در گفت‌وگوی بسیج با مصطفی حیدری جهادگر تنکابنی مطرح شد؛

از مدیریت آب‌ آشامیدنی و کشاورزی تا مهاجرت معکوس از شهر به روستا

تنکابن، روستا‌هایی دارد که پس از رفع مشکل آب آشامیدنی و کشاورزی توسط گروه‌های جهادی این شهرستان، باغ‌ها و صیفی جات کشاورزی آن توسعه یافت و مهاجرت معکوس جوانان این مناطق را از شهر به روستا رقم زد.
کد خبر: ۹۴۷۴۴۳۷
|
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱

پس از اقدامات گروه‌های جهادی در تنکابن روی داد:مهاجرت معکوس از شهر به روستا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، شهرستان تنکابن در استان مازنداران روستا‌هایی دارد که پس از رفع مشکل آب آشامیدنی و کشاورزی، باغ‌ها و صیفی‌جات کشاورزی آن توسعه یافت و مهاجرت معکوس جوانان این مناطق را از شهر به روستا رقم زد. گروه‌های جهادی در تنکابن طی سال‌های اخیر خوش درخشیده‌اند تا آنجا که با اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی و ساخت مخزن‌های آب آشامیدنی و زه‌کشی و هدایت آب‌های جاری در کانال‌ها، موجب رونق کشاورزی در بیشتر روستا‌های کم‌برخوردار این شهرستان شده‌اند. در همین باره، با یکی از کارآفرینان و فعالان بسیج سازندگی شهرستان تنکابن به گفت‌وگو نشسته‌ایم. 

مصطفی حیدری کارآفرین و از فعالان بسیج سازندگی تنکابن با اشاره به فعالیت مجموعه بسیج سازندگی در این بخش از استان مازندران، به خبرنگار خبرگزاری بسیج، گفت: تلاش و فعالیت‌های خدمات‌رسان ما از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و با تشکیل گروه‌های جهادی توانستیم مشکل آب آشامیدنی و آب کشاورزی در برخی روستا‌های این شهرستان از جمله روستای زرکند، درجان، مران، لیره‌سر، یان دشت و... را حل کنیم. وی افزود: برخی از این روستا‌ها با مشکل جدی آب آشامیدنی روبه‌رو بودند اما با استقرار ۸ مخزن بزرگ آب، این روستا‌ها از آب شرب سالم برخوردار شدند. حیدری تاکید کرد: تلاش‌های ما تا آنجا پیش رفته که دو مخزن بتنی دیگر با ظرفیت ۴۰ هزار لیتر برای دهه فجر، راه‌اندازی خواهد شد. 

وی ادامه داد: احداث مخزن آب باعث جلوگیری از هدررفت آب سرچشمه شده و همچنین از آلوده‌شدن آب شرب روستا جلوگیری می‌کند. طبق بررسی‌های به عمل‌آمده، قبل از احداث، آلودگی شدیدی در آب دیده شد که با احداث مخزن، از این آلودگی جلوگیری به عمل آمد. 

این فعال جهادی در تنکابن با بیان اینکه مدیریت آب‌های سطحی و جاری از عمده تلاش‌های ما بود، گفت: آب را به خوبی هدایت کردیم تا در بخش‌های کشاورزی و آشامیدنی مورد مصرف قرار بگیرد. پس از این اقدامات سازنده بود که شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا شدیم تا جایی که جوانان این روستا‌ها با گرفتن وام‌های قرض الحسنه که آن را با کمک خیرین مدیریت می‌کنیم، موفق به کاشت صیفی‌جات، سبزیجات و لوبیا شدند و حتی باغ‌های آلبالو و مزارع سیب‌زمینی گسترش یافت.

حیدری گفت: خوشبختانه با اقدامات جهادی، شاهد افزایش جمعیت این روستا‌ها هستیم و حتی بدون دخالت بانک‌ها، موفق شدیم تا صندوق‌هایی را ایجاد و وام‌های قرض‌الحسنه در اختیار متقاضیان قرار بدهیم. 

وی با اشاره به اینکه ساخت مسکن محرومین از دیگر اقدامات جهادی در شهرستان تنکابن بوده است، تصریح کرد: از ابتدای شکل‌گیری این گروه جهادی، موفق شدیم تا بالای ۸۰ واحد برای محرومین نیازمند مسکن بسازیم و امکانات رفاهی و خدماتی این واحد‌ها را فراهم کنیم. کارآفرین و از فعالان بسیج سازندگی شهرستان تنکابن، تاکید کرد: امیدوارم با حمایت و توجه بیشتر مدیران دولتی بتوانیم شاهد مهاجرت بیشتر جوانان از شهر به روستا باشیم. 

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات
پر بیننده ها