خبرهای داغ:

جدیدترین کپسول زیستی ایران با پرتابگر بومی فضایی شد

جدیدترین کپسول زیستی ایران با نام «سلمان» صبح امروز با پرتابگر بومی با موفقیت به فضا رفت.
کد خبر: ۹۵۶۱۵۳۴
|
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج؛ جدیدترین کپسول زیستی ایران با پرتابگر بومی سلمان با موفقیت به فضا پرتاب شد. این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه‌راه طرح اعزام انسان به فضاست که به‌منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های موردنیاز در این راستا، به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب شد.

با پرتاب موفق این کپسول ۵۰۰ کیلوگرمی که به‌سفارش سازمان فضایی ایران و توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده است، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و... مورد آزمایش قرار گرفت.


پرتاب موفق جدیدترین کپسول زیستی ایران با پرتابگر بومی «سلمان»

پرتابگر این کپسول سلمان نام دارد که اولین نسخه از این کلاس پرتابگرهاست و قابلیت پرتاب کپسول‌های زیستی با وزن نیم تن را داراست؛ همچنین این کپسول ویژگی‌هایی متعدد و پیشرفته در حوزه پیشران، ایرودینامیکی و کنترل دارد و توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ساخته شده و تماماً بومی است.

 

جدیدترین کپسول زیستی ایران به همراه پرتابگر بومی فضایی شد

 

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ به نقل از تسنیم، صنعت فضایی ایران در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ باپرتاب موفق ماهواره‌ها و کپسول‌های زیستی، دوران درخشانی را رقم زد وشاهد شکوفایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورمان در این حوزه بودیم.

در موضوع کپسول‌های زیستی، جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۲ در مجموع ۸ کاوشگر به فضا پرتاب کرده است که آخرین پرتاب محموله زیستی ایران در سال ۱۳۹۲ بوده است که این کاوشگر‌ها با موفقیت موجودات زنده از جمله موش، لاک‌پشت، کرم و میمون را به فضا پرتاب کردند.

زیست فضایی یکی از زیرشاخه‌های علوم و اکتشافات فضایی است، اما متأسفانه از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ در زیست فضا پرتابی نداشتیم و حتی در بحث‌های تحقیق و توسعه‌ای نیز کاری انجام نشده است!


امروز ۲۱ کشور در دنیا در حوزه فضایی حرفی برای گفتن دارند که ایران نیز یکی از این کشور‌ها و جزو ۱۰ کشور برتر دنیاست و در حوزه زیست فضا نیز ایران جزو ۷ کشور است.

جدیدترین کپسول زیستی ایران به همراه پرتابگر بومی فضایی شد



وزن این کپسول زیستی ایران که به فضا پرتاب شده ۵۰۰ کیلوگرم است که تا امروز در صنعت فضایی ایران هیچ‌گاه جرم ۵۰۰ کیلوگرمی به فضا پرتاب نشده بود! و عمده ماهواره‌های ایرانی نیز بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارند.

پرتابگر بومی این کپسول نیز برای نخستین بار در کشور ساخته شده است و همچنین برای نخستین بار است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

جدیدترین کپسول زیستی ایران به همراه پرتابگر بومی فضایی شد


با پرتاب این کپسول زیستی جدید، ایران دوباره در مسیر رسیدن به اعزام انسان به فضا قرار گرفت و این امیدواری وجود دارد که با رویکرد جدید و با این پرتاب‌های موفق، به‌زودی شاهد نخستین فضانورد ایرانی با کپسول و پرتابگر بومی به فضا باشیم و چه‌بسا اگر زنجیره پرتاب‌های کاوشگر‌های ایرانی از سال ۱۳۹۲ و در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم قطع نمی‌شد امروز شاهد حضور فضانورد ایرانی با کپسول و پرتابگر بومی در فضا بودیم.


انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار