مدیرکل استاندارد استان مرکزی اعلام کرد

صدور ۸۰ فقره اخطار برای آسانسورهای غیرایمن در استان مرکزی/ سازمان استاندارد، تنها مرجع صدور نشان حلال

مدیرکل استاندارد استان مرکزی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۸۰ فقره اخطار برای آسانسورهای غیرایمن در استان صادر شده که در صورت عدم دریافت نشان استاندارد، نسبت به مهر و موم آنها اقدام می‌شود.
کد خبر: ۹۵۱۴۵۷۶
|
۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سید سعید میرنظامی مدیرکل استاندارد استان مرکزی در نشست خبری با اصحاب رسانه درخصوص محور تبیین بسته تحولی بهار خدمت در دولت سیزدهم گفت: ابعاد ملی بسته تحولی سه فصل و ۴۶ بند در نظر گرفته شده است؛ براساس آن نمونه‌برداری تولیداتِ واحدهای تولیدی براساس نظر اداره کل استاندارد انجام می‌گیرد و اگر گزارش عدم انطباق دریافت نشود، معاف از نمونه برداری مکرر خواهند بود.

وی افزود: این بسته شامل موارد گسترده از جمله آسانسور، صنایع تولیدی، نشان حلال، صادرات و واردات و ... است.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی تنها استانی در سطح کشور است که برای مهر و موم آسانسورهای غیرایمن از دادستان اراک دارای حکم است؛ طی این مدت ۸۰ فقره اخطار برای آسانسورهای غیرایمن صادر شده که در صورت عدم دریافت نشان استاندارد، نسبت به مهر و موم آنها اقدام می‌شود.

میرنظامی تعداد تائیدیه های صادر شده برای آسانسورهای ایمن را ۱۶۹ مورد اعلام کرد و گفت: این تعداد از ابتدای سال تاکنون برای آسانسور ساختمان‌ها و منازل مسکونی استان مرکزی صادر شده است.

وی افزود: با شورای استاندارد آسانسورهای استان مرکزی دو نشست برگزار شد که در این شورا مقرر شد ظرف مدت چهار ماه نسبت به اخذ نشان استاندارد برای آسانسور ساختمان‌های عمومی و دولتی اقدام شود.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی تصریح کرد: بررسی از ۳۰۳ مورد تجهیزات بازی در سال گذشته برای این اداره‌کل تکلیف شد و یک‌هزار و ۳۰۹ مورد بازرسی از تجهیزات بازی پارک‌های استان انجام و ۲۸۲ مورد تاییدیه صادر شد.

میرنظامی ادامه داد: اکنون مهر و موم چند مجتمع بزرگ تفریحی در حال انجام است و هماهنگی‌های لازم با دادستان مرکز استان انجام شده‌ است.

وی افزود: در حوزه نشان حلال، سازمان تنها ارائه دهنده نشان استاندارد است و نشان حلال درج شده بر روی کالا، باید نشان سازمان ملی استاندارد باشد و باقی نشان‌ها فاقد اعتبار است.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی تصریح کرد: تا امروز گاهی شاهد بی‌نظمی در صدور نشان حلال بودیم، اما خوشبختانه سازمان در دوره جدید، ساماندهی لازم در این حوزه انجام داده و در استان هم نیز اعلام شده که نشان حلال باید صرفا از سوی اداره کل استاندارد صادر شود و اگر نشان دیگری از مجموعه‌ای به غیر از اداره کل استاندارد دریافت شود، نقص نشانه گذاری محسوب می‌شود.

میرنظامی ادامه داد: در سال جاری بالغ بر ۱۴ فقره نشان حلال با اعتبار سه ساله در استان صادر شده است؛ سال گذشته نیز یک نشان حلال توسط اداره استاندارد استان مرکزی صادر شد؛ تمام واحدهای تولیدی بایستی درخواست خود را برای دریافت این نشان به اداره‌کل استاندارد ارایه دهند.

وی افزود: از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به دلیل کم کاری دولت قبل، قانون تقویت و توسعه استاندارد اجرایی نشد که با پیگیری سازمان آیین نامه تهیه و تدوین شد؛ کمیسیون ماده ۴۲ خوشبختانه در استان فعال شده است و به واسطه آن پروانه واحد تولیدی اعتبارسنجی می‌شود و اگر در ارزیابی‌ها، واحد تولیدی امتیاز لازم را دریافت نکند، پروانه آن ابطال می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی با اشاره به بررسی کیفیت نان سنتی استان مرکزی در سال گذشته، تصریح کرد: ۲۱ مورد نان سنتی در این مدت از سطح استان خریداری و از نظر فلزات سنگین مورد بررسی قرار گرفت و موردی از نظر آلودگی به این فلزات در استان مرکزی مشاهده نشد.

میرنظامی با اشاره به اینکه آب آشامیدنی استان از نظر نیترات، نیکل و بار میکروبی از وضعیت مناسبی برخوردار است، گفت: آب آشامیدنی استان نیز سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس آزمایش‌های انجام شده از کیفیت قابل قبولی برخوردار است؛ مواد محلول در آب شهرهای ساوه و کارچان نسبت به سایر نقاط استان بیشتر بود.

وی افزود: اداره کل استاندارد استان مرکزی حتما در حوزه آلودگی هوا ورود خواهد کرد. طبق قانون، سازمان موظف است که در موارد مرتبط با ایمنی، محیط زیست و بهداشت ورود کند.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی تصریح کرد: درخصوص پایش سیلندرهای گاز اکسیژن طبی مراکز درمانی و بیمارستانی در سال گذشته ۲۴ بیمارستان در استان ارزیابی و ۱۴۵۴ سیلندر مورد بازرسی قرار گرفت و ۶۰۳ مورد فاقد اعتبار تست شناسایی شدند و دانشگاه علوم پزشکی موظف به تعیین تکلیف این سیلندرها شد.

میرنظامی با بیان اینکه طلا مشمول استاندارد اجباری است و باید کد شناسایی دریافت کند، گفت: ۸۴ واحد صنفی در این حوزه بازرسی شده و ۳۲ نمونه گرفته شد و ۳ نمونه فاقد عیار مربوطه بود و ۳۲ مورد طلای فاقد کد شناسایی معتبر نیز توقیف شد. 

وی افزود: در حوزه اندازه شناسی، مهمترین وظیفه مربوط به کمیت فرآورده‌های بسته‌بندی و نشانه‌گذاری بسته‌بندی‌ها است که در مورد پایش کم فروشی محصولات بسته بندی و پیش بسته بندی، خالص فروش شیرینی فروشی ها، نازل های سوخت و ترازوهای اصناف اقداماتی انجام شد.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی تصریح کرد: در حوزه کم فروشی محصولات بسته بندی و پیش بسته بندی از ۲۰ اسفندماه تا ۲۰ فروردین ماه ۱۸۰ نمونه بررسی شد که ۱۴۶ برند مقبول و ۳۴ مورد مردود شدند و در پایش دوم از ۲۰ فروردین ماه تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۲ درصد کاهش کم فروشی رقم خورد و از ۳۴ درصد کم فروشی به ۱۸ درصد کم فروشی دست یافته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۲۱ مورد بازرسی از سامانه گرمایشی و سرمایشی، موتورخانه‌ها، نور طبیعی مدارس و کلاس‌ها و تجهیزات برقی مدارس ابتدایی آموزش و پرورش استان انجام شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار