خبرهای داغ:
مسوول موزه "رختشورخانه" اهواز با اشاره به آغاز ساخت این موزه، گفت: ایجاد موزه رختشورخانه اهواز با هدف معرفی فعالیت‌های زنان در دفاع مقدس آغاز شده و تلاش می‌شود تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
کد خبر: ۹۴۵۹۶۹۹
|
۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۷

فردوس مجدیان روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار بسیج، بیان کرد: این موزه قرار است در محل "چایخانه قدیم" در جاده ساحلی غربی اهواز راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی احداث این موزه در روز پنجشنبه گذشته، افزود: زمان دقیق بهره‌برداری موزه هنوز مشخص نیست اما تلاش بر این است که تا ۲۲ بهمن و یا حداکثر تا اسفند امسال کار ساخت ساختمان آن به پایان برسد، تا بتواند پذیرای میهمانان نوروزی و کاروان‌های راهیان نور باشد.

به گفته وی، رستوران بهشت هویزه که پیش از این در محل چایخانه راه‌اندازی شده بود، تعطیل شده و محل آن نیز به موزه اختصاص یافته است.

مجدیان، متولی ساخت موزه را سپاه ولیعصر(عج) خوزستان بیان کرد و گفت: مذاکره با چند نفر از متخصصان و هنرمندان برای اجرای کار موزه انجام شده اما برآورد دقیق زمان و اعتبار مورد نیاز آن تا هفته آینده نهایی می‌شود.

معاون پایگاه عترت خواهران هیات رزمندگان درباره فعالیت "چایخانه" اهواز توضیح داد: این محل در زمان جنگ تحمیلی به نام "چایخانه" یا "رختشورخانه" نامیده می‌شد که مکانی برای تجمع زنان و پشتیبانی جبهه بود.

وی افزود: زنان بسیاری از میان بسیجیان، خانواده شهدا و رزمندگان در زمان جنگ تحمیلی تصمیم گرفتند که پشت جبهه برای تقویت روحیه و حمایت از رزمندگان اقداماتی همچون شستن البسه و پتوها و آماده‌سازی خوراکی و آجیل انجام دهند که محل چایخانه قدیم برای این کار در نظر گرفته شده بود.

مجدیان ادامه داد: آمار دقیقی از زنانی که در محل چایخانه فعالیت می‌کردند وجود ندارد اما گفته می‌شود بیش از ۴۵۰ زن در این مکان آن هم در اوج جنگ تحمیلی و زمانی که اهواز زیر بمباران دشمن قرار داشت، کار می‌کردند.

وی اضافه کرد: در آن زمان جاده ساحلی هنوز ساخته نشده بود و چایخانه تا رودخانه کارون ادامه داشت، که زنان برای شستشو و آماده‌سازی، آب از رودخانه برداشت می‌کردند و زحمات بسیار زیادی متحمل می‌شدند.

به گفته وی، از میان زنانی که در چایخانه قدیم کار می‌کردند، تعدادی به رحمت خدا رفته‌اند و تعدادی هم ناتوان هستند اما بعضی از آنها هنوز در قید حیات هستند که قصد داریم در موزه "رختشورخانه" به عنوان روایت‌گر از آنها کمک بگیریم.

مجدیان ادامه داد: قرار است در محل موزه، تندیس‌هایی از زنان شهید و زنانی که در چایخانه قدیم کار می‌کردند قرار داده شود.

وی همچنین درباره راه‌اندازی نشدن موزه چایخانه در سال‌های گذشته و به رغم افتتاح آن، گفت: حدود سه سال پیش برنامه‌ای برای تقدیر از پیشکسوتان در این محل برگزار شده بود اما موزه به دلیل مساحت کم، از نظر کارشناسان نامناسب بود و افتتاح نشد.

بر اساس این گزارش، چایخانه قدیمی در ساحل غربی کارون، در زمان جنگ تحمیلی، مکانی برای اقدامات پشتیبانی زنان برای جبهه‌های نبرد بود. این محل با عنوان موزه زنان و دفاع مقدس در فروردین ۱۳۸۴ افتتاح شده بود، اما مدتی بعد تعطیل شد.

برای ساخت پروژه‌های جاده ساحلی غربی و پل جزیره شادی، بخشی از ساختمان چایخانه قدیم تخریب و واگذار شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها