکی از کتاب ها، خصال شیخ صدوق که توسط مرحوم ملا محمد صادق روغنی قزوینی ترجمه و شرح شد و حاج کریم باریک بین آن را تحقیق کرد و اکنون با کمک انتشارات دارالحدیث منتشر شد. 

 

حجت الاسلام سبحانی نیا تصریح کرد: همچنین تربیت پژوهشگر، سیر مطالعاتی برای اساتید، اخذ مجوز انتشار مجله تخصصی با عنوان صراط حمید، پایه ریزی مجلات علمی فرهنگی و تخصصی مدارس علمیه، فعال کردن کانون های علمی در مدارس از دیگر اقدامات این معاونت است و گفتنی است در سال گذشته دبیرخانه جشنواره علامه حلی بعنوان دبیرخانه برتر استانی شناخته شد. 

 

وی اضافه کرد: همچنین کتابخانه تخصصی امام صادق(ع) مجددا بعنوان زیرمجموعه حوزه علمیه شناخته شد. تجهیز کتابخانه به سخت افزارهای به روز، افزودن بیش از پنج هزار کتاب به تعداد کتابهای این کتابخانه که در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار عنوان کتاب دارد. 

ایجاد تفاهم نامه با کتابخانه آستان قدس رضوی جهت تصویربرداری از ۱۲۰۰ نسخه خطی این کتابخانه و تبدیل آن به بانک دیجیتال، همچنین بانک اطلاعات دیجیتال، نصب نرم افزارهای مرکز تحقیقات نور قم در کتابخانه امام صادق قزوین که با حضور رییس این مرکز رونمایی شد و در حال حاضر نرم افزارهای مرکز تخصصی نور برای طلاب و دانشجویان قابل دسترسی است، از دیگر اقدامات معاونت پژوهش حوزه علمیه قزوین است.

 

این مسوول در ادامه یادآور شد: معاونت منابع انسانی حوزه علمیه وظیفه ساماندهی شبکه داخلی مدیریت از نظر نرم افزاری، راه اندازی پایگاه الکترونیکی، ایجاد پیام رسانی های درون شبکه ای، ایجاد یک مرکز فناوری در حوزه علمیه تمام سخت افزارهای موجود در حوزه علمیه و پشتیبانی آن، برنامه محور شدن حوزه را برعهده دارد.

مدیر حوزه علمیه قزوین بیان کرد: معاونت تبلیغ، فعالیت بیرون از حوزه را برعهده دارد که در همین راستا همکاری تنگاتنگ با آموزش و پرورش، طرح طلاب امین با حضور ۲۸۰ طلبه برای آموزش دانش آموزان، افزایش طرح هجرت روستاها، اخذ مجوز دبیرستان معارف اسلامی استان ویژه برادران با ظرفیت ۲۵ نفر که جانمایی این دبیرستان در مدرسه التفاتیه را به اجرا رسانده است.

 

حجت الاسلام سبحانی نیا با اشاره به فعالیت حوزه ارتباطات و امور بین الملل حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: اخذ مجوز ارتباطات و امور بین الملل در حوزه علمیه که در کشور پنج استان تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و قزوین دارای این حوزه است، تاسیس مرکز زبان، تاسیس دفتر خبرگزاری حوزه علمیه استان از جمله اقدامات این حوزه طی سه سال اخیر می باشد.

 

وی افزود: وقف سه واحد مسکونی موقوفه برای حوزه علمیه استان قزوین توسط خیرین، پیگیری تاسیس سه مرکز علمیه در استان در شهرستان های ابیک، الوند و بویین زهرا، پیگیری جهت راه اندازی سراج اندیشه جهت آموزش های دینی از اقدامات حوزه علمیه قزوین در طول سه سال گذشته است. 

 

حوزه علمیه قزوین دارای پیشینه بسیار درخشانی بوده و علمای بسیار ارزشمندی در این حوزه تحصیل کرده و پرورش یافته اند. رهبر انقلاب در مورد قدمت و تاریخ قزوین صحبت های ماندگاری کردند. علمای قزوین در کتاب های مهم فقهی نام برده شده اند و لذا لازم است در راستای احیای جایگاه حوزه علمیه باشیم و این ظرفیت در تمام عرصه های برای این امر وجود دارد. چشم انداز ما این است که حوزه علمیه را به مرکزی فرهیخته تبدیل نمایبم. اگر همدلی و هم افزایی بین مسوولان استان اتفاق بیفتد شاید در یک برنامه ده ساله بتوان به این امر دست یافت. 

 

وی افزود: اعتقاد بنده این است که قویترین مدیر به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد. لذا نیازمند تیمی فعال و پویاست تا بتواند سازمان خود را تقویت نماید.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها