رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي:

تعيين قيمت کارشناسي خريد گندم اقدام بزرگ دولت سيزدهم

تبریز- رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي گفت: تعيين کارشناسي و مقبول قيمت خريد تضميني گندم اقدام مهم و بزرگ دولت سيزدهم است که سال ها محل انتقاد کشاورزان و بهره برداران بود.
کد خبر: ۹۵۷۹۹۱۵
|
۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر فتحي در مراسم تجليل از کشاورزان نمونه ملي و استاني آذربايجان شرقي، افزود: در حالي که دولت هاي قبلي در اين رابطه ورود نکرده و تغييراتي در زمينه قيمت تضميني اعمال نشده بود، دولت سيزدهم 2 سال قبل به اين قضيه ورود کرد و اکنون قيمت هاي خريد گندم شکل معقول و قابل قبول براي دولت و کشاورزان به خود گرفته است.

وي ورود منطقي و علمي دولت به تعيين قيمت مناسب براي خريد تضميني گندم را عاملي مفيد و موثر در افزايش بازدهي توليد اين محصول راهبردي خواند و ابراز اميدواري کرد با ادامه روند کنوني و نيز انتقال مسايل علمي به مزارع گندم، روند افزايشي توليد اين محصول در آذربايجان شرقي براي سال آينده نيز محقق شود.

فتحي امنيت غذايي همراه با امنيت دفاعي را مهمترين مولفه هاي توسعه و بازدارندگي کشورها در مقابل انواع تهديدات سخت و نرم خواند و اظهار کرد: هر گونه وابستگي در حوزه غذايي منجر به رکود و ممانعت از توسعه در ساير بخش ها مي شود که بر همين اساس اهميت بخش کشاورزي براي همگان روشن است.

وي استفاده بهينه از منابع همچون آب را مهمترين ويژگي کشاورزان نمونه در بخش باغداري و زراعت دانست و با تاکيد بر اينکه بايد همه کشاورزان و بهره برداران در اين زمينه فعال تر شوند، يادآور شد: اينکه کشاورزي در آذربايجان شرقي مي تواند از يک مترمکعب آب افزون بر سه کيلوگرم محصول برداشت کند، نشان دهنده توجه به موضوع بهره وري است که اين موضوع بايد در تمام اراضي و براي کشاورزان عادي نيز تسري پيدا کند.

فتحي آگاه سازي و ترويج را از عناصر مهم و تعيين کننده در توسعه بهره وري در بخش کشاورزي برشمرد و با تاکيد بر اينکه تمام بهره برداران و کارشناسان ترويج بايد در اين زمينه گام هاي مهمي بردارند، ادامه داد: بايد با حرکت به اين سمت و تغيير کشاورزي سنتي به شيوه هاي مدرن و به روز، از اراضي آبي و ديم خود بيشترين و باکيفيت ترين محصول را برداشت کنيم.

وي از وجود يک ميليون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضي کشاورزي اعم از باغي و زراعي در آذربايجان شرقي خبر داد و افزود: از اين ميزان تنها ۲۰۰ هکتار را اراضي آبي مطلق شامل مي شود و افزون بر ۷۶ درصد اراضي استان را ديم شکل مي دهد.

فتحي گفت: با توجه به کثرت اراضي ديم آذربايجان شرقي، طرح جهش توليد در اين اراضي را از سال گذشته پيگيري و اجرا کرده ايم که با حمايت هاي ستاد اجرايي فرمان امام تاکنون به موفقيت هاي چشمگير و مهمي در اين زمينه دست يافته ايم.

وي ادامه داد: بر همين مبنا و با اجراي طرح جهش توليد، امسال به ازاي هر هکتار اراضي ديم کشاورزي آذربايجان شرقي نسبت به سال گذشته افزايش ۱۵۰ کيلوگرمي را شاهد بوديم که مجموع محصولات توليدي ناشي از اين طرح بيش از ۶۰ هزار تن بود.

فتحي يادآور شد: اين در حالي است که براي توليد اين ميزان محصول کشاورزي به ۶۰ هزار هکتار اراضي نياز داشتيم.

وي يکي از فوايد مهم بهره وري در کشاورزي را خوداتکايي و خودکفايي بيان کرد که اين موضوع در زمينه نهاده هاي دامي از ارزش و اهميت بسيار بالايي برخوردار است، به گونه اي که اکنون در اين رابطه نياز به واردات ۸۰ درصدي هستيم که با بهره وري مي توان اين رقم را تا ۶۰ درصد کاهش داد.

گفتني است در پايان اين مراسم از هفت کشاورز نمونه کشوري و همچنين ۶۶ نفر از کشاورزان نمونه استاني در بخش هاي زراعت، باغباني، آب و خاک، تشکل هاي مردمي، بازرگاني و صنايع تبديلي، ترويج و آموزش، دام، طيور و زنبور عسل، شيلات آبزيان، منابع طبيعي و آبخيزداري با اهداي لوح قدرداني شد.

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها