"خاکی" از مخترعان بسیجی استان ایلام است که توانسته با اختراع دستگاهی به شیوه نوین، یک انقلاب در صنعت گردشگری و حمل و نقل دریایی ایجاد کند و امکان بازدید آسان برای بازدیدکنندگان مناظر زیر دریایی را فراهم آورد.
کد خبر: ۹۴۴۷۳۰۵
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،دنیای زیر آب زیبایی های بی نظیری دارد و تماشای زندگی موجودات دریایی به رویای بسیاری از انسانها تبدیل شده است. اما در این بین غواصی متداول ترین روش بهره مندی از زیبایی های این نعمت خدادادی است که آموزش و تجهیزات آن پرهزینه بوده و این امر موجب شده تا بسیاری از کشورها به دنبال یافتن راه ها و روش های جدیدی برای سفر به اعماق دریاها و ایجاد امکان تماشای زندگی دریایی حقیقی از نزدیک باشند.

از سوی دیگر تماشای اعماق دریا که با استقبال بسیاری از مردم جهان همراه است می تواند ظرفیت خاصی برای توسعه گرشگری و جذب توریست در کشورها باشد تا بتوان از طریق آن درآمد بالایی را کسب کنند. این هدف مهم سبب شده تا همواره نخبگان بسیاری، تلاش خود را متمرکز ساخت دستگاهی کنند تا چنین امکاناتی را برای کشورها فراهم کنند و لحظات شاد و فراموش نشدنی را برای توریست ها به ارمغان آورند.

ساخت تلکابین و تراموای زیردریایی توسط مخترع ایلامی

"سجاد خاکی" از مخترعان بسیجی استان ایلام است که توانسته در این عرصه ورود موفقی داشته باشد و با اختراع دستگاهی به شیوه نوین، یک انقلاب در صنعت گردشگری و حمل و نقل دریایی ایجاد کند و امکان بازدید آسان را برای بازدیدکنندگان مناظر زیر دریایی فراهم آورد.

وی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج عنوان کرد: این سازه نوعی تلکابین است که در اعماق دریا حرکت کرده و می تواند فصل جدیدی را در عرصه سفر به اعماق دریا رقم زده و تحولی بزرگ در این زمینه را به ارمغان آورد.

خاکی اظهار کرد: این دستگاه یک سازه تلکابین مانند است که دور تا دور آن از پلی کربنات ساخته شده و امنیت بسیار بالایی دارد و می توان در تمامی دریاها و دریاچه های دارای شرایط مساعد از آن استفاده کرده و با نصب و راه اندازی آن به اعماق دریاها سفر کرد و به تماشای جاذبه های اعماق آب از جمله زندگی ماهی ها، مرجان ها و لاک پشت ها پرداخت.

مخترع ایلامی تصریح کرد: این اختراع مانند تله کابین هوایی از کابین هایی ساخته شده که در یک مسیر مشخص در زیر آب در حرکت باشند، با این تفاوت که این سازه همانند تراموا قابلیت توقف در هر نقطه دلخواه از مسیر را دارد. کابینها از روی پایه های طراحی شده در یک سیکل از قبل طراحی شده که طول  و عمق آن از قبل مشخص شده حرکت می‌کنند.  و با سرعت یک متر بر ثانیه تا پایان مسیر به حرکت خود ادامه می دهد.

وی با بیان اینکه این سازه از امنیت فوق العاده بالایی برخوردار است اذعان کرد: در این سازه برای حوادث غیرمترقبه هم راههای مقابله با خطرات پیش بینی شده است. به طور مثال برای احتمال پاره شدن کابل ها در طول مسیر که این احتمال نیز نزدیک به صفر است تعابیری اندیشیده شده و در صورت پاره شدن کابل در طول مسیر، کابینها به سطح آب خواهند آمد. متریالهای سازه برای تحمل فشار و تنشهای محیط نیز مناسب تعبیه شده، زیرا در ساخت این دستگاه از مواد و متریالی استفاده شده که در سازه های دیگر مانند آکواریومهای بزرگ زیر دریا  و یا صنايع نفت و گاز استفاده می شوند.

عملکرد کلی سازه از لحاظ نحوه ی حرکت مانند تله کابین های هوایی است

نخبه ایلامی تصریح کرد: جنس کابین این سازه از پلی کربنات است که قبلا در هتلهای زیر دریایی و آکواریومهای بزرگ استفاده شده و هر کابین متشکل از سه تکه پلی کربنات و یک در است که هر کدام ۹۰ درجه از سازه را پوشش داده و به دلیل استفاده از پلی کربنات شفاف علاوه بر امنیت بالا محیط بیرونی را به طور کامل و شفاف نمایش می دهد.

وی ادامه داد: این سازه در برابر نشت آب به داخل کابین بسیار مقاوم بوده و تحمل تنش و فشار عمق تا 15 متر زیر آب را دارد.

خاکی با بیان اینکه ضریب اطمینان این سیستم350% است خاطرنشان کرد: بخش اعظم کابین از قسمتی کروی تشکیل شده که قطر این کره 320 سانتیمتر است و در درون این کره فضایی به حجم10.5متر مکعب وجود دارد که برای استقرار مسافران در نظر گرفته شده است. صندلی هایی نیز برای نشستن سرنشینان در این محیط قرار داده شده و از مابقی فضا برای جاسازی تجهیزات ایمنی و اضطراری استفاده می شود.

وی در خصوص عملکرد این دستگاه توضیح داد: کپسولهای اکسیژن بزرگ و فشار بالا توانایی تامین اکسیژن تا ۱۲ ساعت را خواهند داشت و وسایل دیگر همچون جعبه کمک‌های اولیه، باتری و دیگر تجهیزات مورد نیاز در کف سازه قرار می گیرند. علاوه بر کپسولهای هوای ثابت که در کف کابین هستند کپسولهای قابل حمل اکسیژن نیزدر کابین تعبیه شده است.

خاکی ادامه داد: فاصله هر کابین از کابین مجاور مضربی از 45 متر در نظر گرفته شده و سرعت آنها  1 متر بر ثانیه است. طول مسیر درنظر گرفته شده برای حرکت 3600 متر است که این مسافت بنا بر شرایط هر محیط که سازه در آن قرار می گیرد متفاوت بوده و می تواند کمتر یا بیشتر شود. عمق ایده آل برای قرار گرفتن و حرکت کابین ها 10 تا 15 متر زیر آب است تا این عمق  نور طبیعی برای دید کافی فراهم شود و در صورت اعمال شرایط لازم از جمله نورپردازی در اعماق بیشتر و تامین نور مورد نیاز می توان این عمق را افزایش داد.

تمهیدات لازم برای مقابله با تمامی خطرات اندیشیده شده است

مخترع ایلامی تصریح کرد: تمامی تمهیدات برای ایمنی سازه و رویارویی با شرایط خاص و بحرانی فراهم شده و می توان با خیال راحت جان تک تک سرنشینان حتی آنهایی که با شنا آشنا نیستند را تضمین کرد .چراکه کپسول های اکسیژن و سایر موارد امنیتی در کابین قرار داده شده و کپسول های اکسیژن کابین توانایی تامین اکسیژن مورد نیاز بیش از دوازده ساعت کابین و کپسولهای شخصی توانایی تامین بیش از یک ساعت اکسیژن را دارند و فضای بالای مکعب هم به عنوان دریچه خروج اضطراری و تجهیزات دیگر قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه شرایط اضطراری و حوادث غیرمترقبه دو دسته هستند که نوع اول نشت زیاد آب به داخل کابین است که تا حدی خطرآفرین باشدگفت: نوع دیگر خطرات، خطراتی مانند متلاشی شدن قسمتی از کابین است که هنگام نشت خطرآفرین آب به داخل کابین برای حفظ جان افراد و کابین، کابین از خط جدا شود و به سطح آب می آید، بدین صورت که با اعلام خطر به ایستگاه مرکزی به وسیله ی فشار یک کلید و کشیدن یک اهرم، کابین از خط جدا شده و به سطح آب می آید و در صورت آسیب رسیدن به کابین و بروز خطر متلاشی شدن، نفرات از کابین خارج می شوند و همزمان به ایستگاه مرکزی اطلاع داده می شود.

خاکی با بیان اینکه برای ارتباط با ایستگاه های مرکزی که در خارج آب قرار دارند روش های مناسبی به کار رفته است اظهار کرد: در زیر آب به وسیله‌ی دستگاه سونار و با ارسال کدهای تعریف شده با هر کلید و پس از خروج از آب به وسیله‌ی رادیو ارتباط برقرار می شود و به محض بروز خطرات از جمله خروج یک کابین از خط، نیروهای امداد و نجات در سریع ترین زمان از ایستگاه مرکزی حرکت و به محل می رسند.

مخترع ایلامی بیان کرد: صندلی های کابین به نحوی طراحی شده که پشتی صندلی با کمربند ایمنی به شخص وصل شده و توسط کابل به سقف کابین متصل است، در هنگام خطر از کفی آن جدا می شود. بدین صورت که لوله های نگهدارنده ای که از قسمت کفی صندلی بالا آمده اند و به داخل لوله های قسمت پشتی می روند، در هنگام خطر این دو قسمت از هم جدا می شوند.

وی اظهار کرد : پشتی صندلی قدرت شناور کردن یک نفر را دارد و علاوه بر آن سقف کابین قدرت شناور سازی تمام افراد را دارد. در این سازه تمامی صندلی ها به وسیله ی کابل به قسمت سقف کابین وصل هستند بدین صورت از پراکنده شدن افراد در هنگام خروج اضطراری جلوگیری می شود و دیگر هیچ خسارت جانی وجود نخواهد داشت، حتی اگر شخص قدرت تحرک جسمی نداشته و یا فنون شنا آشنایی نداشته باشد.

ارسال نظرات