یادداشت علمی؛

معرفی اجمالی آفت کک کلزا

دانه‌های روغنی پس از غلات دومین ذخائر غذایی جهان را تشکیل می‌دهند.در این میان کلزا بعنوان یکی از مهمترین گیاهان روغنی از منابع تولید روغن نباتی در جهان به شمار می‌رود. 
کد خبر: ۹۵۵۶۱۶۰
|
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۸

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، دانه‌های روغنی پس از غلات دومین ذخائر غذایی جهان را تشکیل می‌دهند. این محصولات علاوه‌بر دارا بودن ذخائر غنی اسیدهای چرب، حاوی پروتئین نیز می‌باشند. در این میان کلزا بعنوان یکی از مهمترین گیاهان روغنی از منابع تولید روغن نباتی در جهان به شمار می‌رود. 

معرفی اجمالی آفت کک کلزا

این حشرات بعد از جفتگیری نمودن و در خرداد ماه در مجاورت ریشه گیاهان هم خانواده کلزا تخم‌گذاری می‌نمایند. فعالیت این حشرات از تیرماه ادامه دارد و لاروها پس از 12 روز از تخم خارج می‌شوند و از ریشه گیاه‌های میزبان تغذیه می‌کنند. طول دوره لاروی بین 25 تا 35 روز است. سپس لاروها تبدیل به شفیره می‌شوند که معمولاً بین 7 تا 9 روز به طول می‌انجامد. نسل جدید حشرات از شفیره‌ها خارج می‌شوند که این مرحله از اوایل تیر تا اواسط آذر در کشور مشاهده شده است.

با سبز شدن کلزا در مزارع و وجود سطح سبز و مرحله حساس کوتیلدونی (دوبرگ لپه ای)  توصیه می شود  از مزارع خود بازدید بعمل آورده و در صورت مشاهده آفت کک کلزا در این مرحله نسبت به سمپاشی و  مبارزه شیمیایی و جلوگیری از  کاهش خسارت با سمومی همچون دیازینون .دروسپان. سایپر مترین .فوزالون. ایمیداکلوپراید.مالاتیون. مقابله نمایید .

با تشکر طرح بسیج همگام با کشاورز  ؛ قریشی نسب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار