حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر گرامیداشت دهه بصیرت و مقاومت و میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) بیان کرد.
کد خبر: ۹۵۶۶۰۶۳
|
۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر گرامیداشت دهه بصیرت و مقاومت و میلاد با سعادت حضرت زهرا (س)، به شرح زیر است:
سبک زندگی حضرت فاطمه الزهرا (س)، الگوی خانواده‌ها است/بصیرت ۹دی ماه ملت ایران، دشمنان را مأیوس کرد
در خطبه هفته گذشته عرض شد، انسان‌هایی که در تربیت نفس خودشان کوشا هستند، یکی از اولویت هایشان مسئله تربیت فرزند است و یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها توجه به امور معنوی خانواده بود که با توجه به انجام واجبات دینی و پرهیز از محرمات محقق می‌شود؛ هم در عرصه خانواده و هم در محیط جامعه. یکی دیگر از موضوعات مهم در تربیت فرزند که یکی از اصول مهم روان‌شناسی تربیتی هم هست، موضوع وجود الگو‌های مناسب است.
دستگاه آفرینش نیز با توجه به نیاز‌های انسان در مسیر کمالیابی، حسّ تقلید و همانندگرایی را در وجود بشر قرار داده است. برای مثال، کودکان به‌طور ناخودآگاه، برای پُر کردن خلأ ذهنی خود، از بزرگتر‌ها تقلید می‌کنند و ازآنچه در محیط زندگی رخ می‌دهد، تأثیر می‌پذیرند.
زندگی بزرگان اسلام، مانند رسول اکرم (ص) و ائمه (ع) که همواره رفتار و منشی الهی داشتند، الگویی مناسب برای کسانی است که می‌خواهند خانواد‌های موفق و سعادتمند و توأم با آرامش داشته باشند.

گاهی والدین یا یکی از همسران، در مواجهه با تنش‌ها و مشکلاتی که در خصوص اعضای خانواده به وجود می‌آید، عنان اختیار از کف می‌دهند؛ درحالی‌که ائمه اطهار (ع): در زندگی خود با حفظ قواعد دینی، همواره با رفق و مدارا با خطا‌های دیگران مواجه می‌شدند. امام سجاد (ع) گذشت از خطای همسر را یکی از حقوق وی عنوان کرده، می‌فرماید: «أمّا حَقُّ الزَّوجَةِ فَأن تَعلَمَ أنَّ اللّهَ جَعَلَها لکَ سَکَنَا واُنساً... إذا جَهِلت عَفوتَ عَنهَا؛ حقّ زن بر تو آن است که بدانی خداوند او را برای تو مایه اُنس و آرامش قرار داد... هنگامی‌که از سر نادانی مرتکب خطا شد، او را عفو نمایی».

الگوگیری از سیره معصومان: بسیاری از تنش‌ها را از بین می‌برد و اجرای احکام و قواعد اخلاقی اسلامی را در پی دارد و موجب بروز گرایش بیشتر به مسائل دینی می‌گردد. فرزندان بیش از آنکه به‌واسطه گفتار و دستورات والدین به امور معنوی سوق پیدا کنند، از مشاهده رفتار‌های والدین آموزش می‌بینند. خدای متعال در قرآن کریم فقط به موعظه کردن بسنده نکرده بلکه نمونه‌سازی هم کرده است. وقتی خدای متعال می‌خواهد برای انسان‌های مؤمن یک مثال تاریخی بیاورد، می‌فرماید: «وَ ضَرَبَ اَللّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَتَ فِرْعَوْنَ» خداوند، زن فرعون را مثل می‌زند. با اینکه در زمان حضرت موسی افراد زیادی بودند که در راه ایمان، تلاش و فداکاری کردند؛ امّا خداوند نام زن فرعون را می‌آورد! این ناشی از چیست؟ آیا خدای متعال خواسته است از زن‌ها جانب‌داری کند؟ یا مسأله چیز دیگری است؟ مسأله این است که این زن در اوج حرکت معنوی به جایی رسیده که فقط او را می‌شود مثال زد و لا غیر. موضوع همسر فرعون از نظر تاریخ متعلّق به قبل از زمان فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و مریم کبری (سلام الله علیها) است و او نه پیغمبر است و نه پیغمبرزاده، نه همسر پیغمبر است و نه در خانواده هیچ پیغمبری بوده، ولی تربیت معنوی و رشد و بالندگی او به جایی می‌رسد که خدای متعال در قرآن، زن فرعون را به‌عنوان الگو برای مؤمنین مطرح می‌کند.

در این هفته مناسبت‌های فراوان و مهم و جریان سازی داریم که هر کدام ظرفیت‌های گوناگونی دارد و بسیار قابل استفاده شنبه ۹ دی ماه سالروز قیام مردم بصیر ایران اسلامی در پاسخ به فتنه گری فتنه گران در سال ۸۸ که روز بصیرت و میثاق با ولایت نامگذاری شده / سه شنبه ۱۲ دی ماه سالروز رحلت عالم ربانی انقلابی بصیر فداکار و مظلوم حضرت علامه مصباح یزدی / چهارشنبه ۱۳ دی ماه سالروز میلاد دخت نبی مکرم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها به بروز زن و مادر نامگذاری شده و همچنین سالروز شهادت قهرمان رشید جبهه مقاومت و سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی / پنج شنبه ۱۴ دی ماه سالروز شهادت دانشمند عزیز دکتر کاظمی آشتیانی.

امروز که روز یک تلاقی بزرگ میان فرهنگ اسلامی و فرهنگ منحط غربی در همه مسائل از جمله در مسائل مهمّ زن در جامعه و در زندگی است، احتیاج داریم که بیشتر راجع به چهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) که زن نمونه و بانوی بزرگ اسلام است بحث کنیم.

امّا از دست‌های غرض‌ورز و آلوده که بگذریم بسیاری هم هستند که هنوز به‌درستی مطّلع نیستند که اسلام درباره زن چه شأن والایی را در نظر گرفته است ما برای اینکه این مطلب را به جهان نشان بدهیم و فرهنگ مترقّی و پیشرفته اسلامی را در این زمینه تشویق کنیم، بهترین نمونه، ترسیم چهره زنان برجسته اسلام است؛ چون شخصیت و زندگی آن‌ها خود نشان‌دهنده تفکّر اسلام درباره زن است و در رأس تمام زنان برجسته‌ی عالم در طول تاریخ، فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) دختر پیامبر است و لذا اگر ما بخواهیم در این باره کار و بحث کنیم، کار زیادی لازم است، امروز جامعه زن در جهان در خلأ به سر می‌برد و دست او را گمراهان تاریخ گرفته‌اند و حرف‌های تمجیدآمیزی هم برای فریب زنان می‌زنند. امروز باید این خلأ را جبران کنیم. زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) نه‌تن‌ها الگویی برای زنان مسلمان و انقلابی کشورمان است بلکه زندگی این بانوی معصوم می‌تواند الگویی برای تمامی زنان جهان باشد. مردم دنیا باید پیام حضرت زهرا (سلام الله علیها) را بدانند و این انقلاب با برکت حضرت زهرا (سلام الله علیها) می‌تواند به دنیا صادر شود، ما افتخار می‌کنیم که دنباله‌رو آن حضرت باشیم. افتخار می‌کنیم که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را اسوه و الگوی خود قرار بدهیم. زن‌ها، دختر‌های جوان و نسل انقلابی کوشش کنند خودشان را به آن ترسیمی که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از زن مسلمان برای ما به‌وجود آورده هرچه ممکن است نزدیک‌تر کنند، در دیدار رهبر معظم انقلاب با جمعی از زنان جامعه اسلامی به نحوی سیاست‌های کلان نظام اسلامی در حوزه زن بیان کردند که لازم است مراکز مرتبط از جمله حوزه‌های علمیه خواهران تلاش کنند تا سرفصل‌های بیان شده در این سخنرانی را مطالعه و مباحثه کنند و تبدیل به مباحث عمومی کنند و جهاد تبیین در میان زنان و دختران و بانوان راه بیندازند. این یک ضرورت و اولویتی است که هیچگاه از ضرورت و اولویت خارج نمیشود، غرب را باید در برابر تفکرات بی ارزش خود در خصوص زن پاسخگو کرد و نسبت به گفتمان سازی او باید مقابله کرد و ما سرمایه‌های فراوانی در اختیار داریم که باید درست استفاده کنیم، کم کاری‌های فراوانی در این خصوص شکل گرفته که نهاد‌های فرهنگی باید جبران کنند. گرامیداشت روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و بزرگداشت مقام مادر و زن در این ایام خود نوعی مقابله با جریان منحط و انحرافی غربی هاست. ان شاءالله به عنایت حضرت زهرا سلام الله علی‌ها بتوانیم به وظیفه خودمان عمل کنیم.
شنبه ۹ دی ماه گرامیداشت یوم اللهی است که مردم این سرزمین در آن روز حماسه بیاد ماندنی را خلق کردند و البته این خود نوعی از امداد‌های الهی بود، روزی که فتنه گران کشور را به تعبیر رهبرمعظم انقلاب به لبه پرتگاه بردند، خواستند در میدان دشمن بازی کنند و حاشیه ایجاد کنند و تا بحال موفق نشدند، بدعتی به نام ابطال انتخابات را پایه گذاری کردند. برای فهم حماسه ۹ دی باید ریشه‌ها و نتایج این حرکت عظیم و حیاتی را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. واقعیت این است که ۹ دی، تقابل مردم با مردم نبود، بلکه تقابل ملت صاحب ایران اسلامی؛ و وفادار به قانون اساسی و آرمان‌های امام راحل (قدّس سرّه) علیه مخالفان با این جریان الهی بود.
۹ دی روز خداست، یوم الله است؛ زیرا که خداوند در آن روز به خاطر محبتی که در دل مردم نسبت به امام حسین (علیه السلام) بود، قدرت‌نمایی کرد.
۹ دی، دشمنان را مأیوس از شکست دادن انقلاب کرد. به برکت ۹ دی بود که بسیاری از معارف انقلاب بازخوانی شد و نسل سوّم و چهارم انقلاب با تاریخ انقلاب و گذشته‌ی برخی از افراد آشنا شد. ۹ دی دوست را از دشمن جدا کرد و منافق را از مؤمن. چه بسیار پرده‌های نفاق که از افراد و احزاب برافتاد؛ و چه افراد و احزابی که عمارگونه در هشت ماه دفاع مقدس، در میدان جنگ نرم حضور مجاهدانه داشتند. ۹ دی یادآور مظلومانی است که در دوران فتنه در راه دفاع از انقلاب اسلامی به شهادت جانی و آبرویی رسیدند. ۹ دی یک شاخص است و نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی؛ از این رو بعید نیست که دشمنانی داشته باشد.

کسانی که تلاش در از یاد بردن آن دارند و کسانی که سعی بر منحرف کردن آن. حتی برخی فتنه را جور دیگر معنا کردند. از اینجاست که باید نهم دی بماند و یادش گرامی داشته شود. گرامیداشت ۹ دی نیز بیش از آنکه از جنس شعار باشد که شعار هم در جای خود لازم است، باید از جنس شعور و تبیین و بصیرت‌افزایی باشد. همه باید در ۹ دی از فتنه و دشمنی دشمنان بگوییم و درس‌ها و عبرت‌های آن هشت ماه را مرور کنیم. قدردان رهبری عزیز باشیم که کشتی انقلاب را به ساحل امنیت رهنمون شد. توطئه‌های دشمن را بازگوییم و نقشه‌هایش را بر اساس تحلیل، پیش‌بینی کنیم. باید روایت صحیح را ارائه کرد تا دشمنان و منافقان روایت پر از دروغ خودشان را مطرح نکنند.

در بعد روز عاشورا و حتی قبل آن برای اینکه جبهه یزید را پر کنند چه تهمت‌هایی به امام حسین علیه السلام زدند و بعد عاشورا هم چند برابر آن اقدام کردند که بر جنایت خودشان سرپوش بگذارند، شاعر واقعا درست و بر طبق واقعیت سروده است که کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب (س) نبود، صف آرایی امام حسین علیه السلام مقابل یزید راخواستند جوری دیگر مطرح کنند، اما تبیین حضرت زینب سلام الله علی‌ها نگذاشت دشمن بهره‌ای ببرد، الان هم همان است جریان ۹ دی را الان هم برخی خدشه میکنند و انگیس وار و مکارانه جهت آن مسئله را به سمت نگاه‌های سطحی می‌برند، لذاست که بیان می‌شود ۹ دی ماه یک خط کش است البته ممکن است که نه حتما عده غفلتا حرف‌هایی را می‌زنند که بخاطر کم کاری‌ها در زمینه تبیین این مسئله است که برنامه‌های خوبی در سطح مساجد برنامه ریزی شده که مردم عزیز ان شاءالله بهره‌مند خواهند شد. اینکه عرض میکنیم اگر ما نتوانیم یعنی جریان انقلاب نتواند روایت درستی ارائه دهد، دیگران روایت مدنظر خودشان را ارائه خواهند داد، الان هم می‌بینید کسی که خودش از همین مسیر انتخابات آمده و ۸ سال با انصارش براساس تفکرات معلوم الحال که ثمره اش ۲۰۳۰ و برجام و ضرر‌های اقتصادی بخاطر ریل گذاری اشتباه و موارد بسیار دیگر بوده، دارد حرف‌هایی را می‌زند که اصل جریان زیر سوال برود؛ لذا حضرت آقا در دیدار با مردم عزیز کرمان و خوزستان بر خلاف کسانی‌که مرادشان از انتخابات در جمهوری اسلامی، صرفا نمایش صندوقی برای رأی ریختن است و اساسا حق انتخاب مردم را از جنس تزئین و زینت می‌دانند، فوائد مشهود و عینی انتخابات را بیان کردند، از جمله زمینه سازی برای تحول و جلوگیری از دیکتاتوری و هرج و مرج و ناامنی، فرمودند یکی از کارکرد‌های انتخابات این است که جلوی این‌ها را می‌گیرد و این هم با خواست مردم از طریق انتخابات رخ می‌دهد فلذا موضوع مهم است که مردم عزیز نسبت به مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح باید اهتمام جدی داشته باشند.


شهدای دیماه ما جریان ساز هستند در جهت علمی و بصیرتی و جهاد و مقاومت مانند شهید عزیزمان کاظمی آشتیانی که یک دانشمند نستوه و شایسته ایران اسلامی بود که حضرت آقا در بیانی فرمودند: بایستی کاری کنیم که دانش‌آموز ما دارای هویت ملی بشود. مهم‌تر از علم‌آموزی یا لااقل در حد علم‌آموزی این است که او احساس هویت بکند، یک انسان با هویت ساخته بشود، یک هویت ملی، هویت احساس اعتماد به نفس ملی پیدا بکند. از عمق جان کودک ما با افتخارات کشور آشنا بشود این چیزی است که امروز وجود ندارد خیلی از افتخارات حالا ایشان اسم مرحوم آقای کاظمی آشتیانی را آوردند شما بین بچه‌های مدرسه‌تان، مدارس‌تان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمی آشتیانی را با آن همه خدمات، با آن ارزش وجودی که این مرد، این جوان، جوان هم بود داشت می‌شناسند چند درصد، رونالدو را چند درصد می‌شناسند، ما چرا افتخارات ملی خودمان را نمی‌شناسیم؟»، از شخصیت‌هایی که در راستای بصیرت افزایی بسیار موثر بودند و هم بلحاظ اخلاقی و هم بلحاظ اندیشه‌ای تاثیرگذار بودند حضرت علامه مصباح یزدی ره بود با همه‌ی سختی‌ها و ترور شخصیتی که برخی جناح‌ها داشتند با مظلومیت هم زندگی را سپری کرد، اما مظلومی که از حق نمیگذشت و حرف حق را می‌زد و پای آن حرف حق هم می‌ایستاد و همچنین شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی که یکی دیگر از شخصیت‌های جریان ساز دی ماه است، حرکت او، اقدام او، در میدان بودن او، در جایی که باید باشد، بود. 

تبعیت محض او از ولایت، همین نکات بود که او را خاص کرده بود و اخلاص و معنویت او، اگر برای جوانانمان دنبال الگو هستیم و آن هم الگویی که نائب الامام، امام خامنه‌ای عزیز دلبسته آن‌ها بود که در بیاناتشان می‌توان جستجو کرد همین سه شخصیت بزرگ هستند، که ما باید توجه داشته باشیم. خب در روز‌های اخیر یک اقدام تروریستی دیگر را رژیم منحوس صهیونیستی مرتکب شد و آن ترور سردار رشید اسلام سید رضی موسوی بود که این افراد گمنام و مخلص که البته در آسمان معروفند و در زمین گمنام، بعد شهادتشان معرفی می‌شوند و مشخص می‌شود که چه کار‌های بزرگی را انجام داده اند و واقعا ما امنیت مان را مدیون این سلحشوران هستیم. انتقام شهادت این دلیرمردان حداقل کاری است که باید انجام داد، ترور دانشمندان هسته‌ای، شهید فخری زاده، شهید سلیمانی. ابو مهدی و یارانشان و شهدای ترور سوریه مانند شهید سید رضی موسوی همه اش بدست اسرائیل بوده، باید پاسخ بازدارنده باشد.


یک نکته پایانی هم عرض کنم که البته حرف زیاد داریم در این حوزه، آن یک نکته اینست که برنامه اقدام جهادکشاورزی برای ماهدشت چیست؟ با این همه ظرفیت که وجود دارد بلحاظ زمین و آب تصفیه برای کشاورزی، برنامه‌ی امسال تان چه بود؟ برنامه برای سال آینده و سال‌های آینده چیست؟ برای حل مشکلات کشاورزان این منطقه چه اقدامی انجام شده؟ و سوالات دیگر که ما همین جا اعلام می‌کنیم، مصلی در اختیار شما، بیایید در جمع کشاورزان عزیز، تشریح کنید و برنامه‌ها را ارائه دهید و به مشکلات رسیدگی کنید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها