کودکان بزرگترین قربانی طلاق والدین / علاج واقعه طلاق را قبل از وقوع باید کرد

فتاحی، دکترای تخصصی مشاوره و مشاور تخصصی امر ازدواج، گفت: درست است که در طلاق زوجین دچار آسیب می شود اما بیشترین آسیب طلاق گریبانگیر فرزندان خانواده می شود.
کد خبر: ۹۴۴۷۲۲۴
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، قاسم فتاحی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه طلاق، انحلال رسمی و قانونی رابطه زناشویی است اظهار کرد: نتایج به دست آمده از بررسی علل بروز طلاق در جامعه بیانگر این است که مواردی همچون انتخاب نادرست و عدم شناخت درست نسبت به یکدیگر در قبل از ازدواج از علت های شایع بروز طلاق در جامعه است.

وی افزود: عدم آگاهی و توانایی حل مسئله و فقدان مهارت های لازم برای زندگی مشترک، دخالت های اطرافیان، خیانت، اعتیاد، بیکاری و مشکلات اقتصادی، ضعف باورهای مذهبی، ازدواج زودهنگام، ازدواج های اجباری، خشونت های فیزیکی و کلامی، مشکلات روحی و روانی زوجین، نارضایتی از رابطه زناشویی، بی احترامی، بی توجهی، بی مسئولیتی زوجین، اعتیاد و استفاده بیش از حد و مخرب از شبکه های مجازی و ایجاد سوءظن در طرفین از جمله مهمترین دلایل و علل بروز طلاق در خانواده ها هستند.

فتاحی توهین و تحقیر را از نشانه های بروز قریب الوقوع طلاق دانست و تصریح کرد: توهین، تحقیر، بهانه گیری، خشونت و بی احترامی زوجین نسبت به یکدیگر، عدم حل و فصل اختلافات، انزوای عاطفی و بی تفاوتی زوجین نسبت به یکدیگر، سرد شدن رابطه و نارضایتی از یکدیگر، افزایش توجه زوجین به موضوعاتی خارج از ازدواج مانند اینکه یکی از طرفین یا هردو اکثر وقت خود را به کار کردن، توجه بیش از حد به فرزندان و یا ارتباط فرازناشویی اختصاص دهند از جمله علائم و نشانه هایی است که می تواند بیانگر بروز قریب الوقوع طلاق در یک زندگی باشد.

5 سال اول زندگی مشترک، زمان حیاتی است

وی با تاکید بر اهمیت سازگاری زوجین در سال های اول زندگی مشترک خود، عنوان کرد: بیشتر طلاق ها در چهار یا پنج سال اول زندگی رخ می دهد، التبه در هر سنی طلاق می تواند اتفاق بیوفتد.

فتاحی گفت: در مورد بیشترین سنی که طلاق رخ می دهد آمارها متفاوت است؛ در برخی از مطالعات سن 30 تا 39 سالگی بیان شده است و متاسفانه از هر سه ازدواج انجام شده، یکی از آنها به طلاق ختم می شود.

وی افزود: مجموع ازدواج کشور در تابستان 1400، 134 هزارو 208 مورد بوده است.محاسبات نشان می‌دهد که ازدواج در ایران در فاصله 1390 تا 1399، بیش از 36 درصد کاهش یافته است و بر این اساس، میزان طلاق در ایران از سال 1390 تا 1399حدود 28 درصد افزایش داشته است.

فتاحی با بیان آمار ازدواج و طلاق در استان یزد، تصریح کرد: سال گذشته هفت هزار و 91 مورد ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل از آن 10.94 درصد رشد داشته و همچنین یک هزار و 953 مورد طلاق در سال 99 گزارش شده که در مقایسه با سال 98 حدود 7.72 درصد رشد داشته است.

تجربه طلاق از نظر روانشناسان مشابه تجربه «سوگ» است

وی آسیب های ناشی از طلاق برای زوجین را مشابه تجربه سوگ دانست و بیان کرد: تجربه ی پس از طلاق به نوعی تجربه سوگ است و با مواردی چون انکار، خشم و افسردگی همراه است و ترس از تنهایی، متزلزل شدن هویت، ترس از قضاوت دیگران و ارزیابی اجتماعی، احساس گناه، تردید و پشیمانی به خصوص در زوجی که نقش اصلی را در خاتمه دادن به رابطه داشته، مشکلات عاطفی و اقتصادی، بروز دوگانگی نقش به گونه ای که فرد مجبور است نقش زوج دیگر را برای فرزند خود ایفا کند، انزوای اجتماعی و آسیب های شغلی را از دیگر موارد آسیب های طلاق می توان نام برد.

فتاحی با تاکید بر تاثیر خانواده و جامعه در کمک به فرد جدا شده بعد از طلاق اظهار کرد: بیشترین کمک را در زمان قبل از بروز طلاق می توان داشت اما بعد از طلاق خانواده و جامعه می توانند نقش بزرگی را در کاهش بروز آسیب های پس از طلاق ایفا کنند به صورتی که در گام اول خانواده به پذیرش برسند و کمک کنند که زوجی که جدا شده است هم به پذیرش این اتفاق برسد.

وی افزود: از انگ زدن، سرزنش کردن و مقصر جلوه دادن یک شخص در بروز این اتفاق خودداری کنند و بدانند که جدایی دو نفر به معنای مشکل دار بودن آنها نیست بلکه هر دو نفر به صورت مجزا می توانند انسان های فرهیخته و تحصیلکرده ای هم باشند اما با یکدیگر به سازش و سازگاری نرسیده اند، بنابراین باید به این افراد کمک شود تا با کمترین آسیب و عارضه این دوره را سپری کنند.

فتاحی عنوان کرد: زوجین طلاق گرفته هم می توانند بدون سرزنش خود و مقصر جلوه دادن دیگری، با تعیین کردن سهم خود از بروز طلاق به یک پذیرش برسند و با داشتن هدف و برنامه ریزی جهت کار و ادامه زندگی، شروع جدیدی را برای خود رقم بزنند.

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد/ طلاق پایان راه زندگی نیست

وی با اشاره به راهکارهایی برای حفظ زندگی مشترک و قبل از وقوع طلاق، تصریح کرد: انجام مشاوره های پیش از ازدواج در انتخاب درست شخص مناسب بسیار موثر است، کوشا بودن در زمینه یادگیری مهارت های زندگی، یادگیری شیوه گفتگو کردن و نحوه تعامل صحیح با یکدیگر، یادگیری مهارت گوش دادن فعال، تعاملات مثبتی همچون محبت، شوخی، اعتماد، پذیرش و احترام به نظرات یکدیگر، یادگیری مباحثه با یکدیگر به شیوه مناسب، تلاش برای داشتن اوقات خوش مشترک بسیار با یکدیگر، تقویت رابطه زناشویی، احترام به طرف مقابل و خانواده همسر، پرهیز از توهین و تحقیر و برجسته نمودن نقاط ضعف یکدیگر از جمله مواردی است که برای داشتن یک زندگی مشترک باید رعایت شود.



فتاحی طلاق را پایان زندگی یک فرد ندانست و گفت: طلاق به جا، به هنگام و کارشناسی شده می تواند پایان یک رابطه نافرجام و زجراور و شروع یک زندگی جدید براساس کوله باری از تجربه باشد، خواه این زندگی جدید زندگی مجردی باشد خواه زندگی متاهلی با یک فرد مناسب.

وی با اشاره به وجود دو دیدگاه در مورد طلاق به بیان انواع طلاق پرداخت و تصریح کرد: دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد که در یکی انواع طلاق را طلاق عاطفی، قانونی، اجتماعی، اقتصادی، طلاق والدینی و طلاق روانی دسته بندی میکنند.
وی افزود: طلاق عاطفی به بی تفاوتی زوجین به یکدیگر گفته می شود که حتی ممکن است در زیر یک سقف با هم زندگی کنند و دید و تصور خوبی نسبت به هم ندارند و از سوی یکدیگر دچار سرخوردگی شده اند؛ گفتنی است طلاق عاطفی چند سال قبل از طلاق قانونی رخ می دهد و طلاق قانونی همان طلاق رسمی است که طرفین با مراجعه به دادگاه از یکدیگر جدا می شوند.

فتاحی اظهار کرد: در دیدگاه دوم انواع طلاق به سه دسته تقسیم می شود گروه اول طلاق های کارشناسی نشده و پیش از موعد است که این مورد در زوجین جوان بیشتر دیده می شود، گروه دوم طلاق های کارشناسی شده و به موقع و درست است و گروه آخر طلاق های با تاخیر زیاد است که بیشتر در زوجینی دیده می شود که از زندگی مشترک آنها چند دهه گذشته و معمولا یکی از طرفین نقش یک فرشته ناجی را بازی می کند که در بیشتر موارد سرانجام، خود دچار سرخوردگی و ناکامی می شود.

کودک، بزرگترین قربانی طلاق والدین

وی کودک را بزرگترین قربانی طلاق والدین دانست و تصریح کرد: درست است که در طلاق زوجین دچار آسیب می شود اما بیشترین آسیب طلاق گریبانگیر فرزندان خانواده می شود و دچار رفتارها و مشکلاتی از قبیل پرخاشگری، تاب آوری پایین، مشکلات هیجانی، عدم تمرکز، افت تحصیلی، افسردگی و اضطراب می شوند.


فتاحی بیان کرد: درست است که طلاق اثرات مخربی بر زوجین، خانواده دو نفر، فرزندان و حتی جامعه دارد و به همین دلیل تمام سعی و تلاش ها در این راستا است که تا حد امکان از بروز این واقعه نامطلوب گرفته شود و بنیان خانواده حفظ گردد اما اگر سلامت روان زوجین در این زندگی در معرض مخاطره شدید باشد و چاره ای جز طلاق نباشد، گریزی از آن نیست که البته در این شرایط زوجین می توانند با مراجعه به مشاور و یا روانشناس همچون دو انسان بالغ و متمدن، بدون شکنجه یکدیگر از یکدیگر جدا شده و در این شرایط برای پذیرش بهتر موضوع در فرزندان و به حداقل رساندن آسیب های احتمالی میتوان از مشاوران با تجربه بهره گرفت.

وی افزود: توصیه می شود که در زمان انتخاب همسر، زندگی مشترک و یا ترک رابطه نافرجام توسط یکی از طرفین آن رابطه از خدمات مشاوره ای و کارشناسی متخصصین این حوزه بهره بگیرند.

فتاحی با اشاره به علائم هشدار و زنگ خطر طلاق در یک زندگی، گفت: این دید وجود دارد که حتما باید مشکل یا تعارضی به وجود بیاید تا دلیل کافی برای مراجعه به مشاور وجود داشته باشد در حالیکه قبل از وقوع رخداد به خصوص زمانی که زندگی در یک ورطه یکنواختی، تکرار و روزمرگی قرار گرفته باید مراجعه به مشاور صورت گیرد، به عبارت دیگر برای داشتن یک زندگی بهتر باید به متخصصین این عرصه مراجعه نمود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار