خبرهای داغ:
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان گفت: هنر تعزیه باید به خارج از کشور راه پیدا کند و از جنبه حوزه دیپلماسی و فرهنگی به سایر کشورها معرفی شود.
کد خبر: ۹۴۵۱۵۵۳
|
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲

عبدالرضا صیفی در آیین رونمایی از پوستر دومین سوگواره منطقه‌ای تعزیه خوانی "رایت سرخ" که در دفتر سالن اجتماعات معاونت سیاسی اجتماعی استاندای خوزستان برگزار شد ، بیان کرد: با برگزاری مراسم های تعزیه خوانی در عمل آیین و فرهنگ تشیع و ایران را گسترش می‌دهیم.

وی ادامه داد: ترویج این فرهنگ، گام مهمی در حوزه نشر معارف اهل بیت(ع) و تمام حوزه‌های مذهبی است.

رییس حوزه هنری خوزستان نیز در این نشست با اشاره به هدف از برگزاری این سوگواره ها ، گفت: بنا داریم حلقه های میانی را در هنر شناسایی کنیم و به عنوان تسهیلگر وظیفه کنشگری و احیا هنر را داشته باشیم.

محمد شهباز گهروئی با اشاره به نقش موثر حلقه‌های میانی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است ، ادامه داد: شناسایی و حمایت از برنامه‌های فرهنگی و هنری حلقه‌های میانی از مهم‌ترین راهبردهای حوزه هنری خوزستان است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ویژه خوزستان گفت: امروز هنر با زندگی مردم عجین شده است ، بنابراین نمی‌توان از آن غافل شد و اهمیت آن را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی دفتر شبیه‌خوانی واحد نمایش حوزه هنری خوزستان در بهبهان در راستای احیای هنر تعزیه در استان و به ویژه شهرستان بهبهان گام بزرگی برای معرفی این هنر برداشته شده است.

برگزاری دومین سوگواره منطقه‌ای تعزیه خوانی "رایت سرخ" درشهریور امسال در بهبهان

مسوول دبیرخانه تعزیه واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری خوزستان نیز در این نشست گفت: این رویداد فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های هنر آیینی خوزستان است تا جوانان فعال این عرصه در کنار پیرغلامان و اساتید شبیه‌خوانی کسب فیض کنند و به انتقال تجارب خود در این هنر اصیل ایرانی بپردازند.

میثم خندانی ادامه داد: تعزیه هنر ناب ایرانی است که باید بیشتر حمایت می‌شد که متاسفانه این چنین نشده و این هنر مذهبی مهجور مانده است.

وی افزود: تعزیه به واسطه داشتن موسیقی، نمایش و متن هنری کامل است که از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و همین عامل باعث می‌شود تا نسبت به سایر هنرها متفاوت باشد.

وی گفت: پس از آسیب شناسی در خصوص هنر تعزیه، پارسال دفتر شبیه‌خوانی واحد نمایش حوزه هنری خوزستان را در بهبهان در سه حوزه پژوهشی، آموزشی و اجرایی راه اندازی کردیم.

مسوول دبیرخانه تعزیه واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری خوزستان افزود: در حوزه اجرایی نیز همایش سالانه‌ با عنوان "رایت سرخ" برگزار می‌شود که امسال برای دومین سال به صورت منطقه‌ای هفتم تا ۱۷ شهریور در بهبهان برگزار می‌شود.

خندانی، مهلت ارسال آثار را به دبیرخانه سوگواره را از ۲۵ تا ۳۱ مرداد جاری بیان کرد و ادامه داد: آثار ارسالی باید به صورت گروهی و با حضور شبیه خوانان معرفی شده برای شرکت در سوگواره باشد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره تماس ۰۹۱۰۷۹۰۵۵۳۰ و ۰۹۱۶۳۷۲۹۶۵۵ اطلاعات بیشتری را در این خصوص کسب کنند.

وی گفت: پارسال از پیشکسوتان هنر تعزیه و خانواده پنج شهید تعزیه‌خوان بهبهان در دوران دفاع مقدس تجلیل شد و قرار است هر ساله این اتفاق مهم انجام شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها