به گزارش خبرگزاری بسیج زاهدان، حجت الاسلام غلامرضا نجفي با اشاره به بافت جمعيتي استان اظهار داشت: سيستان و بلوچستان استان جواني است و برخلاف بسياري از مراكز جمعيتي، اين استان با روند رو به تزايد اطفال و نوجوانان واقع در سن تحصیل مواجه است و در راستاي توسعه پايدار و عدالت آموزشي، ضرورت دارد تا متناسب با اين روند، جامعه مخاطب تحصيلات همگاني، ارتقاي امكانات آموزشي کلاس های درس، مدارس و معلمان آموزش و پرورش نيز مدنظر نظام تصميم سازي كشور قرار گيرد.
معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستری کل استان با انتقاد از عملكرد اغلب دستگاه هاي عضو سند ائتلاف نماد گفت: متاسفانه بسياري از دانش آموزان در فرآيندهاي شناسايي آسيب، غربالگري، مداخله در بحران و توانمندسازي رواني، آموزشي و معيشتي در سيستان و بلوچستان با مشكلات جدي مواجهند و در اين خصوص بايد نهادهاي حمايتي همچون دانشگاه هاي علوم پزشكي، بهزيستي، كميته امداد حضرت امام و ستاد اجرايي در استان بويژه در دهك هاي محروم و كم برخوردار اقدامات و راهبردهاي مضاعف را مدنظر قرار دهند.
وي با اشاره به آمار كودكان و نوجوانان تارك تحصيل و بازمانده از تحصيل افزود: متاسفانه بايد بپذيريم كه در استان بواسطه برخي مداخلات اقتصادي، فرهنگي يا كمبودهاي سرانه های دانش آموزي و آموزشي با پديده كودكان بازمانده از تحصيل يا تارک تحصیل مواجهيم. هر چند با راهبردهاي موثر آموزش و پرورش فرصت مناسب استمرار تحصيل براي كودكان و نوجوانان فاقد شناسنامه مدعي تابعيت ايراني و يا اتباع خارجي فراهم شده و اداره كل آموزش و پرورش تعاملات مناسبي را با فرمانداران، ثبت احوال و اداره امور مهاجرين و اتباع خارجي مد نظر قرار داده است.
حجت الاسلام والمسلمين نجفي با اشاره به آسيب هاي اجتماعي شايع در گروه هاي هدف كودك و نوجوان اظهار داشت: ضرورت دارد تا كارگاه هاي تخصصي در قالب طرح نماد براي دانش آموزان، معلمان نظام آموزشي و والدين به صورت يكپارچه مدنظر قرار گرفته و آسيب هايي همچون خشونت، سوءمصرف مواد مخدر و اعتياد، جرايم سايبري و اعتياد به فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي، روابط غير متعارف با جنس مخالف و گرايش به تخريب اموال عمومي با اتخاذ سرفصل هاي استاندارد آموزشي و تخصصي كنترل، مهار و در نهايت پيشگيري شود.
معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري كل استان سيستان و بلوچستان در انتها با اشاره به اقدامات توانمندسازي دانش آموزان و سطوح پيشگيري از جرايم و آسيب هاي اجتماعي افزود: پيوست هاي آموزشي و پرورشي با رويكرد ارتقاي فرآيند جامعه پذيري در سطح نخست بايد شامل حال تمامي دانش آموزان شود. سطح ثانويه از مداخلات پيشگيرانه، بايد دانش آموزاني را هدف برنامه قرار دهد كه مستعد ارتكاب جرم يا بزهكاري بوده يا برآمده از خانواده هايي هستند كه در اين خانواده ها سوابق ارتكاب جرم و یا آسيب هاي اجتماعي وجود دارد. در سطح سوم نیز مي بايست به برنامه هاي تخصصي با رويكرد مداخله در بحران و ارجاعات اورژانسي براي دانش آموزان بزهكار يا مرتكب جرايم يا قرباني آسيب هاي اجتماعي ارجاع شود. اقدامي كه از یک سو به بهبود فرآيند باز اجتماعي شدن ايشان كمك مي كند و از سوي ديگر مانع از اشاعه پديده مجرمانه به ساير دانش آموزان مي شود.