۴۵۰ گردشگر خارجی یزد برگ برنده تبلیغ دینی در عرصه جهانی
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد؛ استان یزد به عنوان یکی از مهمترین مناطق گردشگری مذهبی کشور، هر ساله در ایام ماه محرم و صفر، مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است و گردشگران از کشورهای مختلف با حضور در تکایا و حسینیههای یزد از نزدیک در جریان نحوه عزاداری و آداب و رسوم مردم یزد قرار میگیرند.
گردشگری مذهبی به عنوان یکی از انواع گردشگری، آرامش و آسایش روانی را برای گردشگران فراهم میآورد و موجب شناساندن و نشر فرهنگ دینی، مذهبی و معنوی کشور و شهر دارای این نوع جاذبهها میشود، و از همین منظر خاص بودن و باشکوه بودن آیینهای ایام محرم به خصوص تاسوعا و عاشورا در یزد از جمله نخلبرداری، چاووشخوانی، تعزیهخوانی و ... میتواند در توسعۀ گردشگری مذهبی یزد مؤثر باشد.
سید حسن حسینی مسئول دبیرخانه بین المللی یزد، حسینیه ایران در این زمینه در گفتگو با یزدرسا، گفت: برای امسال از یک ماه پیش از محرم در قالب گردشگری مذهبی جلساتی با نهادها و مسئولان ذیربط برگزار شد و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری یزد و سازمان تبلیغات برای حضور گردشگران در مراسم و آیینهای عزاداری در این ایام برنامهریزی شد.
حضور ۴۵۰ گردشگر مذهبی در استان در ایام محرم امسال
وی ادامه داد: امسال بیش از ۴۵۰ گردشگر مذهبی در استان در مراسمهایی، چون روضه، سینهزنی، پخت آش نذری، نخلبرداری و آیین تعزیه حضور پیدا کردند و مبلغانی نیز از حوزه علمیه مسلط به زبانهای چینی و انگلیسی گردشگران را در این مراسم همراهی کرده و به سوالات آنها پاسخ میدادند.
حسینی عنوان کرد: امسال تعداد گردشگران مذهبی به دلیل گرمای هوا نسبت به سال گذشته افزیش نداشت با اینحال استقبال خوبی از برنامههای عزاداری یزد صورت گرفت و گردشگران در استان یزد عمدتا از کشورهای ترکیه، چین، ژاپن، دانمارک و یونان حضور پیدا کرده بودند.
وی با اشاره به حضور گردشگران در شهرستانهای استان گفت: گردشگران مذهبی همچنین در شهرستانهای مهریز، اردکان، اشکذر و تفت حضور پیدا کردند و با آیینهای نخلبرداری، پخت غذای نذری و تعزیه آشنا شدند.
مسئول دبیرخانه بین المللی یزد، حسینیه ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه یزد به عنوان بنیانگذار گردشگری مذهبی و معنوی کشور شناخته شده است و این استان گردشگران خارجی خاصه ایام ماه محرم هم دارد باید نسبت به این ظرفیت استان یزد اقدامات لازم انجام گیرد و در این زمینه تبلیغ شود تا گردشگران داخلی و خارجی بیشتری نیز بتوانیم به استان جذب کنیم.
جای خالی تبلیغات برای توسعه گردشگری مذهبی یزد
وی با بیان اینکه یزد ظرفیتهای بسیار خوبی در زمینه آیینهای محرم دارد، افزود: یکی از اقداماتی که قرار است انجام شود بحث آسیب شناسی و پیدایش ظرفیتهای جدید در گردشگری مذهبی و معنوی است که بتوانیم در سالهای بعد زمینه حضور گردشگران بیشتری را فراهم کنیم.
حسینی با بیان اینکه تعداد گردشگر مذهبی با توجه به ظرفیتهای موجود یزد در این زمینه راضی کننده نیست، افزود: عمدهترین اقدام در این زمینه بحث تبلیغات است که ارگانهای مسئول از جمله میراث فرهنگی و شهرداری چنانچه بیش از پیش در زمینه تبلیغی فعالیت داشته باشند و بحث گردشگری مذهبی و معنوی یزد را در نمایشگاههای داخلی و خارجی مورد توجه قرار دهند قطعا شاهد حضور بیشتر گردشگران در یزد خواهیم بود.
معرفی و شناساندن آیینها و مراسم معنوی مذهبی میتواند یکی از راههای رونق گردشگری مذهبی معنوی در کشور به خصوص استان یزد باشد و استان یزد با ثبت ۳۶ آیین مربوط به ماه محرم در فهرست میراث معنوی، پتانسیل ویژهای در زمینه جذب گردشگری مذهبی محرم دارد لذا با برنامهریزی و مدیریت درست و سرمایهگذاری مناسب میتوان از طریق آنها، جایگاه مناسبی را از لحاظ جذب گردشگر در ایران و حتی در دنیا کسب کرد.
لزوم بهرهگیری از تکنیک تبلیغ در سطح بینالملل برای پوشش عزاداری و آیینهای محرم یزد
عاطفه رنجبر کارشناس فرهنگ عامه در یزد نیز در گفتگو با یزدرسا، با بیان اینکه بخش قابل توجهی از گردشگری معنوی و مذهبی استان مربوط به آیینها و سنن عزاداری محرم است، گفت: برای این منظور در گردشگری مذهبی باید از نیروهای متخصص بهره گرفت. همچنین میبایست سیاستها و برنامههایی در جهت معرفی بیشتر و بهتر آیینهای ویژه یزد برای جذب بیشتر گردشگران مذهبی به یزد جهت ایجاد اشتغال و درآمد در نظر گرفت.
وی ادامه داد: برای رونق اقتصادی یزد نیز باید از تکنیک تبلیغ در سطح بینالمللی برای پوشش عزاداری و آیینهای محرم بهره گرفت تا مسافران و گردشگران خارجی راغب شوند به ایران سفر کنند؛ بهتر است در این رابطه آژانسهای تخصصی ویژه گردشگری مذهبی تأسیس شود و در کنار آن، کتاب، مقاله، نقشه و بروشور باید تهیه شود و در تورهای گردشگری مذهبی آیینهای عاشورایی معرفی شوند.
کارشناس ایرانشناسی در یزد عنوان کرد: گردشگری مذهبی به عنوان یکی از راهکارهای بسط توسعه و تبادل فرهنگی و تعامل اجتماعی میان اقوام و ملّتها امروزه آثار و برکات زیادی را برای هر جامعهای میتواند داشته باشد که با برنامهریزی صحیح باید آثار مثبت آن تقویت و از پیامدهای منفی آن با ارائۀ تمهیدات و برنامهریزیهای متنوع فرهنگی و اجتماعی به صورت مداوم و مستمر جلوگیری کرد.
رنجبر ادامه داد: از آثار مهم گردشگری مذهبی میتوان به جنبه اقتصادی، افزایش درآمد، ایجاد فرصت شغلی، بهکارگیری توان افراد محلّی و جلب سرمایه خارجی اشاره کرد و از لحاظ جنبه فرهنگی اجتماعی آن نیز با وجود این گردشگری، آیینهای مذهبی زنده نگه داشته میشوند و تعاملات فرهنگی رخ میدهد.
با توجه به ظرفیت استان یزد در آیینهای مذهبی باید تقویت گردشگری مذهبی و معنوی به عنوان یکی از رویکردهای مهم استان مررد پیگیری قرار گیرد و در پرتو برنامهریزیها و اقدامات در حال پیگیری، شاهد حضور بیش از پیش گردشگران داخلی و خارجی در استان باشیم.