یادداشت؛

کرامت زن در نگاه رهبران انقلاب اسلامی ایران

مسائل مهمی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به آن توجه ویژه‌ای شد، مساله زن بوده است.
کد خبر: ۹۵۱۹۳۸۰
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
 

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، مسائل مهمی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به آن توجه ویژه‌ای شد، مساله زن بوده است. تا قبل از انقلاب ایدئولوژی سکولار و مکاتب متعدد نسبت به زن جهت گیری‌های خاص و عمدتا بی‌منطقی داشتند و سعی بر آن بود تا جوامع دیگر را تحت تاثیر افکار خودشان قرار دهند.

در عصر حاضر نیزنگاه جوامع به جنس زن گاه نگاهی غربی وگاه شرقی هست: در نگاه غربی باتفکرات غلط فمنیستی،زن به عنوان یک ابزار جهت تمتع جنسی مردان و ابزاری در خدمت سرمایه داری جدید است و همچنین خودآرائی زن در جامعه را به معنی آزادی زن قلمداد می‌کنند و البته زن را یک موجود درجه دوم دارای یک هویت تبعی در خانواده می‌دانند.

حال آنکه انقلاب اسلامی با تکیه بر بنیان‌های دینی و مذهب تشیع توانسته در مورد زن بیشترین نزدیکی و قرابت را با مختصات زن ایرانی مسلمان ارائه کند و در تداوم این جریان امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه‌ای‌نظریه پردازان انقلاب و خلق کنندگان هویت نوین به جنس زن به حساب می‌آیند: حضرت امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قاطعانه مطرح فرمودند:«اسلام زن رامانند مرد در هم شئون دخالت می‌دهد.این خراب‌های که برای ما گذاشته‌اند(در دوره پهلوی)، باید به دست همه ملت ایران، چه مردان و چه زنان ساخته شود و در این برهه جدید زنان باید در سیاست اساسی مملکت دخالت کنند و هر موقع که اقتضا کند نهضت و قیام کنند(به نقل از تبیان:1378،27.)امام(ره).

سهم زنان را به دلیل تاثیرگذاری بر خانواده و تشجیع مردان و همچنین حضور شجاعانه‌شان در اجتماع جهت پیروزی انقلاب را بیشتر از مردان می‌دانند وقدردان خدمات زنان بودند و فرموده‌اند:«خدمات این جامعه محترم(زنان)به اسلام حتی بیشتر از مقداری است که مردها خدمت کرده اند»(همان:64).

به جهت نگاه ویژه‌ای که به جنس زن داشتند انسان سازی و تربیت افراد اجتماع را بیشتر به زنان محول فرموده اند:«نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است؛ برای اینکه بانوان علاوه براین که خود یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، قشرهای فعال راهم‌ در دامن خود تربیت می‌کنند(صحیفه امام ره ج14:197) و با توجه به این کرامتی که به دنبال کرامت اسلام برای زن قائل بودند توصیه می‌کنند که زنان وجود تفاوت‌های طبیعی بین خود بامردان را درک کنند و فریب کسانی که می‌خواهند زن ملعبه مردان باشد را نخورند و شجاع باشند و در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند؛چرا که زن انسان ساز است و مربی(صحیفه امام، ج6:299).

رهبر معظم انقلاب، حضرت آیتالله خامنه‌ای نیز بزرگترین خطای فکری غرب در مورد زن را برابری جنسیتی می دانند و میفرمایند:عدالت همیشه حق هست اما برابری گاهی حق و گاهی باطل است؛ زن و مرد به لحاظ طبیعی تفاوت‌هایی با هم دارند و به واسطه این تفاوت‌ها نقش‌ها و وظایف مختلفی در جامعه باید داشته باشند در غیر این صورت ظلم به زن خواهد شد(17/12/1396).

همچنین معتقدند که مرد باید زن را یک موجودی رقیق، مظهر لطافت، زیبایی و رقت بداند همانطورکه زنان، مردان را مظهر اعتماد ونقطه تکیه گاه می‌دانند و هر دوتا، دو نقش جداگانه است و البته لازم.(مطلع عشق، حاج علی اکبری: خطبه عقد6/6/1381).

معظم له با نگاه شرقی که زن را موجودی منفعل و یک عنصر بدون نقش در تاریخ میداند نیزمخالف است و میفرمایند: زن می‌تواند در متن و مرکز اجتماع باشد همچنان که عفیف، محجبه و با شرافت هست.

او می‌تواند در سنگرهای مختلف اجتماعی حضور فعال داشته باشد همچنان که کانون خانواده را پاکیزه نگاه میدارد(16/12/1391).

به همین جهت است که رهبر انقلاب معتقد به محقق شدن«الگوی سوم زن" »زن نه شرقی و نه غربی" هستند.

حضرت امام(ره)وجود ظلم‌های مختلف به جنس زن با هدف ضربه زدن به اسلام در دوره پهلوی مانند دخالت‌هایی که از طرف زنان در اجتماع ناامن انجام میشد و این دخالت مستلزم مفاسد بی شمار و در واقع پایین آمدن شخصیت زن بود را بارها متذکر شدند(صحیفه امام، ج1:52)و این مظلومیت زن در دوره پهلوی را به مظلومیت زن در دوره جاهلیت تشبیه نمودند؛ هر چند خوشبختانه اسلام زن را از آن لجن زار بیرون کشیددر دوره پهلوی هم به نام آزادی زن را از شرافت و عزتی که داشت پایین کشیدند و زن را مشابه یک عروسک تصور میکردند(صحیفه امام ج1- .)امام(ره)برای رفع این ظلمها معتقد بودند که زنان باید نسبت به حقانیت و کفایت و کارآمدی قوانین اسلامی به عنوان مصادیق شجاعت و اختیار آگاه و هوشیار باشند وبا حفظ عفتو رعایت حجاب و پرهیز از آرایش و خودنمایی نزد افراد بیمار دل وظایف اجتماعی و دینی شان را انجام دهند(همان:71).

حضرت آیت الله خامنه‌ای نیزدر بیانات خود به وجود محدودیت‌ها و بعضا ستمهایی که به جنس زن شده اشاره می‌کنند و البته ابدا این کمبودها را به کمبود آزادی به معنای بی بند و باری نمیدانند هر چند کمبودهای متعدد در حوزه های علم و معرفت، تربیت اخلاقی، پیشرفت و شکوفایی استعدادها را می‌پذیرند(22/8/1374)و پیشنهاداتی نیز جهت رفع بهتر موانع مطرح نموده اند: اول اینکه زنان جامعه اسلامی به ارزش وکرامت و شأن والای خودشان پی ببرند و بدانند که حق کرامت الهی بالاترین حقوق است که در جامعه به اصطلاح مدرن هرگز شناخته نشده و امروز وقت شناخته شدن آن است.

برای تحقق این مهم، زنان سعی کنند در مسیر علم، آگاهی و مطالعه حرکت کنند نه اینکه وقت خود را با تبرج وخود آرایی در جامعه که نهایتا منجر به مردسالاری می‍‌‌‌‌شود هدر دهند.

دوم اینکه همه افرد و به ویژه زنان سعی کنند تفاوت‌های طبیعی بین زن و مرد که بر اساس فطرت الهی است را بشناسند و این تفاوتها را با بیانی مناسب در جامعه تبیین نمایند.

در قدم سوم نسبت به کسانی که با وقاحت، تعدی به جنس زن را حق خود می دانند انتقاد دارند و خواستار برخورد قانونی و اخلاقی با این هنجارشکنان وهمچنین مجازاتهای سنگینی برای این افراد هستند و نهایتا اینکه رفع این محدودیت‌ها و ظلم‌ها به جنس زن را در بالا رفتن سطح فکری کلی جامعه میدانند و به این مساله تاکید ویژه ای دارند(22/8/1374).

بنابر آنچه مطرح شد رهبران انقلاب اسلامی ایران بر خلاف اکثریت جوامع دیگر انسانیت زن را به جنسیت زن ارجح میدانند وزن رااثر گذار در کانون خانواده و متن اجتماع معرفی میکنند.

زنان ما نیز باید آگاه باشند تا نه گرفتار تفکر ابزاری جوامع غرب نسبت به زن بشوند و نه مثل جوامع شرق، منفعل و به دور از فعالیتهای مفید در حوزه‌های متعدد باشند و البته لازم و ضروری است که توصیه های عالمانه رهبران انقلاب اسلامی مبنی بر داشتن عفت، حیا و شرافت را همیشه به خاطر داشته باشند وبه رشد و تعالی خویش در کنار رشد و تعالی خانواده همراه با حضور فعال در عرصه های مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی، سیاسی و...اهمیت بدهند.

انتهای پیام/1020ج

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار