مسئول نمایندگی ولی فقیه در لشکر عملیاتی 17 علی بن ابی طالب(ع) سپاه قم:

پیام کلیدی سوم خرداد، استقامت در مسیر جهاد کبیر است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در لشکر عملیاتی سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) تصریح کرد: پیام کلیدی سوم خردادها، بی شک استقامت در مسیر تحقق جهاد کبیر است.
کد خبر: ۹۵۱۴۹۶۶
|
۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶

پیام کلیدی سوم خردادها، استقامت در مسیر جهاد کبیر است

حجت الاسلام اسماعیل امیرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قم ضمن گرامیداشت فرارسیدن سوم خردادماه، سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: مقام معظم رهبری سال 95 در جمع دانشجویان افسری دانشگاه امام حسین(ع) در آن سخنرانی معروف که بیان داشتند "خرمشهرها در پیش است" به تبیین اهمیت مقوله جهاد کبیر و نکاتی در این زمینه پرداختند که برای امروز جامعه ما نیز توجه به آن ها و تلاش در جهت عملی ساختنشان یک ضرورت انکارناپذیر به شمار می رود.

وی افزود: با اندکی دقت در رهنمودها و بیانات حضرت آقا در سال های اخیر به خوبی درمی یابیم که از نگاه ایشان، هر کوشش و تلاشي را نمي توان جهاد تلقي کرد، بلکه آن حرکتي را مي‌توان جهاد دانست که در مقابل با دشمن باشد، کما این که به طورخاص در بحث جهادکبير از نگاه معظم له، همین مساله تبلور جدی دارد و اساساً خاستگاه اين واژه در قرآن کريم به دوراني باز مي‌گردد که رسول الله (ص) در مکه حضور داشتند و طبعاً این دوران اختصاص به ایام روشنگري و ايستادگي و مقاومت دارد.

وی همچنین گفت: در واقع بر اساس آيات نورانی قرآن، اطاعت نكردن و مقابله و ايستادگي در برابر مكتب هاي انحرافي و ايدئولوژي هايي كه از روي مستي، شهوت و قدرت كافران ايجاد شده،جهاد كبير محسوب مي شود و لذا براي جهاد كبير در حوزه اطاعت نكردن از دشمن، می بایست ما قبل از هر چیز دشمن و اهداف و راهکارهایش را بشناسیم و سپس بدانیم که تکلیف ما برای مقاومت در برابر دشمن و شکست آن چیست و این مهم چگونه محقق می گردد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین در ادامه با بیان این که از مجموع روایات و آیات قرآنی استفاده می شود که در مکتب و فرهنگ اسلامی سه نوع جهاد وجود دارد، ابراز داشت: در آن روایت معروف رسول اکرم(ص) به دو نوع جهاد اصغر و جهاد اکبر اشاره شده است، ضمن آن که در آیه 52 سوره مبارکه فرقان نیز بر لزوم عدم پیروی از کافران و جهاد کبیر اشاره شده که رهبر معظم انقلاب در این دو جا به طور ویژه به تشریح معنا و مفهوم آن پرداختند.

وی ادامه داد: معنای جهاد اصغر کاملاً مشخص است که منظور جهاد با دشمنان دین خداست که امروز در راس نظام سلطه جهانی آمریکای جنایتکار و رژیم صهیونیستی غاصب و مزدوران منطقه ای و بین المللی آن ها قرار دارند و عرصه و میدان این جهاد نیز سرحدات و مرزهای آبی و خاکی و هوایی کشور اسلامی است.

حجت الاسلام امیرزاده همچنین با اشاره به این که هدف از این جهاد ، حفظ تمامیت سرزمین های اسلامی و حفظ آب و خاک و ناموس و اموال مسلمین است، گفت: طبعاً سلاحی که در این جهاد مورد استفاده قرار می گیرد همین تسلیحات نظامی و جنگی مانند موشک و تفنگ و بمب و تانک و ... است.

وی خاطرنشان کرد: جهاد اکبر نیز بنابر تصریح پیامبر اعظم(ص) در آن روایت، جهاد با هوای نفس است که البته مبارزه با خواسته های نفسانی و سرکوب شیطان خبیث درونی کاری بس دشوار است و هدف از این جهاد ، حفظ ایمان و عقائد و در حقیقت تقویت بُعد اخلاص است و بر این اساس باید گفت که سلاح این جهاد نیز بندگی خدا، توکل مستمر بر او و بکارگیری دستورات پروردگار و عمل به قوانین و احکام الهی و قرآن کریم می باشد و عرصه کار نیز خود آدمی به ویژه باور و اندیشه اوست به این که در همه حال سمت و سوی الهی داشته باشد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در لشکر عملیاتی سپاه امام علی بن ابیطالب(ع)همچنین بیان داشت: جهاد نوع سوم جهاد کبیر است که برابر تفسیر مشهور مفسرین در آیه 52سوره فرقان، همان جهاد علمی ، فرهنگی و اعتقادی است و میدان این جهاد، فضاهای علمی، دانشگاهی ، حوزوی و ... است.با توجه به این تعریف ، هدف از جهاد کبیر در نهایت صیانت از فرهنگ اسلام، دفاع از باورهای دینی و نیز ترویج سبک زندگی اسلامی می باشد که این مهم باید با تقویت روحیه بسیجی و انقلابی صورت بگیرد.

وی با اشاره به این که جهاد کبیر نیاز امروز جامعه به خصوص در عرصه جنگ نرم فرهنگی و رسانه ای است، گفت: جهاد کبیر امروز رسالت همه علاقه مندان به انقلاب اسلامی به خصوص طلاب و روحانیون بسیجی و انقلابی است چه آن که هدایت فکری و فرهنگی و معنوی جامعه بر عهده همین عزیزان است.

وی با بیان این که جهاد کبیر، زمینه ساز تقویت مرزهای فکری و اعتقادی است، افزود: یکی از بزرگترین آفت ها و خطرات در نبرد با دشمن در عرصه جهاد کبیر آن است که ما دربرابر دشمن و داشته های آن ها دچار خودباختگی و خود کم بینی شویم و حال آن که چنانچه مسلمین در درجه اول خود را باور داشته و ثانیاً این که بر تلاش و کوشش خود در سایه تقویت معنویت و اعتقاد به کمک الهی بیفزایند، قطعاً موفقیت و نصرت برای آن ها خواهد بود، به خصوص در عرصه فرهنگی ما اگر بر فرهنگ غنی ، عمیق ، آسمانی ، عقلانی ، انسانی و اسلامی خود تکیه کرده و قبل از هر چیز به آن باور راسخ داشته باشیم، می توانیم در این جدال نفس گیر بر همه فتنه ها و نیرنگ ها غلبه یافته و به حول و قوه الهی به پیروزی برسیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار