خبرهای داغ:
آیت الله شعبانی موثقی:

تربیت جامعه اخلاقی مستلزم رفع مشکلات اقتصادی و گرانی است

همدان-نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه مشکلات اقتصادی قساوت قلب ایجاد می‌کند، تربیت جامعه اخلاقی را مستلزم رفع مشکلات اقتصادی و گرانی دانست.
کد خبر: ۹۵۰۲۱۶۳
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌موثقی امروز در جلسه درس اخلاق در رسانه که با حضور اصحاب رسانه در دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان برگزار شد، بر فعالیت رسانه‌ها در راستای حل مشکلات فرهنگی به منظور حل برخی از مشکلات اقتصادی تاکید و اظهار کرد: ریشه بخشی از مشکلات اقتصادی کشور در فرهنگ عمومی جامعه است که لازم است رسانه‌ها با فعالیت خود به جامعه کمک کنند و شرایطی را فراهم آورند تا برخی از این مشکلات اقتصادی برطرف شود.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی قساوت قلب ایجاد می‌کند، تربیت جامعه اخلاقی را مستلزم رفع مشکلات اقتصادی و گرانی دانست و اضافه کرد: وقتی مشکل اقتصادی چه برای فرد و چه برای جامعه ایجاد شود، قساوت قلب ایجاد می‌کند و طبیعتا اگر بخواهیم کار و فعل اخلاقی انجام دهیم و جامعه را اخلاقی تربیت کنیم یکی از الزامات آن این است که مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی، مشکلات اخلاقی در جامعه ایجاد می‌کند، بیان کرد: اگر کسی زندگیش از حد کفاف پایین‌تر باشد به طور قطع این مشکل اقتصادی، خود به خود فساد و مشکلات اخلاقی ایجاد می‌کند بنابراین مسئله اقتصاد بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه همه باید در راستای تحقق شعار سال و حل مشکلات اقتصادی کمک کنند، تصریح کرد: اگر دولت سیزدهم، دولت انقلابی و مردمی است و به مردم وعده داده که مشکلات را حل می‌کند باید بتواند در این راستا موفق عمل کند و شعار سال را تحقق بخشد ضمن اینکه شعار سال قابل ارزیابی است و مردم می‌توانند قضاوت کنند که دولت در عمل به شعار سال تا چه حد موفق بوده است.

شعبانی در ادامه با اشاره به اینکه فضای رسانه‌ای استان بسیار زحمت‌کش هستند و امیدآفرینی و حفظ سرمایه اجتماعی را در فعالیت‌های رسانه‌ای خود دنبال می‌کنند، بیان کرد: لازم است در رسانه‌های استان بسته خبری خوب برجسته شود.

وی با بیان اینکه کار رسانه کار بسیار سخت و به همان میزان که سخت است قابل توجه نیز هست و می‌تواند خدمت‌رسانی کند، گفت: اما در این امر نیاز است تا مراقبت کنند چراکه گاهی مواقع یک جمله، متن، تحلیل و یک اطلاع‌رسانی نادرست هزاران اتفاق را رقم می‌زند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان به ضعف رسانه‌های استان در نگارش تحلیل‌ها بر اساس گمانه‌زنی‌ها و نشأت گرفته از اطلاعات ناقص اشاره و عنوان کرد: یکی از نکاتی که ضرورت دارد در رسانه به آن توجه شود این است که تحلیل‌ها مبنی بر گمانه‌زنی نباشد و اطلاعات آن ناقص نباشد چراکه اطلاعات ناقص منجر به تحلیل غیرواقعی شده و تحلیل غیر واقعی اتفاقاتی را رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه پیش فرض‌ها و انگاره‌های ذهنی فرد رسانه‌ای و گرایشات سیاسی او تاثیر مستقیمی در تحلیل و گزارشات رسانه‌ای دارد، اظهار کرد: فرد رسانه‌ای اگر گرایش جناحی خاصی دارد و مسئول یا طرف مقابل در جناح مقابل او قرار دارد به طور قطع نسبت به او پیش فرض‌های ذهنی دارد که لازم است مراقبت کند و وقتی صحبت او را تحلیل می‌کند به دور از پیش فرض‌های ذهنی باشد.

شعبانی با بیان اینکه این موضوع بسیار مهم است که فرد رسانه‌ای درگیر پیش فرض‌های ذهنی خود نباشد، تصریح کرد: متاسفانه من این را در رسانه‌های استان می‌بینم که وقتی فرد یا مسئولی در جناح مقابل با فرد رسانه‌ای است تحلیل‌ها مبتنی بر گمانه‌زنی است و دقیق نیست و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از تحلیل‌های غلط نیز نشأت گرفته از وهم انسان است، گفت: هر چقدر وهم انسان زیاد شود عقل انسان کم می‌شود بنابراین هر اندازه تحلیل‌های ما غلط شود و گمانه‌زنی‌های غیر واقعی داشته باشیم و نتوانیم واقعیت‌ها را کشف کنیم قوه وهم هم تقویت می‌شود و رفتارهای ما رفتارهای وهمی می‌شود که متاسفانه در جامعه امروز زیاد است و بسیاری از رفتارها تابع وهم است که نمونه بارز آن کشف حجاب است چرا که برهنگی بر خلاف فطرت است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان متاثر شدن از قدرت وهم و پیش‌فرض‌های ذهنی را یکی از بزرگترین مشکلات رسانه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: یکی از دلایل ایجاد این مشکل پیش فرض‌های ذهنی سیاسی نسبت به افراد و مسئولین است که این انگاره و پیش فرض ذهنی اجازه نمی‌دهد به درستی فکر کرد بنابراین رسانه‌ها باید خود را از پیش فرض‌های سیاسی نجات دهند.

وی تحلیل‌های غلط بر اساس اطلاعات ناقص را از دیگر ضعف‌های رسانه‌ها دانست و بیان کرد: در جریان تغییر فرماندار شهرستان بهار یک اطلاعات کلی در جامعه وجود داشت؛ بالاخره یک فرمانداری است که موفقیت دارد و قرار است تغییراتی اتفاق بیافتد؛ به قدری در این موضوع تحلیل‌های نادرست اتفاق افتاد که مشاهده کردم برخی از کسانی که در این موضوع 10 درصد هم مقصر نبودند 90 درصد مقصر جلوه داده شدند چراکه اطلاعاتشان ناقص بود و نباید بر اساس اطلاعات ناقص تحلیل کرد.

شعبانی با بیان اینکه بخشی از مشکلات تحلیل غلط رسانه به دلیل اطلاعات غلطی است که مسئولین در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند، افزود: متاسفانه در موضوعات مختلف مسئولین اطلاعات درست در اختیار  رسانه‌ها قرار نمی‌هند؛ چرا برخی افراد به صداقت عادت نکرده‌اند؟

وی به تاکیدات اسلام بر راستگویی و صداقت مسئولین به خصوص با مردم اشاره و عنوان کرد: هیچ مصلحتی بالاتر از صداقت نیست؛ اگر مسئولی با صداقت با رسانه‌ها صحبت نکرد هم به خودش خیانت کرده و هم به رسانه‌ها که با اطلاعات ناقص تحلیل غلط داشته‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه مسئولین باید اطلاعات درست و کاملی را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند، اضافه کرد: رسانه تحلیل می‌کند، واقعیت را کشف و آن را در جامعه منعکس می‌کند که اگر واقعیت ناقص انعکاس پیدا کند باعث انحراف فکری جامعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی مواقع یک خبر، کلمه، متن یا اطلاع رسانی نادرست، مسئولیت سنگینی را برای نگارنده به دنبال دارد، بیان کرد: تا خبر و متنی منتشر نشده اختیار آن با رسانه‌ها است اما وقتی متن و خبر در رسانه منتشر شد دیگر متعلق به جامعه است و رسانه در گرو اوست بنابراین باید متن و خبر به گونه‌ای باشد که اگر کسی ایرادی گرفت آنچنان محکم باشد که بتواند از آن دفاع کند نه اینکه آن را از رسانه پاک کند و اگر متن و خبر قابل دفاع نیست فرد رسانه‌ای نمی‌تواند برای اثبات آن قسم بخورد، نباید آن را بنویسد.

شعبانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: در این ماه بساط و سفره گسترده رحمت الهی پهن است و اگر کسی نتواند از این سفره گسترده الهی استفاده کند ضرر کرده است.

وی با بیان اینکه در این ماه مبارک خداوند بی‌نهایت بهانه برای بخشیده شدن انسان‌ها فراهم کره است، یادآور شد: این ماه فرصت مغتنمی برای آمرزش گناهان است تا رشد و تعالی پیدا کنیم.

 

خبرنگار: طیبه یوسفی مظاهر

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار