امر به معروف و نهی از منکر، اصالت محوری نهضت عاشوراست/ فرهنگ‌سازی و آگاهی‎بخشی بر تذکر لسانی اولویت دارد

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: اقامه امر به معروف و نهی از منکر به طرح و برنامه مشخص و دقیقی نیاز دارد.
کد خبر: ۹۴۴۹۶۵۹
|
۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی که با حضور سردار افراسیابی معاون هماهنگ سپاه امام رضا (ع) و جمعی از مسئولان فرهنگی استان به میزبانی دفتر نمایندگی ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: احادیث منقول از حضرت سیدالشهدا (ع) همگی ثابت می‌کند که قیام حسینی راهبردی جز امر به معروف و نهی از منکر نداشته و این فریضه الهی در عالی‌ترین مصداق خود که به اصلاح امت می‌انجامد، فقط با ایثارگری و جان‌فشانی حضرت سیدالشهدا (ع) تحقق پیدا نمی‌کند بلکه مسئولیت آن به‌موازات اباعبدالله (ع) و یاران حضرت، بر عهده 84 زن و کودکی هم که ایام پرمشقتی را در اسارت بنی‌امیه سپری کردند، نهاده شده بود.

وی افزود: همان‌طور که در تبیین اصالت انقلاب حسینی، امر به معروف و نهی از منکر در اولویت قرار دارد، این فریضه الهی محور اصیل انقلاب اسلامی هم به شمار می‌رود. با این حال، یکی از چالش‌های عرصه امر به معروف و نهی از منکر این است که اگرچه شعار آن به صد زبان مطرح می‌شود اما در عمل، اجرای آن فقط منحصر در دستورالعمل‌های اداری و ضابطه‌هایی است که در کف جامعه زمینه بروز و ظهور پیدا ندارد.

وجود طرح و برنامه دقیق، لازمه اقامه امر به معروف و نهی از منکر

عضو مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر اینکه برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر، نباید محدود به تشکیلات و بخشنامه و شعار ماند، خاطرنشان کرد: حقیقت امر به معروف و نهی از منکر در بستر جامعه محقق می‌شود. در این راستا، از طریق تذکر لسانی و یا برنامه‌های فرهنگی، باید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کرد که نهی از منکر به جای آن که پاسخ تند مخاطب خود را به همراه داشته باشد و باعث توهین وی به آمر به معروف و ناهی از منکر شود، زمینه تنبه نفسانی را در افراد ایجاد کند.

وی ادامه داد: بسیاری از مظاهر بروز علنی گناه در عرصه‌های فرهنگی نه به خاطر هنجارشکنی عمدی بلکه از روی ناآگاهی است ولذا سازمان‌دهی امر به معروف و نهی از منکر باید به نحوی باشد که دغدغه‌مندان فرهنگ جامعه، در ابتدا نسبت به نحوه صحیح و مؤثر اجرای امر به معروف و نهی از منکر تعلیم ببینند زیرا اقامه امر به معروف و نهی از منکر همچون سایر برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، به طرح و برنامه مشخص و دقیقی نیاز دارد تا پیش از اجرا، در ابتدا احصا شود که به‌موازات تذکر لسانی، با چه راهکارهای فرهنگی و خلاقانه‌ای، فرهنگ‌های غلط در جامعه کمرنگ می‌شود و می‌توان نسخه صحیح آن را جایگزین کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به آیه 59 سوره مبارکه احزاب تصریح کرد: در زمان ظهور اسلام، اگرچه بانوان ایرانی دارای حجاب کامل بودند اما زنان عرب از پوششی بنام خِمار استفاده می‌کردند که آن هم به‌سادگی کنار می‌رفت و یا نظم خاصی در ظاهر نداشت. به همین خاطر، نبی مکرم اسلام (ص) برمبنای نص صریح قرآن کریم که می‌فرماید «یا اَيُّهَا النَّبِی قُل لِاَزواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِينَ يُدنِينَ عَلَيهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ اَدنَى أَن يُعرَفنَ فَلَا يُؤذَينَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيما»، زنان مسلمان را دعوت به حجاب کرد؛ موضوعی که با استقبال گسترده و فراگیر آنان قرار گرفت و در روایتی از امّ‎سلمه، پس از بیان این آیه از جانب پیامبر گرامی اسلام (ص)، جمعی از زنان انصار با حجابی الگوگرفته از حجاب کامل بانوان ایرانی نزد نبی مکرم اسلام (ص) آمدند و مشاهده این پوشش نیز تمجید و دعای خیر حضرت را در پی داشت.

امر به معروف و نهی از منکر، اصالت محوری نهضت عاشوراست/ فرهنگ‌سازی و آگاهی‎بخشی بر تذکر لسانی اولویت دارد

امر به معروف و نهی از منکر، محور برنامه‌های فرهنگی است

علم‌الهدی تأکید کرد: همان‌طور که در زمان ابلاغ آیه 59 سوره مبارکه احزاب، هیچ روایتی وجود ندارد که نشان دهد پیامبر گرامی اسلام (ص)، نوع حجاب خاصی را به زنان مسلمان تکلیف کرده است، در حال حاضر هم الزامی وجود ندارد که برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر، نوع خاصی از حجاب به بانوان جامعه تکلیف شود و اگر هدف، ترویج فرهنگ حجاب و عفاف باشد، زنان و دختران ما خودشان می‌توانند مصداق حجاب کامل را پیدا کنند. 

امام‌جمعه مشهد، تعظیم شعائر عاشورا را بزرگ‌ترین مصداق تکریم امام حسین (ع) دانست و گفت: گفتمان انقلاب اسلامی برگرفته از قیام عاشوراست و به همین خاطر، هنگامی‌که حضرت سیدالشهدا (ع)، امر به معروف و نهی از منکر را محور قیام خود می‌داند، باید این فریضه در محوریت امور فرهنگی انقلاب اسلامی و نهادهای وابسته به این نظام نیز قرار داشته باشد.

وی در انتها ابراز کرد: از خداوند متعال می‌خواهیم که نهضت حضرت سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا را که با جریان طیبه انقلاب اسلامی تداوم یافته، با ظهور حضرت بقیه‌الله الاعظم (ارواحنا فداه) ختم به خیر بگرداند و توفیق سربازی در رکاب حضرتش را به همه ما عنایت کند.

 

 

خبرنگار : مبین شريعتمداریان 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار