حضور دانشگاه شهید چمران اهواز در پروژه بینالمللیسازی دانشگاههای ایرانی
دکتر غلامحسین خواجه در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز که (۱۰ بهمنماه) با حضور وزیر علوم در دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: جایگاه ویژه این دانشگاه در نظام آموزش عالی ایران با توجه به شرایط خاص آن در طول ۶۰ سال گذشته ایجاب میکرد برنامههای آینده دانشگاه در قالب طرحی جامع به همراه راهکارهای اجرایی تهیه شود که به همین منظور برنامه راهبردی پنج ساله دانشگاه در بازه زمانی ۱۳۹۶-۱۴۰۰ تدوین شد.
وی افزود: همچنین ارتقای جایگاه دانشگاه در جمع دانشگاههای کشور و دستیابی به مرتبهای در خور که از نظر فعالیتهای آموزش، پژوهشی و خدماتی بتواند جزو ۱۰ دانشگاه جامع برتر کشور باشد، چشمانداز اصلی دانشگاه شهید چمران اهواز بود و در آن به ارزشهایی محوری از جمله شایستهسالاری، تعهدگرایی، رعایت شئون دانشگاهی، نوآوری در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، توجه به کیفیت در همه فعالیتها، حفظ و ترویج ارزشهای اخلاقی و اسلامی، تکریم اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان و تاکید بر روحیه کارگروهی توجه شده بود.
رئیس سابق دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: خوشبختانه با همت و سعی اعضای هیاتعلمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در نخستین روزهای سال ۱۴۰۰ این دانشگاه بر اساس ارزیابیهای انجام شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام جزو ۱۰ دانشگاه جامع و برتر کشور قرار گرفت و یکی از مهمترین اهداف برنامه نخست ۵ ساله توسعه دانشگاه پیش از پایان این برنامه، محقق شد.
خواجه افزود: همچنین چهار دانشکده نفت، گاز و پتروشیمی، مهندسی عمران و معماری، باستانشناسی و حقوق و علوم سیاسی در طول شش سال در دانشگاه شهید چمران اهواز تاسیس شد.
وی، تصریح کرد: در نیمسال نخست سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ سهم دانشجویان خارجی دانشگاه از صفر در سال ۱۳۹۴ به ۶۸۸ نفر رسید؛ همچنین شمار اعضای هیاتعلمی از ۵۶۳ نفر در سال ۱۳۹۴ به ۶۰۶ نفر در سال ۱۳۹۹ رسید و در این مدت نسبت دانشجو به هیاتعلمی تمام وقت از ۵.۲۵ درصد به ۷.۲۱ در سال ۱۳۹۹ ارتقا پیدا کرد.
رئیس سابق دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: همچنین سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان از ۴۷.۳۳ درصد درسال ۱۳۹۴ به ۸.۳۸ درصد در سال ۱۳۹۹ رسید و تعداد کل رشته گرایشهای دانشگاه از ۳۲۱ در سال ۱۳۹۴ به ۳۳۹ رشته گرایش در سال ۱۳۹۹ افزایش یافت.
وی عنوان کرد: از سوی دیگر برای ارتقای جایگاه دانشگاه در نظامهای رتبهبندی ملی و بینالمللی یکی از سیاستهای دانشگاه افزایش سهم فعالیتها و تعاملات بینالمللی بود که در این راستا سیاستهای تشویقی برای افزایش چاپ مقاله در مجلات ISI طراحی و اجرا شد.
وی افزود: خوشبختانه نتیجه این برنامهریزیها افزایش سهم مقالات ISI از ۳۴۹ مقاله در سال ۱۳۹۴ به ۶۵۸ مقاله در سال ۱۳۹۹ و کاهش مقالات ISC از ۶۶۵ مقاله در این سال به ۵۹۵ مقاله بود. در این مدت پژوهانه پرداختی از حدود ۳۲ میلیارد ریال به ۹۰ میلیارد افزایش یافت و همچنین تا پاییز سال ۱۴۰۰ دو مجله علمی دانشگاه با عنوان «زبانشناسی کاربردی» و «مکانیک کاربردی و محاسباتی» موفق به دریافت نمایه بینالمللی اسکوپوس شدند.
رئیس سابق دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: با اجرای برنامههای مدون برای گسترش ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت، افزون بر گرهگشایی از مشکلات صنایع، درآمدهای اختصاصی دانشگاه نیز افزایش چشمگیری یافت به گونهای که تعداد طرحهای تحقیقاتی با دستگاههای اجرایی از ۸۳ طرح در سال ۱۳۹۴ به ۱۸۵ طرح در سال ۱۳۹۹ رسید و مبلغ این طرحها از نزدیک به ۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۴ به یک هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ رسیده است.
خواجه افزود: علاوه بر این تاسیس مجتمع واحدهای فناور و مرکز خلاقیت و نوآوری به منظور تکمیل حلقههای حمایت از شرکتهای دانشبنیان پیگیری شد و به سرانجام رسید و تعداد شرکتها و هستههای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه از ۴۰ مورد در سال ۱۳۹۴ به ۷۷ مورد در سال ۱۳۹۹ افزایش یافت. همچنین میزان فروش این شرکتها از حدود ۱۸ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۴ به ۱۱۳ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ رسید و میزان اشتغال ایجاد شده این شرکتها نیز از ۱۷۶ نفر در سال ۱۳۹۴ به ۵۶۱ نفر در سال ۱۳۹۹ افزایش یافت.
وی با اشاره به فعالیتهای آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گفت: در این مدت بهروزرسانی دستگاهها و تجهیزات آزمایشگاه مرکزی با جدیت پیگیری شد و تعدادی از پیشرفتهترین تجهیزات روز دنیا خریداری شد و در مدار فعالیت قرار گرفت که در نتیجه این سیاستها و با گسترش خدماتدهی تخصصی به جامعه و صنعت، خوشبختانه در ارزیابی آزمایشگاههای عضو شبکه آزمایشگاهی فنارویهای راهبردی، آزمایشگاه دانشگاه شهید چمران اهواز در میان ۴۲۶ آزمایشگاه عضو این شبکه با ۲۶ پله صعود در رتبه ۲۹ قرار گرفت.
رئیس سابق دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر اینکه یکی از اولویتهای دانشگاه در برنامه ۵ ساله راهبردی نخست بینالمللیسازی دانشگاه از طریق ارتباط مستمر با دانشگاههای جهان و جذب دانشجویان خارجی بوده است، گفت: به منظور پیگیری این سیاست چندین تفاهمنامه همکاری با دانشگاههای کشورهای چک، فرانسه، نروژ، ایتالیا، کانادا، بلغارستان، اوکراین، عراق و... منعقد شد و همکاری با دانشگاه چالز پراگ در قالب آموزش دروس زبان فارسی و ایرانشناسی به دانشجویان آن دانشگاه آغاز شد.
خواجه بیان کرد: راهاندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه شهید چمران اهواز، برگزاری مدارس فصلی آموزش زبان فارسی و ایرانشناسی به صورت برخط و پذیرش دانشجویانی از دانشگاههای بزرگ دنیا، عقد قرارداد جابهجایی دانشجو و هیاتعلمی در قالب برنامه اتحادیه اروپا به عنوان «اراسموس پلاس»، حضور در جمع شش دانشگاه ایرانی در قالب پروژه بینالمللیسازی دانشگاههای ایرانی، راهاندازی شعبه مرکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه بصره کشور عراق، حضور در چندین نمایشگاه، کارگاه و نشست علمی و پژوهشی در کشورهای سوئیس، اتریش، اسپانیا و ترکیه، برپایی کارگاههای آموزشی و سمینارها فرصتهای تحصیلی و پژوهشی در کشور آلمان و... بخشی از فعالیتهای شش سال گذشته برای گسترش مبادلات خارجی دانشگاه است.
وی در خصوص اعتبارات دانشگاه گفت: از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ اعتبارات هزینهای دانشگاه از ۱۱۹ میلیارد تومان به ۳۸۱ میلیارد تومان رسیده است. درآمد اخصاصی دانشگاه نیز از ۱۸ میلیارد تومان در این سال به حدود ۸۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است.
رئیس سابق دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: چابکسازی سازمان از طریق متناسبسازی نیروی انسانی نیز در اولویت برنامههای چندسال گذشته بود و بر این اساس شمار کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی دانشگاه از ۳۹۵ نفر در سال ۱۳۹۴ به ۳۱۴ نفر کاهش یافت و شمار کارکنان شرکتی دانشگاه نیز از ۱۲۲۵ نفر در این سال به ۹۸۵ نفر کاهش یافته است.
خواجه گفت: در بخش توسعه فضاهای فیزیکی نیز با تلاشهای انجام شده و با تکمیل پروژههای قبلی و تصویب و اجرای چندین پروژه جدید بیش از ۶۸ هزار مترمربع به فضای موجود دانشگاه افزوده شد که نزدیک به ۱۷ هزار مترمربع از آن تا پاییز سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: به منظور اجرای اسناد بالادستی و تحقق مدیریت سبز در دانشگاه در چندسال گذشته کوشش شد با اجرای بیش از ۲۵ برنامه عملیاتی حفظ مسائل زیست محیطی و افزایش ضریب بهرهبرداری از منابع موجود با مصرف بهینه انرژی و سایر موارد مصرفی، هم اجرای مدیریت سبز را در دانشگاه آغاز کنیم و هم مسئولیت اجتماعی و اقتصادی خود را به منظور حفظ محیط زیست به انجام برسانیم.
انتهای پیام