خبرهای داغ:
هویـت و اعتبار فرش ایـران مدیون فرش کرمان، و هویت و اعتبار فرش کرمان مدیون فرش راور است.
کد خبر: ۹۵۷۶۲۳۶
|
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، شهرستان راور از شهرستان‌های استان کرمان است که در شمال این استان واقع شده اسـت. مرکز این شهرسـتان شهر راور اسـت عمده فعالیت صورت گرفته در این شهرستان به جز کار کشاورزی و دامداری، قالیبافی است به طوریکه امروز قالی‌های راور کرمان از شهرت جهانی برخوردارند.

 

راور دیار قالیبافی



نقش معروف ((سرام)) یا نقش ((سه کبک)) از مشهورترین نقش‌های قالی راور است که هنوز با ظرافت و زیبایی در راور بافته میشوند.

قالی‌های این منطقه با طرح‌های اردبیلی و کرمانی و نقش صحرایی، درختی، خوشه‌ای، جنگلی، بوته‌ای، شاه‌عباسی و لاله بافته میشوند.


برطبـق نظـر اکثـر کارشناسـان هنری هویـت و اعتبار فرش ایـران مدیون فرش کرمان، و هویت و اعتبار فرش کرمان مدیون فرش راور است.

 

راور دیار قالیبافی



هر خانه یک دار قالی

صنعت قالیبافی این شهرستان پیشینه تاریخی دارد. در ایـران فـرش و قالی چند منطقه شـهرت بسـیاری دارد که یکی از این مناطق راور کرمان است، اما تفاوت فرش راور با دیگر مناطق این است که قالی‌بافـان راوری خـود را محدود به قوانین ناشـناخته فرش نکردند و همواره از نقش‌ها و رنگ‌های وسـیع اسـتفاده کردند و به همین دلیل همیشـه به عنوان بزرگترین سنت‌شکن فرش ایران شناخته شده‌اند.


از افتخارات بافندگان راوری این اسـت که فرش جام جهانی سـال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در این منطقه بافته شد و همچنین فرش‌های بافته شده در منطقه راور از قیمت بالایی برخوردار هستند.


از هر ده خانه موجود در منطقه راور یک خانه دارای دار قالی است، اما باز با این حال ۶-۵ کارگاه متمرکز قالیبافی نیز در این شـهر وجود دارد که کار اصلیشان بافندگی است.

 

راور دیار قالیبافی




مبلغ وام اختصاص داده شـده به هر قالیباف در این شـهر بین ۳-۴ میلیـون تومـان بوده اسـت که اگر بتوان مبلغ ایـن وام را بالا برد قطعا میتوان این صنعت را تا حد زیادی در این شهر گسترش داد.


امروزه فرش راور در بیشتر اماکن مقدس کشور از جمله آستان قدس رضوی وجود دارد که این مسئله خود منجر شده است تا مشتریان خارجی نیز برای خرید فرش به این منطقه مراجعه کنند.


خانم دانشـور از بافندگان فرش راور کرمان به خبرنگار بسیج می‌گوید اولین کسی که در راور اقدام به کارگاه قالیبافی کرد اوست به‌طوریکه با دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی از کمیته امداد امام خمینی (ره) توانسته است فعالیت خود را در این زمینه گسـترش دهد.


دانشـور تصریح میکند: اکنون ۱۰ دار قالی بزرگ دارد که ۲۴ نفر بر روی آن‌ها مشـغول به کار هسـتند و با توجه به ظرفیت کارگاه میتوان حداقل ۱۲ تن دیگر نیز در اینجا مشغول به کار شوند.



انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها