خیرالله خادمی در سفر ۲ روزه به خوزستان از افتتاح ۱۵ کیلومتر از بزرگراههای خوزستان تا پایان سال جاری خبر داد و بیان کرد: خوزستان یکی از قطبهای اقتصادی کشور در جنوب، نزدیکترین مسیر ارتباطی خلیج فارس به مرکز کشور و محل تلاقی کریدور غرب و کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور است و تکمیل محورهای مواصلاتی کریدورهای عبوری از استان در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: خوزستان به عنوان یکی از قطبهای اقتصادی کشور از اهمیت جغرافیایی، صنعتی و ترانزیتی بالایی برخوردار است و قرار گرفتن آن در محل تلاقی کریدور بزرگراهی غرب و کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور، نشان دهنده اهمیت تکمیل و توسعه هرچه سریع ترراههای این استان به سمت مرکز و استانهای ترانزیتی کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تکمیل بخشهایی از کریدور بزرگراهی غرب کشور در خوزستان اظهار کرد: ۴۸ کیلومتر از کریدور غرب کشور در این استان قرار دارد که شامل کمربندی اندیمشک و کمربندی غرب اهواز است و با توجه به ترافیک سنگین عبوری از این منطقه، تکمیل شدن کمربندیها برای ساماندهی ترافیک شهر اهواز حیاتی است.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت تکمیل هرچه سریعتر این پروژهها به دنبال جذب سرمایه از محل ماده ۵۶ و سایر روشهای قانونی برای تأمین اعتبار مورد نیاز برای کمربندی غرب اهواز هستیم. همچنین مذاکرات برای جذب سرمایه گذار در کمربندی ماهشهر انجام شده و در حال اجرایی شدن است.
خادمی، وضعیت راههای مواصلاتی کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در خوزستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: حدود ۴ کیلومتر انتهایی این کریدور در استان باقی مانده است و به تازگی بخشهایی از محور آبادان- اروند کنار به کریدور افزوده شده که از نظر ترانزیتی بسیار مهم است که امیدواریم تا سال آینده قسمت اعظمی از آن به بهره برداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص محور اهواز- ایذه- لردگان گفت: این محور به عنوان یکی از مهمترین کریدورهای ارتباطی جنوب به مرکز کشور و پایتخت از طریق استانهای خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان محسوب میشود و در بیشتر مواقع دارای ترافیک عبوری سنگین از بنادر خوزستان به سمت مرکز کشور است و تمام قطعات پیمان سپاری شده است.
وی ادامه داد: با پیگیریهای صورت گرفته از اهواز تا باغملک تا سال آینده به صورت بزرگراه زیر بار ترافیک میرود و عملیات اجرایی باغملک تا ایذه تا سال آینده تمام میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از ایذه تا لردگان با توجه به صعبالعبور بودن مسیر و سنگین بودن عملیات اجرایی بخشی از اعتبار مورد نیاز از محل تهاتر نفت و سایر روشهای قانونی جذب شده که امیدواریم تا ۲ سال آینده طبق اولویت بندی زیر عبور قرار گیرد.
وی، بزرگراه اهواز- رامهرمز- بهبهان را یکی دیگر از شریانهای مهم ارتباطی استانهای شرقی به خوزستان دانست و گفت: احداث باند دوم در ۳۰ کیلومتر این محور که ارتباط خوزستان را به استانهای فارس، اصفهان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد باقیمانده است که با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۵ درصد در حال انجام است و متوسط سالانه ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر آن آسفالت و زیر عبور قرار میگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی، محور پاشنه زاگرس را مسیر ارتباطی شمال خوزستان به استانهای مرکزی کشور اعلام و اظهار کرد: این محور یکی از مسیرهای مهم برای پدافند غیرعامل خوزستان و توسعه گردشگری در منطقه محسوب میشود و در صورت تکمیل شدن محور الیگودرز به مسجد سلیمان موجب شکلگیری یک کریدور بزرگراهی جدید میشود.