بسیج دانشجویی؛

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان ایلام در واکنش به تشکیل مجدد وزارت بازرگانی

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان ایلام در واکنش به تشکیل مجدد وزارت بازرگانی بیانیه صادر کرد
کد خبر: ۹۵۱۰۷۳۷
|
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان ایلام در واکنش به تشکیل مجدد وزارت بازرگانی بیانیه صادر کرد: 

متن بیانیه به شرح ذیل می باشد: 

به چاه وزارت بازرگانی نیفتید!
متاسفانه چندی است دولت به فکر ایجاد مجدد وزارت بازرگانی است تا با این عمل بتواند در راستای کنترل تورم قدمی بردارد؛ اما واضح نیست که این تصمیم به چه میزان بر اساس نظرات و ایده‌های کارشناسی و تخصصی اتخاذ شده است.
وزارت بازرگانی به دلایل متعددی چندین بار منحل شده که شایسته است برخی از دلایل آن را به دولت متذکر شد:
شکل گیری انحصارات بازرگانی در بدنه دولت و همچنین شرکت‌های زیر مجموعه آن سبب افزایش واردات و به دنبال آن تقاضای ارز توسط این وارد کننده‌گان موجب بالا رفتن نرخ ارز و همچنین میزان تورم در کشور شد.
یکی دیگر از دلایل انحلال این وزارتخانه لزوم رعایت قوانین اصل ۴۴ قانون اساسی و خروج دولت از تصدیگری، ایجاد مدیریت واحد اقتصادی برای شکل گیری تولید و افزایش صادرات غیر نفتی بود.
افزون بر این، واردات بی رویه سبب ایجاد رقابتی نابرابر در داخل شد که به تضعیف تولید داخلی انجامید.
همچنین واردات کالا‌های بی‌کیفیت نارضایتی عمومی را نیز در پی داشت.
این نکات دولتمردان وقت را بر آن داشت که این وزراتخانه را با وزارت صنایع و معادن ادغام کنند.
حال با وجود این تجربیات، درست در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را سال رشد تولید و مهار تورم نامیده‌اند دولت چنین تصمیم پر ابهامی را به بهانه‌ی کنترل تورم پس از ایجاد سیاست‌های اصلاحات ارزی که ممکن است باردیگر کشور را درگیر مسائل فسادزای حاصل از ارز دو نرخی گرداند در دستور کار خود قرار داده است.
اما آیا تنها راه کنترل تورم ایجاد این وزارت و تنظیم بازار از طریق واردات است؟
آزموده را آزمودن خطاست!
دولت بجای گرفتن چنین تصمیمات عجولانه‌ایی بهتر است به شعار خود پایبند بماند و در راستای کنترل تورم با روحیه‌ایی انقلابی مانع شکستن کمر تولید کننده شود و ارزی را که قرار است با آن جیب عده اندکی وارد کننده را پرکند، به ایجاد اشتغال و وارد کردن مردم به جریان تولید اختصاص دهد که یکی از راه‌های کلیدی مهار تورم و پر کردن سفره مردم است.
علاوه بر این دولت باید به دنبال ایجاد انضباط مالی از طریق اصلاح ساختار بودجه باشد.
دولت بجای واردات کالا بهتر است سرمایه گذار جذب کند؛ البته سرمایه گذار خارجی زمانی می‌تواند به بازار داخل اطمینان حاصل کند که تولیدکننده داخلی از وضع مطلوبی برخوردار باشد.
آقایان هیئت دولت و مجلس از این تصمیم صرف نظر کنید و در مسیر غلطی که پیشتر پیموده‌ایم قدم نگذارید.
کمر همت ببندید، با روحیه‌ای انقلابی پیمودن مسیر‌های سخت، اما بنیادی را در دستور کار قرار دهید و بجای وابسته کردن کشور به واردات و تقویت اقتصاد نفت پایه به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی باشید.
والسلام علیکم ورحمة الله

ارسال نظرات
آخرین اخبار