خبرهای داغ:
حجت الاسلام آشتیانی عنوان کرد: بشریت به علم و عقل و دانش و بینش نیازمند است اما ان چیزی که اکنون بشریت بیشتر نیاز دارد بینش و عقل است.
کد خبر: ۹۴۴۷۹۱۵
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۲

قزوین_ به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام جعفر واضحی آشتیانی استاد حوزه و دانشگاه در اولین شب سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در آستانه مقدسه امامزاده زبیده خاتون(س) قزوین اظهار کرد: خداوند متعال انسان را افرید برای اینکه به کمال برسد کمال هم حداقل و حداکثر دارد. حداقل آن نجات از دوزخ و رسیدن به بهشت است و حداکثر آن در دو قدمی خداوند است.

وی ادامه داد: ما آمده ایم به این مقام و‌ منزلت بلند برسیم. حضرت حق برای اینکه انسان بتواند هم مسیر را پیدا کرده و هم به اوج برسد، ابزار و مسیر را نشان داد که انسان هم مسیر را پیدا کنند و هم حرکت و سرعت متناسب داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: دو شرط اساسی برای رسیدن به اوج و حداکثر کمال وجود دارد. اول شناخت مسیر و‌ دوم سرعت متناسب است و خداوند دو ابزار مهم را برای رسیدن به اوج کمال به ما عنایت فرموده است که شامل علم و عقل است.

وی در تعریف علم و تبیین جایگاه آن در دین با بیان روایتی از امام صادق(ع) گفت: علم یعنی افزایش اطلاعات و بالا بردن اگاهی. مردم سه دسته هستند یا عالم یا متعلم و یا غثا هستند.عالم ربانی کسی است که پرچمدار است و در مسیر خود عده ای را دنبال خود می کشاند و نمونه بارز این مصداق آیت اله بهجت و حاج قاسم سلیمانی است. شهیدی که پیکر قطعه قطعه وی میلیون ها انسان را دنبال خود می کشد.

حجت الاسلام آشتیانی در ادامه با اشاره به شاخصه متعلم تصریح کرد: یعنی کسی که دنبال ان است که اخرت را بشناسد و برخی از موانع آخرت را برطرف کند و در راستای رضای خدا گام بردارد.

وی در ادامه با اشاره به شاخصه غثاء اضافه کرد: غثا در لغت ان کفی است که اب راه می اندازد و با آب از بین می رود و به خارهای ریزی می گویند که سیل با خودش می اورد و به هیچ دردی نمی خورند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه عقل در دین افزود: عقل یعنی ان نیرویی که خداوند در وجود انسان قرار داده است تا با ان حق را از ناحق تشخیص بدهیم و در یک کلمه عقل همان بینش است. امام صادق (ع) در مورد عقل می فرماید: اول مخلوق خداوند عقل است و این نشان از جایگاه عقل در دین ما می باشد

حجت الاسلام آشتیانی یادآور شد: دین و عقل از هم جدا شدنی نیستند زیرا ادم با حیا هم دین دارد و هم عقل. علم و عقل دانش و بینش در زندگی ما همواره وجود دارد. عقل آن نیرویی است که به ما اصل مسیر درست زندگی را نشان می دهد و آن نیروی که من در مسیر درست قرار گرفتم بر سیر این مسیر کمک می کند علم است. لذا انتخاب مسیر در زندگی کار عقل است تصمیم گیری ها کار عقل است و علم سرعت را افزایش می دهد.

حجت الاسلام آشتیانی ادامه داد: بشریت به هردو علم و عقل دانش و بینش نیازمند است اما ان چیزی که اکنون بشریت بیشتر نیاز دارد بینش و عقل است و در زندگی به درک بیشتر از مدرک نیازمندیم. ۷۰ هزار نفر از مردم مدینه در حادثه غدیر حضور داشتند و علم داشتند اما بعد رحلت پیامبر کسی در حمایت از حادثه غدیر و علی(ع) کاری نکرد با اینکه علم و دانش داشتند اما عقل و درک ان را نداشتند و چنان اسیبی به اسلام و مسلمین زدند که پایه و اساس کربلا شد.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها