امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان جهاددانشگاهی و بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، دکتر یوسف زندی، رئیس بنیاد نخبگان استان در این مراسم با اشاره به جایگاه نقد در کشورمان و رشدهایی که از این طریق حاصل میشود، گفت: ما میخواهیم نقد شویم تا رشد کنیم.
وی با اشاره به عظمت علم در دنیای امروز، اظهار کرد: مجموعه بنیاد نخبگان با تاکیدات مقام معظم رهبری پس از ۱۰ سال و در سال ۸۲ مطرح و ساختارهای اصلی آن بعد از سال ۸۴ تشکیل یافت و علیرغم انتظارات از این ظرفیت که باید نخبگان، منشاء اثر در جامعه شوند اما این هدف تا به امروز تحقق نیافته است.
زندی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی تحقق نیافتن این امر به ساختارهای ضعیف جامعه جهت بهره برداری از ظرفیت نخبگان بازمیگردد، افزود: نخبگان، محور توسعه در دنیا بوده و سکاندار جامعه از نهادهای حاکمیتی گرفته تا حوزههای تخصصی هستند. مثلا در حوزههای سیاسی که احزاب معمولاً محور حرکت هستند، از نخبگان سیاسی در جریان سازی استفاده میکنند و این موضوع در سایر ابعاد اقتصادی، فرهنگی و ... جامعه نیز جریان دارد. پس جریان نخبگی چه بخواهیم چه نخواهیم یک واقعیت است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل عقب ماندن جامعه برای بهره بردن از نخبگان نیز ضعف مدیران است که گاه برخی از این مدیران، بسترساز جریانهای انحرافی شده و با رشد خود باعث نابودی ساختارها میشوند. کسی که برای وصل به میز به خدمت میآید، مصیبتی برای جامعه است و به جای آن باید کسی که واقعا اهل کار باشد، پشت میز بنشیند.
رئیس بنیاد نخبگان آذربایجانشرقی، با اشاره به نقدهایی که به بدنه بنیاد نخبگان وجود دارد، گفت: ما میخواهیم نقد شویم تا رشد کنیم. مقام معظم رهبری بر برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در حوزه علمی تاکید دارند، این موضوع یک نمایش نیست بلکه واقعیت است و معتقد هستیم که اگر دانشجویان از آرمان خواهی دور شوند، جامعه به مشکل خواهد خورد. باید در تمامی حوزهها، باب نقد باز شود تا صحبتها نیز آغاز شوند.
وی با بیان اینکه باید به جای گول زدن خود، شنوای نقدها باشیم، گفت: با توجه به تفاوت نسلی که در جامعه وجود دارد، اگر امروز دست نسل جدید را نگیریم، کسانی دیگر جوانان ما را از دستمان میگیرند. تمامی فکر امام راحل و مقام معظم رهبری نیز به حوزه جوانان بوده و هست و ما باید این موضوع را باور کنیم و با نسل جدید همراه شویم.
زندی تاکید کرد: بزرگترین مشکل دانشگاهها این است که فضای آنها با فضای واقعی متفاوت است. گویی در داخل دانشگاه، عادت و رسوب کردهایم و خروجی آن نیز عناصر فعال در حوزههای مختلف نیست.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی، جهاددانشگاهی به عنوان یکی از متولیان علمی و فرهنگی میتواند منشا اثر در جامعه باشد، افزود: این نهاد در بزنگاههای مختلف جامعه و چالشهای تاریخ، رصد و سپس ورود کرده است. هرچند که امروز این نهاد از برخی فعالیتهایش فاصله میگیرد اما لازم است تا بار دیگر به مسائل ورود کند.
رئیس بنیاد نخبگان آذربایجانشرقی، خاطرنشان کرد: علم در حال گسترش است و اگر از آن عقب بمانیم، حذف میشویم. در این راستا باید ریل گذاری خود را به سمت پیشرفت انجام دهیم و با توجه به وضعیت فضای کور رسانهای، لازمه رشد، روشنگری است.
وی ادامه داد: خروجی آموزش و پژوهش باید محصولی باشد که عرضه شود و در جامعه اثربخش باشد. به خصوص در حوزههای هوش سایبری و امنیت که در جامعه امروز از جمله حوزههای مهم تلقی میشود.
زندی، خاطرنشان کرد: متاسفانه گاه مردم از ما فاصله میگیرند. قبلا مردم ما در بدترین شرایط امنیتی نیز حرف خود را میزدند اما الان فیلترهای خاصی گذاشتهایم که مردم یک حرفی میزنند و ما هم حرف دیگری میزنیم که این امر خطرناک است. نظامهای پژوهشی زمانی موفق هستند که واقعیتها را بیان کنند. در این راستا جهاد دانشگاهی که مردم به آن اعتماد داشته و در بزنگاهها توانسته منشا اثر باشد، به صورت جدی ورود کند چرا که باید از نگاه سنتی که گاه دست و پا گیر است، خارج شویم.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات اخیر بنیاد نخبگان استان، گفت: آمایش و رصد نخبگان، برگزاری کارگروههای تخصصی و تشکیل هستههای علمی خاص از جمله اقدامات بنیاد نخبگان استان بوده و در قالب هستههای علمی نیز آماده همکاری جدی به خصوص در حوزه پژوهشکده با سازمان جهاددانشگاهی هستیم.
رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی با اشاره به جای خالی ورود نخبگان به مسائل جامعه، گفت: باید از نگاه جزیرهای دور شویم و یک هم افزایی بین مجموعهها انجام شده و به مسائل و چالشهای واقعی ورود یابیم. اکنون کشورهای اروپایی موفق هستند زیرا به شدت دنبال ایدهها هستند و از آن بهره برداری میکنند. ما هم ایده را پیدا میکنیم اما فردای آن، فراموش میشود. در این راستا فرایند تجاری سازی اهمیت دارد و با جیب خالی نمیتوان به موفقیت رسید.
وی تاکید کرد: باید پشتیبان تجاری سازی ایدهها شویم. یکی از بسترهای توسعه نیز تجاری سازی همین ایدهها است. ما باید از ظرفیت خیران نیز در راستای توسعه تکنولوژی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: روز به روز فضای آموزشی در حال تغییر است. روزگاری کلاس، بهترین بستر برای آموزش بود اما الان خودمان هم هنگام تدریس در کلاس خسته میشویم. باید از بستر فضای مجازی بهره برده و آن را در اولویت قرار دهیم. جهاددانشگاهی در این حوزه نیز میتواند ورود کند و مثلا فیلمهای آموزشی با زمینههای خاص تولید کرده و ما هم از این فضا استفاده کنیم.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به تاریخچه فعالیتهای این نهاد انقلابی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی ابتدا فعالیت خود را در حوزه مباحث فرهنگی شروع کرده و در راستای اسلامی شدن دانشگاهها گام برداشت ولی با ایجاد نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری و تشکلهای دانشجویی در دانشگاهها، فعالیتهای این نهاد علاوه بر مباحث فرهنگی به حوزه علمی و آموزشی نیز سوق یافت.
علی اصغر فاتحی فر، با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی در حال حاضر دو ماموریت در حوزه فرهنگ و علم بر عهده دارد، گفت: البته سازمانها، نهادها و ارگانهای دیگری نیز این مسئولیتها را عهدهدار هستند و دیدگاه رهبر معظم انقلاب مبنی بر این است که جهاددانشگاهی در این دو حوزه، کارهای بر زمین مانده را انجام داده و اثربخش شود.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد نیمه دولتی، بودجه چندانی از دولت دریافت نمیکند، افزود: معاونتهای مختلفی در ذیل این نهاد فعالیت دارند که معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی و معاونت فرهنگی از جمله این معاونت هاست.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی اظهار کرد: جهاددانشگاهی استان بهدنبال توسعه دفاتر خود در دانشگاههای استان است و در این راستا دفتر جهاددانشگاهی در دانشگاه صنعتی سهند و دانشگاه هنر اسلامی تبریز افتتاح و شروع به کار کرده است.
وی در ادامه به فعالیتهای پزشکی این نهاد اشاره و بیان کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی با ساختار عمومی غیر دولتی تمام خدمات درمانی و پزشکی خود را با تعرفه دولتی به مردم عزیز استان ارائه می کند و همواره در تلاش بوده تا با استفاده از ظرفیت دانشگاههای استان در حوزههای مختلف کارهای زمینه مانده را برعهده بگیرد.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، همچنین با اشاره به رویکردهای آموزشی این سازمان گفت: جهاد دانشگاهی با بهرهگیری از ظرفیت واحدهای جهاددانشگاهی کل کشور به عنوان گسترده ترین سیستم آموزشی کشور فعالیتهای آموزشی خود را در هفت گروه آموزشی با رویکرد مهارت محور و اشتغال محور به تمام اقشار جامعه از جمله دانشجویان دانشگاههای کشور و استان ارائه می دهد.
وی همچنین با اشاره به فعالیتهای معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اظهار کرد: همواره سعی شده تا ارتباط با دانشجو در محوریت فعالیتهای جهاددانشگاهی قرار گیرد، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، مرکز افکارسنجی دانشجویان( ایسپا)، سازمان دانشجویان و مرکز گردشگری علمی دانشجویان از جمله فعالیتهای زیرمجموعه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان است.
فاتحی فر همچنین به فعالیت پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی در استان نیز اشاره کرد و افزود: این پژوهشکده در حوزه علوم انسانی در قالب چهار گروه پژوهشی در خال فعالیت می باشد.
همچنین در این نشست معاونین سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص ارتقای همکاری بین دو سازمان در زمینه های مختلف اعلام کردند.