نشست پیشگیری از آسیب های اجتماعی در لاران برگزار شد
به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ نشستی با موضوع مراقبت و کاهش آسیبهای اجتماعی با حضور مدیران مدارس بخش لاران در سالن اجتماعات دبیرستان جواد الائمه (علیه السلام) سورشجان برگزار شد.
در این نشست آقای موسوی معاون دادگستری استان گفت: آسیبهای اجتماعی رفتارهایی هستند که مورد انتظار عدهای از گروه، جامعه و اجتماع نیست و در مدارس نیز به رفتارهایی گفته میشود که مورد انتظار دیگر دانشآموزان نباشد.
وی ادامه داد: رفتارهای جنسی، فرار از مدرسه، درس نخواندن و پرخاشگری از جمله آسیبهای اجتماعی هستند که به دانشآموزان لطمه میزند.
موسوی با اشاره به اهمیت توجه به آسیبهای اجتماعی در دانشآموزان، خاطرنشان کرد: برای کنترل این موضوع ابتدا باید آگاهیهای لازم را به والدین دانشآموزان بدهیم؛ یعنی اینکه چه رفتارهایی را با فرزندان خود داشته باشند؛ چرا که خانواده باید محل امنی برای نوجوان باشد که در غیر اینصورت، باعث میشود دانشآموز مشکلات خود را به مدرسه انتقال دهد.
وی با تأکید بر توجه به مسائل عاطفی، روحی، اجتماعی و نیازهای دانشآموزان، تصریح کرد: باید به این موضوع توجه شود که دانشآموزان چه چیزی را نیاز دارند؛ چرا که آنها در سنی هستند که به آن «بحران هویت» گفته میشود، یعنی دورهای که دانشآموز نه بزرگ است و نه کوچک، بلکه شخصیت آنها در حال ساخته شدن است و باید به نیازهای آنها توجه شود و با برطرف کردن آن، اعتماد به نفس لازم را ایجاد کنیم.
موسوی با بیان اینکه پرخاشگری در پسران بیشتر از دختران است، افزود: مشکلات دختران بیشتر به مسائل جنسی برمیگردد و اگر خانوادهها به آنها اعتماد به نفس نداده و قدرت «نه» گفتن را آموزش ندهند، آنها طعمه دیگران میشوند.
موسوی با اشاره به راههای پیشگیری از وقوع آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان، گفت: مهمترین کار این است که والدین فرزندان خود را وزیر و مشاور خود قرار دهند، با آنها مشورت کرده و برای آنها ارزش قائل شوند. خانواده را محیط امن قرار دهند و این باعث میشود تا دانشآموزان امیدوار شوند و بتوانند از خود محافظت کنند و قدرت «نه» گفتن را پیدا کنند.
وی با اشاره به روشهای ایجاد اعتماد به نفس در دانشآموزان، ابراز داشت: برای افزایش اعتماد به نفس لازم است والدین بارها به فرزندان خود این جمله را که شما پسر یا دختر خوب و زیبایی هستید را تکرار کنند و «نه» گفتن را آموزش دهند تا آنها در محیطهای اجتماعی به درخواستهای نامتعارف پاسخ منفی دهند.
موسوی با اشاره به روشهای مؤثر دانشآموزان در مواجهه با خواستههای افراد بزهکار، پیشنهاد کرد: دانشآموزان میتوانند در مقابل درخواستهای نامطلوب این جمله را که «خیلی ممنون هستم، اما نمیتوانم از این ماده استفاده کنم» و یا «خیلی ممنون هستم، اما پدر و مادرم اجازه این کار را نمیدهند» را فرا گرفته و به کار گیرند.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و بازی های رایانه ای، ضرورت هوشیاری والدین در این زمینه ها را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: توجه به آموزشهای مداوم و به روز و ارائه خدمات مشاورهای به دانشآموزان و والدین آنها، با استفاده از اساتید و صاحب نظران و در قالب مستندات و فیلمهای آموزشی، ایجاد پیوندهای عاطفی و روابط دوستانه معلمان با دانشآموزان و نمایش فیلمهای مستند از آسیبهای اجتماعی رایج در کلاس درس، سعی در آگاهی بخشی به دانشآموزان بسیار مؤثر است.
در پایان این نشست به سوالات حاضرین پاسخ داده شد.