بزرگترین منکر عصر سیدالشهدا(ع)، مهجوریت قرآن بود
به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلمین تویسرکانی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین و رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور پیرامون جایگاه مسئله امر به معروف و نهی از منکر حاکمان در نهضت و قیام حسینی گفت: قیام سیدالشهدا(ع) از منظرهای مختلف قابل بررسی و حاوی دهها درس و عبرت برای ماست و موجب انگیزههای فراوان دینی و معنوی در میان مسلمانان می شود. بزرگترین منکر در زمان سیدالشهدا(ع) مهجوریت قرآن بود. به عبارتی در این دوران قرآن حاکم نبود و جاهلیت حاکمیت داشت و لذا قیام امام حسین(ع) برای احیای اسلام و قرآن بود و تعبیر خود حضرت این بود که: «علی الاسلام السلام اذ قد بلیت الامة براع مثل یزید»؛ به عبارتی اگر امام حسین(ع) با فردی چون یزید بیعت میکرد اسلام و قرآن و ارزشهای الهی نابود میشد ولذا با یزید بیعت نکرد. امام حسین(ع) قرآن ناطق بود و مهجوریت قرآن باعث حاکمیت یزید و بنیامیه شده بود.
وی با اشاره به تأکید فراوان قرآن به مسئله امر به معروف و نهی از منکر گفت: قرآن در این رابطه میفرماید: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» از طرفی نقطه مقابل امر به معروف، امر به منکر و نهی از معروف است که اینها از نظر قرآن شاخص نفاق است و بنیامیه و یزید دقیقا امر به منکر و نهی از معروف میکردند و در مقابل این امام حسین(ع) بود که مجری امر به معروف و نهی از منکر بود. بزرگترین شاخص و مبنای معروف و منکر نیز قرآن است و لذا وجود مقدس سیدالشهدا قیام خود را با محوریت قرآن برای احیای امر به معروف و نهی از منکر انجام دادند. امروز هم ما باید امر به معروف و نهی از منکر قرآنی کنیم نه امر به معروف و نهی از منکر میلی، مصلحتی، جریانی و گروهی. پس باید ابتدا بفهمیم معروف و منکر از منظر قرآن چیست و قرآن محور و شاخص اصلی باشد.
نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج در پاسخ به این سؤال که آیا در اولویتبندی امر به معروف و نهی از منکر، حاکمان نسبت به مردم اولیتر نیستند، گفت: در نظام جمهوری اسلامی با وجود این فضای مجازی رها و بدون مدیریت، اتفاقا بیشترین انتقاد، ایراد و سؤال و به تعبیری امر به معروف و نهی از منکر نسبت به مسئولان و مدیران در فضای مجازی، رسانهها و محاورات اجتماعی در حال انجام گرفتن است و آنچه مورد غفلت قرار گرفته امر به معروف و نهی از منکر مردم است که یک نمونه آن نحوه مصرف و اسراف است. مصرف انرژی و نان ما مطابق شرع اسلام و فرهنگ رایج دنیا نیست و مصرف ما بیشتر مطابق میل خودمان است و این یک منکر بزرگ است.
حجتالاسلام تویسرکانی درباره اهمیت جهاد تبیین در نهضت امام حسین(ع) به ویژه در دوره یزید گفت: عمر مبارک و شریف امام حسین(ع) ۵۷ سال بود که شش ماه آن در دوره خلافت یزید سپری شد و حضرت در این شش ماه ۷ مرحله را طراحی کردند؛ عدم اطاعت از یزید و بیعت با او که مرحله جهاد کبیر است. مرحله دوم هجرت از مدینه به مکه بود. مرحله سوم جهاد تبیین بود که حدود ۴ ماه طول کشید. مرحله چهارم مرحله استقامت، مرحله پنجم جهاد دفاعی، مرحله ششم مرحله شهادت و مرحله آخر دوره پس از شهادت و قضیه اربعین بود.
وی ادامه داد: در این هفت مرحله، جهاد تبیین چهار ماه به طول انجامید و حضرت با گروهها، شخصیتهای مختلف، خانواده، نزدیکان، دوستان، دشمنان و مردم عادی در حال جهاد تبیین بودند و کتابهای تاریخی مربوط به این دوره سرشار از سخنان سیدالشهدا(ع) پیرامون فلسفه و دلایل قیام، اهداف قیام، تبیین ماهیت حکومت پلید و فاسد یزید و بنیامیه و مسئولیت مسلمانان نسبت به همدیگر برای ابطال باطل است.
رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور در پایان ابراز کرد: امام حسین(ع) در جهاد تبیین به صورتی عمل کرد که تا روز قیامت هیچ کسی نمیتواند این نهضت را زیر سؤال ببرد و ایشان تمام ابعاد این نهضت را برای مردم در طول تاریخ روشن کردند و راه مخالفت را کاملا بستند و به همین دلیل است که انسانها فارغ از دین و عقیده، براساس عنصر انصاف و آزادگی، طرفدار امام حسین(ع) هستند. لذا میتوان گفت بهترین نوع جهاد تبیین توسط سیدالشهدا(ع) انجام گرفت به نحوی که همچنان حماسه نهضت عاشورا زنده و پویا و اثرگذار باقی مانده است.