خبرهای داغ:
شهید «توکل قلاوند» کار شناسایی و عملیات را بهتر از هر کس دیگری انجام می داد و اغلب شبانه تا عمق نیروهای دشمن نفوذ  می کرد و اطلاعات لازم را از دشمن و تعداد ادوات و محل استقرار آنها به دست می آورد.
کد خبر: ۹۴۴۱۹۳۹
|
۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰

شهدای سرزمین ما همگی مردانی غیور و دلاور هستند که بزرگترین دارایی شان که جان شان بود را در طبع اخلاص گذاشتند و در راه دفاع از خاک ایران عزیزمان رهسپار جبهه های حق علیه باطل شدند.

یکی از شهدای بزرگ مان شهید «توکل قلاوند» است که به او لقب «آواکس دشت عباس» را داده اند. این شهید در سال ۱۳۴۰ در منطقه مهرزیل از توابع بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک به دنیا آمد.

شهید قلاوند دوران کودکی خود را در روستای قلعه رزه گذراند. کوهستانی بودن این منطقه سبب شد تا توکل به راحتی بتواند در مناطق کوهستانی و سخت حرکت کند. به همین دلیل این شهید در دوران جنگ کار شناسایی و عملیات را بهتر از هر کس دیگری انجام می داد و اغلب شبانه تا عمق نیروهای دشمن نفوذ  می کرد و اطلاعات لازم را از دشمن و تعداد ادوات و محل استقرار آنها به دست می آورد. همین امر باعث شد که بین بچه ها به «آواکس دشت عباس» مشهور شود.

در ادامه توضیحاتی کوتاه و کامل از زندگی این شهید بزرگوار را می خوانیم تا با منش و شخصیت او بیشتر آشنا شویم.

شهید قلاوند قبل از انقلاب وارد فعالیت های انقلابی شد، در ابتدای انقلاب در فرونشاندن غائله کردستان حضور پیدا کرد. در جنگ تحمیلی به همراه گروهی از جوانان متدین دزفول و اندیمشک در عملیات های چریکی و جنگ های نامنظم شرکت پیدا کرد.

توکل به همراه سردار شهید «مهدی زین الدین» فرمانده لشکر ۱۷ ابیطالب (ع) به عنوان فرمانده اطلاعات و عملیات آن لشکر مشغول خدمت می‌شود. مدتی بعد قائم مقام فرمانده قرارگاه نجف اشرف وی را به آن قرارگاه منتقل می‌کند. در قرار گاه نجف اشرف به عنوان فرمانده اطلاعات عملیات قرارگاه به خدمت خود ادامه می‌دهد.

با شروع غائله کردستان، شهید توکل رهسپار آنجا شد. به دلیل کار زیاد او مدت شش ماه حتی یک بار به مرخصی نرفت و تنها یکبار پیک سلامتی وی از طریق نامه به خانواده شان ارسال شد. در اواخر سال ۱۳۵۹ پس از مسئله کردستان فقط به مدت دو ساعت در منزل ماند و بلافاصله عازم منطقه دشت عباس شد. او به همراه جوانان اندیمشکی و دزفولی در عملیات های چریکی و جنگهای نامنظم شرکت می نمود.

در اوائل جنگ از دهلران تا فکه کمپ هایی در این مناطق عملیاتی قرار داشت که مانع نفوذ نیروهای دشمن می شد . مسئولیت یکی از این کمپ ها جلوگیری از نفوذ ارتش عراق و شناسایی نیروهای دشمن بود که توکل در این مورد به خصوص در امر شناسایی از تبحر خاصی برخوردار بود و به همین دلیل کمپ ایشان معروف شد به کمپ قلاوند. فرماندهی توکل در این منطقه تا آغاز عملیات فتح المبین ادامه داشت. اطلاعات به دست آمده توسط قلاوند کمک زیادی به عملیات فتح المبین کرد.

چند تن از دلاوران جان بر کف و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در طول جنگ تحمیلی فرماندهی یگان های رزمنده را بر عهده داشته و در طول جنگ تحمیلی افتخاراتی عظیم آفریدند دعوت حق را لبیک گفته و به آروزی دیرین خود، شهادت، دست یافتند . «حسن باقری»، جانشین فرماندهی یگان زمینی سپاه پاسداران، «مجید بقایی» فرمانده قوای یکم کربلا، «تقی رضوانی» و «توکل قلاوند» در اسفند ماه سال ۱۳۶۱ در جبهه های حق علیه باطل شهادت را با آغوش باز پذیرا شدند و به قافله شهدای میهن پیوستند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها