خبرهای داغ:
قاضی زاده هاشمی:

باید توانایی تولید شغل داشته باشیم

همدان-رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: باید توانایی تولید شغل داشته باشیم و از کسانی که توانایی تولید شغل دارند کمک و از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرینان استفاده کنیم،
کد خبر: ۹۴۸۶۰۵۴
|
۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نشست صمیمی با نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار کرد: خدا را شاکرم که در جمع ارزنده، فرهیخته و برجسته جامعه ایثارگری هستم.

وی با بیان اینکه برنامه نشست با نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر از برنامه‌های ثابت و مستمر ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران است، در خصوص اهداف برگزاری این برنامه‌ها عنوان کرد: نخستین هدف ما از اجرای این برنامه‌ها هدف ترویجی است به این معنا که وقتی ایثار و شهادت را روایت می‌کنیم در خصوص قله و انتهای پر افتخار صحبت می‌کنیم که نوع روایت ما از ایثارگران و شهدا مربوط به شخصیت‌هایی هستند که مسیری را برای چگونه مردن و برای معامله ابدی انتخاب کردند و نشان دهند که هدف فلسفه زندگی انسان را فلسفه مادی نیست.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با تاکید بر اینکه باید در جامعه برای چگونه زیستن الگوی مناسب ارائه کنیم، افزود:  در زمانی که دفاع مقدس نیست و جبهه جنگ سرد به جبهه جنگ فرهنگی، اقتصادی و در عرصه‌های اجتماعی تغییر کرده است باید الگوی چگونه زیستن را به جامعه و برای افرادی که امروز وفادار، معقتد، باورمند، توانمند، ظرفیت ساز و هدایتگرهستند ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه مسئله ایثار تنها مربوط به گذشته نیست و امروز در عرصه‌های مختلفی شاهد این هستیم، گفت: کسانی که عمیقا به انقلاب اسلامی باور دارند و در این مسیر دردانه‌های خود را فدا کردند تنها مربوط به گذشته نیست بلکه هر کسی که در میدان است و توانسته موفق شود و به مردم کمک کند همچون کسی که کار مدیریتی می‌کند و در مدیریت خود موفق بوده، دانشمند علمی برجسته که استاد علمی ممتاز و مخترع فوق العاده بوده و توانسته یک شرکت دانش بنیان ایجاد کند و بخشی از مشکلات مردم را حل کند، و یا گروه جهادی که ایجاد و در زمانی که مردم دچار مشکل می‌شوند داوطلبانه خدمت رسانی می‌کند نوعی ایثار است.

*باید ایثارگرانی را که در عرصه اظهار و عمل هستند روایت کنیم

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه باید ایثارگرانی را که با توجه به نیاز زمان توانایی لازم را در خود ایجاد کرده و در عرصه اظهار و عمل هستند روایت کنیم، ادامه داد: تلاش می‌شود روایت دیگری از جامعه ایثارگری ارائه شود که لازمه آن این است که توفیقات در این حوزه مورد توجه قرار گیرد و این افراد هم باید تلاش و عمل خود را داشته و همت کنند، همدیگر را ببیند و نقاط قوت‌ها گفته شود.

وی با تاکید بر اینکه باید توانایی تولید شغل داشته باشیم و از کسانی که توانایی تولید شغل دارند کمک و از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرینان استفاده کنیم، تصریح کرد: ما به دنبال تجمیع مشاغل هستیم به این معنا که با ایجاد شرکت‌های تعاونی و کارآفرینان شغل‌های دانش بنیان ایجاد کنیم تا علاوه بر ارزش افزوده موثر، زیرساخت‌های اقتصادی استان‌ها توسعه یابد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه باید بر اساس شغلی که تولید می‌شود و کسانی که مدرک مرتبط با آن حوزه را دارند ماهر و برای او اشتغال ایجاد کنیم، تصریح کرد: جدیدا برنامه‌ای به صندوق اشتغال و کارآفرین بنیاد شهید ابلاغ شده و خوشبختانه امسال به همت دولت و مجلس منابع اشتغال ما نسبت به سال گذشته 7 برابر شده است که به استان‌ها ابلاغ کردیم بنابراین به سمت تجمیع و به خصوص در حوزه دانش بنیان حرکت کنید.

وی در خصوص مسئله اشتغال خانواده‌های ایثارگر با بیان اینکه  ۳۰۰ هزار نفر از جامعه ایثارگر در سامانه کاریابی برای اشتغال مراجعه کردند، عنوان کرد: از این تعداد ۳۳ هزار نفر از فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد هستند که به تازگی موضوع استخدام حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر حل شده است.

قاضی زاده هاشمی  با بیان اینکه در سال گذشته کل استخدامی دولت ۶۷ هزار نفر بوده است، اظهار کرد: ما برای اشتغال ایثارگران باید به سمت ایجاد اشتغال در بخش غیر دولتی حرکت کنیم.

* تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از جویندگان کار، کارآفرین هستند

وی  با اشاره به اینکه تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از جویندگان کار، کارآفرین هستند، بیان کرد: برخی با گرفتن وام‌های خود اشتغالی در سال‌های گذشته نه تنها شغلی ایجاد نکردند بلکه بدهکار هم شدند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با بیان اینکه در حوزه فرهنگ تکیه گاه خود مردم هستند، بر لزوم اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط مردم تاکید و تصریح کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی باید به مردم واگذار شود و دستگاه‌های اجرایی به جای رقابت، کار را به مردم واگذار کنند و خود پشتیبان باشند و حمایت کنند همچون یاداوره‌های شهدا که به صورت مردمی انجام می‌شود و اثرگذاری آن نیز بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد دولت بر مردمی‌سازی دولت است، خاطرنشان کرد: این به معنای این است که نقش فعال به مردم در حوزه تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و اجرایی داده شود و دولت باید نقش پشتیبانی و تسریع کننده را داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات