مراسم ۱۳ محرم که به مراسم طایفه بنی‌اسد معروف است، یکی از قدیمی‌ترین و با اهمیت‌ترین مراسم عزاداری یزدی‌ها محسوب می‌شود که قدمتی بیش از یک قرن دارد.
کد خبر: ۹۵۳۰۵۶۸
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، ایام محرم و صفر زمانی خاص برای مردم استان یزد است؛ به نحوی که در این ایام و به‌صورت ویژه دهه اول و دوم محرم بسیاری از مراسم و رفت و آمد‌های عادی در قانونی نانوشته و طبق عرف گذشتگان لغو است؛ زیرا یزدی‌ها بیشتر وقت خود را صرف حضور در مراسم مختلف عزاداری می‌کنند و حتی از مدت‌ها قبل از شروع ماه محرم تمام برنامه‌ریزی‌شان به‌نحوی است که فرصت حضوردر این مراسم‌ها را داشته باشند.

«حسینیه ایران» نامی شایسته برای شهر عاشقان ابا عبدالله الحسین

شاید به خاطر همین عشق و علاقه مردم یزد بوده است که امروزه در اکثر کوچه‌ها و محلات یزد با تعداد قابل‌توجهی از حسینیه‌ها و تکایا و مساجدی روبه‌رو هستیم که در تمام طول سال اقدام به برگزاری مراسم روضه و عزاداری می‌کنند و باعث شده امروز استان یزد عنوان «حسینیه ایران» را یدک بکشد، عنوانی که اگر با فرهنگ و مرام این مردمان در ارتباط بوده و در ایام عزاداری سالار و سرور شهیدان ابا‌عبدالله‌الحسین در این شهر سکنی گزیده باشید به‌طور قطع تائید می‌کنید که عنوانی شایسته این مردم و این شهر تاریخی است.



این عشق و علاقه به ائمه اطهار باعث شده قدمت برگزاری مراسم عزاداری در برخی از منازل و تکایای یزد به بیش از ۲ قرن قبل برگردد، یعنی بیش از ۲ قرن است هیچ عاملی نتوانسته مانع برگزاری مراسم عزاداری در این منازل و تکایا شود موضوعی که شاید برای افراد ناآشنا به عشق و علاقه مردم این دیار به امام حسین (ع) دور از ذهن به نظر برسد.

مراسم عزاداری ۱۳محرم یزد با قدمتی بیش از یک قرن

مراسم عزاداری ۱۳ محرم دسته‌های عزاداری در مسجد تاریخی و قدیمی ملااسماعیل یکی از این مراسم کهن است که قدمتی بیش از یک قرن دارد.

در این مراسم هیئت‌های عزاداری یزد با راه‌اندازی دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی از مسجد تاریخی امیرچقماق یزد به سمت دیگر مسجد تاریخی یزد یعنی ملااسماعیل حرکت و در آنجا با حضور خیل عظیم مردم، مسئولان و روحانیان به عزاداری و نوحه‌سرایی می‌پردازند.


روحانیان یزدی میزبان دسته‌های عزا در روز سیزده محرم

در این مراسم روحانیان، به استقبال عزاداران شتافته و با پذیرایی از عزاداران به آن‌ها خوش آمد می‌گویند. این مراسم در یزد که به میزبانی روحانیان برگزار و خادمان این مراسم تماما روحانیان هستند با قهوه یزدی از هیئت‌ها و مردم پذیرایی می‌شود، قهوه‌ای که گروهی از خادمان این مراسم از ساعت‌ها قبل ازآغاز مراسم اقدام به آماده‌کردن آن می‌کنند.

پذیرایی از عزاداران حسینی با قهوه یزدی

همچنین دسته عزای روحانیان نیز به‌عنوان اولین هیئت وارد مسجد ملااسماعیل شده و به سینه‌زنی و عزاداری می‌پردازند و پس از مراسم روحانیان به‌قید قرعه حداکثر ۱۴ الی ۱۵ هیئت به‌ترتیب به برگزاری مراسم عزاداری می‌پردازند.
مردم استان یزد حضور در مراسم عزاداری ۱۳ محرم را که قدمتی طولانی دارد را بسیار مهم می‌دانند، زیرا این روز را سوم، اما م‌حسین (ع) می‌خوانند و به یاد بر زمین ماندن پیکر پاک شهیدان کربلا به‌مدت سه روز در صحرای داغ کربلا و به خاک سپردن آنان پس از سه روز می‌دانند و به‌همین علت در این روز بسیار عزاداری می‌کنند و بازار یزد به صورت کامل در این روز تعطیل و تمامی بازاریان به همراه خانواده در این مراسم حاضر می‌شوند.

یکی دیگر از رسوم برگزاری این مراسم در یزد برگزاری دسته‌ای موسوم به هیئت بنی‌اسد با پوشش خاص است که به‌طور نمادین به تشییع پیکر شهدای کربلا و دفن آن‌ها می‌پردازند.

این مراسم معنوی از ابتدای صبح آغاز و تا برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر در این مکان مقدس ادامه خواهد داشت و بعد از ظهر همان روز در اکثر محلات استان آئین نخل‌برداری که نمادی از تابوت سالار شهیدان دشت کربلا ابا‌عبدالله‌الحسین است، برگزار می‌شود.

منحصر به فردترین آئین‌های عزاداری مخصوص یزدی‌ها

عزاداری ماه محرم در یزد به‌طور قطع یکی از منحصر به فرد‌ترین آیین‌های عزاداری‌ها در ایران محسوب می‌شود که دارای جذابیت‌های مخصوص به خود است که برای هرکدام از این مراسم می‌توان ساعت‌ها نوشت و از دیدن این مراسم که به عشق و علاقه مردم این دیار به اهل بیت واقف شد.

ارسال نظرات