حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر هفته گرامیداشت شهدا، استغفار و ماه رمضان بیان کرد.
کد خبر: ۹۵۸۴۶۸۶
|
۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر هفته گرامیداشت شهدا، استغفار و ماه رمضان به شرح زیر است:


توبه ندامت از گذشته و بازگشت به سوى خدا است/ ماه رمضان فرصت رسیدن به تقرّب به خدا است/ مردم با حضور در انتخابات جهاد کردند
امام علی (ع) در بخشی از حکمت ۱۳۵ «نهج البلاغه» مى فرماید: (کسى که توفیق استغفار یابد از آمرزش محروم نمى شود)؛ «وَ مَنْ أُعْطِیَ الاِسْتِغْفَارَ لَمْ یُحْرَمِ الْمَغْفِرَةَ»، «توبه» به معنای ندامت از گذشته و بازگشت به سوى خدا است و «استغفار» یکى از شرایط آن است، البته گاه استغفار و توبه به یک معنا نیز استعمال مى شوند، به هر حال خداوندِ غفور، وعده داده که مستغفرین را مورد محبت قرار دهد و آن‌ها را مشمول آمرزش و مغفرت خویش سازد.

بر این اساس خداوند در آیه ۱۱۰ سوره «نساء» مى فرماید: (هرکس کار بدى انجام دهد یا به خود ستم کند، سپس از خداوند طلب آمرزش نماید، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد یافت)؛ «وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللّهَ یَجِدِ اللّهَ غَفُوراً رَحِیماً». هم چنین پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) در حدیثى می‌فرماید: «خَیْرُ الْعِبادَةِ اَلاِسْتِغْفَارُ»، (بهترین عبادت، استغفار است).

آن حضرت در حدیث دیگرى می‌فرمایند: «أَکْثِرُوا مِنَ الاِسْتِغْفارِ فَإنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ لَمْ یُعَلِّمْکُمُ الاِسْتِغْفارَ إلَّا وَ هُوَ یُریدُ أنْ یَغْفِرَ لَکُمْ»، (زیاد استغفار کنید زیرا خداوند متعال استغفار را به شما نیاموخته مگر به این جهت که مى خواهد شما را بیامرزد).

خدا متعال با اینکه مبتلای به نا فرمانی او هستیم، خیلی دوست می‌دارد که ما برگردیم و خودش هم زمینه‌ها را آماده می‌کند، یکی اش زمان هاست مانند ماه شعبان، یکی اش اذکار است مانند استغفار یکی اش اعمال است مانند نماز یومیه و جماعت و جمعه، دل‌های ما آلوده است؛ آلوده‌ی محبّت‌های بیجا، آلوده‌ی دشمنی‌های بیجا، آلوده‌ی هوس‌های بیجا، آلوده‌ی وابستگی‌های بیجا؛ خب این در عمل ما اثر می‌گذارد، این ما را عقب می‌اندازد، گرفتار میکند، و گرفتار شده‌ایم؛ لذا احتیاج داریم به لطافت روح.

اَللهُمَّ املَأ قَلبی حُبّاً لَکَ وَ خَشیَةً مِنکَ وَ تَصدیقاً وَ ایماناً بِکَ وَ فَرَقاً مِنکَ وَ شَوقاً اِلَیک؛ دل بایستی ظرف محبّت خدا باشد، باید لطیف باشد؛ تا دریافت‌های معنوی و نورانی داشته باشد، لذا مسئله استغفار همیشه مورد تاکید است و از اذکار مهمه است، در روایتی نقل شده که عبدالسلام هروی محضر امام رضا علیه السلام رسید، دَخَلْتُ عَلَى أَبِی اَلْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ فِی آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ، بمن فرمود اى ابا صلت بیشتر از ماه شعبان گذشت و این جمعۀ آخر آن ماه شریف است پس هر مقدارى که گذشته از این ماه کوتاهى کرده‌اى در عبادت در باقى از این ماه تدارک و تلافى کن، فرمود: اهتمام داشته باش در امرى که از براى تو مهم بوده و منفعتى بحال تو داشته باشد و ترک نمودن آنچه مهم نباشد پس ۱. زیاد دعا و ۲. استغفار کن و ۳. تلاوت کن قرآن را و ۴. از گناهان خود توبه کن تا اینکه ماه خدا بتو رو کند و تو خلوص داشته باشى نسبت بخداى عز و جل و از مخلصین باشى و ۵. امانتى در گردن خود نگذار مگر آنکه ادا کنى و ۶. کینۀ در قلب خود جاى نده مگر آنکه بیرون برى و ۷. قصد نکن ارتکاب آنچه نهی شده (حرام و گناه) را مگر آنکه خود را از آن بازدارى و ۸. از خدا پرهیز کن (تقوا) و ۹. در امور مخفی و آشکار خود بر او توکل کن ۱۰. وَ أَکْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ هَذَا اَلشَّهْرِ و این دعا را در باقى ماندۀ از این ماه زیادتر از هر چیزى بخوان اَللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ، فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یُعْتِقُ فِی هَذَا اَلشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ اَلنَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ چه بسیارى از بندگان را حقتعالى در این ماه از آتش آزاد کند بجهت حرمت ماه مبارک رمضان که متصل باین ماه است. (والعصر)

شیخ طوسی از حارث بن مغیره نضری روایت کرده: که امام صادق (علیه‌السلام) در شب آخر ماه شعبان و شب اوّل ماه رمضان می‌خواند: اللّهُمَّ إِنَّ هذَا الشَّهْرَ الْمُبارَکَ الَّذِى أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ وَجُعِلَ هُدىً لِلنَّاسِ وَبَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقانِ قَدْ حَضَرَ؛ خدایا، این ماه مبارک که قرآن در آن نازل شده و هدایتی برای مردم و دلایل روشنی از هدایت و تمیز میان حق و باطل قرار داده شده است، فرا رسید، فَسَلِّمْنا فِیهِ وَسَلِّمْهُ لَنا وَتَسَلَّمْهُ مِنّا فِى یُسْرٍ مِنْکَ وَعافِیَةٍ پس ما را در آن به‌سلامت بدار و آن را برایمان سالم نگهدار و از سوی خودت یا الله در حال آسانی و سلامت کامل از ما تحویل بگیرش، یَا مَنْ أَخَذَ الْقَلِیلَ وَشَکَرَ الْکَثِیرَ‌ای آن‌که اندک را بپذیرد و بسیار را قدر دان هستی، اقْبَلْ مِنِّى الْیَسِیرَ از من اندک را بپذیر؛ در ادامه در فرازی دیگر می‌فرماید:
اللّهُمَّ مَا کانَ فِى قَلْبِى مِنْ شَکٍّ أَوْ رِیبَةٍ أَوْ جُحُودٍ أَوْ قُنُوطٍ أَوْ فَرَحٍ أَوْ بَذَخٍ أَوْ بَطَرٍ أَوْ خُیَلاءَ أَوْ رِیاءٍ أَوْ سُمْعَةٍ أَوْ شِقاقٍ أَوْ نِفاقٍ أَوْ کُفْرٍ أَوْ فُسُوقٍ أَوْ عِصْیانٍ أَوْ عَظَمَةٍ أَوْ شَىْءٍ لَاتُحِبُّ، فَأَسْأَلُکَ یَا رَبِّ أَنْ تُبَدِّلَنِى مَکانَهُ إِیماناً بِوَعْدِکَ، وَوَفاءً بِعَهْدِکَ، وَرِضاً بِقَضائِکَ، وَزُهْداً فِى الدُّنْیا، وَرَغْبَةً فِیما عِنْدَکَ، وَأَثَرَةً وَطُمَأْنِینَةً وَتَوْبَةً نَصُوحاً، أَسْأَلُکَ ذلِکَ یَا رَبَّ الْعالَمِینَ؛ خدایا، آنچه در دلم می‌باشد از شک یا تردید یا انکار یا ناامیدی یا خوشی هواپرستانه یا کبر یا سرکشی یا خودبینی یا ریا یا میل به شهرت یا نفاق‌افکنی یا دورویی یا کفر یا نافرمانی یا گناه یا فخرفروشی یا هرچه که نزد تو ناخوشایند است، پس از تو درخواست می‌کنم‌ای پروردگارم که آن‌ها را تبدیل کنی به ایمان به وعده‌ات و وفای به پیمانت و خشنودی به قضایت و پارسایی و زهد در دنیا و شوق به آنچه نزد توست و انتخاب نیکو و آرامش و توبه خالص، همه این‌ها را از تو می‌خواهم‌ای پروردگار جهانیان، سه شنبه ۲۲ اسفند ماه بنا بر تقویم اول مام مبارک رمضان است که تبریک عرض می‌کنیم؛ درباره‌ی ماه مبارک رمضان فرمود: هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ اِلى ضیافَةِ اللَه؛ خیلی خب، شما دعوت شدید.

انسان گاهی یک جایی دعوت میشود، اجابت میکند، میرود به آن مهمانی و پذیرایی میشود؛ یک وقت هم نه، دعوت کرده‌اند ما را، همّت نمیکنیم که حرکت کنیم و به آن مهمانی برویم و پذیرایی بشویم؛ پس این، دست من و شما است.

ماه رمضان، ماه ضیافت است، آن کسی که برود سر این سفره بنشیند و پذیرایی بشود کیست؟ بحث سر این است، باید همّت بکنیم که ما وارد این تالار عظیم پذیرایی بشویم و سر این سفره بنشینیم.

این ضیافت چیست؟ پذیرایی الهی عبارت است از فراهم کردن فرصت تقرّب به خدا؛ یعنی از این چیزی دیگر بالاتر نیست، خدای متعال در این ماه فرصت تقرّب به خودش را فراهم کرده؛ اگر شما وارد این ضیافت شدید، از این پذیرایی بهره‌مند می‌شوید.

این فرصت چیست؟ این فرصت، روزه است؛ این فرصت اجر بی‌پایان تلاوت [کتاب]الهی است، تلاوت قرآن است؛ این فرصت اجر مضاعف برای اصلاح ذات‌البین است و امثال این چیز‌ها که در خطبه‌ی رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) وجود دارد. از خدای متعال بخواهیم این‌ها را؛ بخواهیم که خدای متعال به ما این توفیق را بدهد که از این فرصت‌ها استفاده کنیم؛ لذا فرمود: فَاسأَلُوا اللَهَ رَبَّکُم بِنیّاتٍ صادِقَةٍ وَ قُلوبٍ طاهِرَةٍ اَن یُوَفِّقَکُم لِصِیامِهِ وَ تِلاوَةِ کِتابِه

نکته اول:خدای متعال می‌فرماید: در سوره «بقره» در آیات ۲۷۸ و ۲۷۹ تحریمِ قاطع و نهیِ صریح با عبارات کوبنده‌ای بیان شده است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِیَ مِنَ الرِّبا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ * فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُؤُسُ أَمْوالِکُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ»؛ (ای مؤمنان تقوا پیشه کنید و آنچه از ربا باقیمانده است رها سازید اگر راستی ایمان دارید و اگر چنین نکنید خداوند و پیامبرش به شما اعلام جنگ می‌دهد و اگر توبه کنید اصل سرمایه‌های خود را می‌توانید دریافت کنید که نه ظالم باشید و نه مظلوم)! تعبیر به «اعلان جنگ» در قرآن مجید تنها درباره همین گناه کبیره آمده است؛ و این دلیل بر آن است که این گناه دارای خصوصیتی است که در سایر گناهان نیست؛ چرا که جنگ با بندگان خدا و مستضعفان است و جنگ با آن‌ها در واقع جنگ با خدا است.

عجیب اینکه در آیاتی که قبل از این آیه در سوره «بقره» آمده رباخواران به یک بیمار روانی تشبیه شده‌اند که قادر بر حرکت نیست و نمی‌تواند بر روی پای خود به‌ایستد. این معنی یا اشاره به وضع آن‌ها در زندگی این جهان است و یا در رستاخیز که آن هم نتیجه و بازتاب اعمال این جهان محسوب می‌شود؛ و در هر حال نشان می‌دهد که آن‌ها همچون کسانی هستند که هرگز نمی‌توانند تعادل خویش را حفظ کنند. حتما باید همچون زالو خون دیگری را بمکنند و از دسترنج دیگری دزدی کنند و در نتیجه تعادل اقتصادی را با جنون ثروت به هم می‌زنند که نتیجه‌اش سر انجام دامان خود آن‌ها را نیز خواهد گرفت و به دیار نابودی خواهد فرستاد، لذا هر کس آمد و به شما کسی پیشنهاد نزول و ربا داد و تبلیغ آن را کرد، اگر برخوردی هم با او شود، به حق است، چون او شما را به جنگ با خدا و جنگ با رسول خدا فراخوانده و شما مانع شدید، این‌ها زندگی‌ها را بی برکت می‌کنند و آتش می‌زنند زندگی‌ها را، لذا باید مقابله کرد و دستگاه‌های امنیتی هم براساس مصالح اجتماعی و دینی که در برخورد با این‌ها هست، ورود کنند، در عوض فرهنگ قرض الحسنه را در جامعه نشر و گسترش بدهیم آنچه خدای متعال رضایت دارد می‌فرماید: وَ أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً لَأُکَفِّرَنَّ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ لَأُدْخِلَنَّکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ، قرض الحسنه قرض دادن به خداست و چه برکاتی دارد؛ لذا سعی کنیم مبلغ آن باشیم که خدا دوست دارد و در دام شیطان و شیطان صفتان نیفتیم.

نکته دوم: ۱۸ اسفند ماه سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است که به همه‌ی عزیزان فعال در این عرصه تبریک عرض می‌کنیم و عرض خدا قوت داریم، اهمیت کار بخاطر این است که کانون یکی از ارکان تاثیرگذار و تصمیم گیر در حوزه مسجد است که تحت مدیریت امام مسجد و سیاست‌های تعیین شده برنامه ریزی و حرکت می‌کند که در شهر ماهدشت الحمدلله اقدامات خوبی برنامه ریزی شده و در آینده هم برنامه‌های قابل استفاده‌ای در نظر هست که می‌طلبد همه‌ی عزیزان فعال در مساجد از امنای محترم، پایگاه‌های بسیج، کانون‌های مساجد و نمازگزاران عزیز همه ذیل برنامه ریزی کلان امام مسجد گام بردارند و روز بروز بر جمعیت و رونق مساجد بیفزایند. ان شاءالله خدا به همه دلسوزان و فعالان حوزه مسجد خیر و عاقبت به خیری عنایت بفرماید.

نکته سوم: هفته گذشته اتفاق مبارکی در این کشور رقم خورد و آن حضور مردم در انتخابات بود که معادلات دشمنان را به هم ریخت و آن‌ها را دلسرد کرد که باید از همه‌ی مردم تشکر کرد، حضرت آقا تعبیر جهاد کردند، یعنی مردم در یک جهاد شرکت کردند، جهاد یعنی کاری که مقابلش دشمن باشد و این جهاد حقیقتا اتفاق افتاد، حضرت آقا در جمع اعضای محترم مجلس خبرگان نکات مهمی را فرمودند یک بخش برای منتخبان مجلس شورای اسلامی بود که فرمودند: تشکیل هر مجلس جدیدی، برای کشور یک سرمایه‌ی باارزش و مورد استفاده است؛ باید این را قدر دانست.

مثل یک خونی است که در رگ‌های مجموعه‌ی سیاسی و اجتماعی کشور جاری میشود و ان‌شاءالله اثر میکند. حادثه‌ی شیرینی است، لکن این حادثه‌ی شیرین را میشود تلخ کرد؛ مثل همه‌ی حقایق شیرین عالم، یک چیز‌هایی هم وجود دارد، عواملی هم وجود دارد که میتواند این شیرینی را از بین ببرد.

بنده اینجا یادداشت کرده‌ام، آن چیزی که میتواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند، سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند است؛ شیرینی مجلس جدید را این‌جور چیز‌ها از بین میبرد. باید خیلی مراقبت کرد؛ باید خیلی مراقبت کرد، در این جهادی که مرد حضور پیدا کردند با همه‌ی دشمنی‌ها و تبلیغات سنگین آن‌ها، وقتی انسان تصائیر حرکت پرشور ایم مردم را میبیند، متحیر می‌شود، در برف و سرما و سختی‌های دیگر، منتخبان این تصاویر را قاب کنند و تا همیشه پای کار بودن مردم را فراموش نکنند و تا آخر پای کار این مردم بمانند ان شاءالله، از مردم عزیز ماهدشت و دستاندرکاران انتخابات که در ماهدشت تلاش کردند، هم تقدیر و تشکر می‌کنم.

نکته چهارم: خب متاسفانه شاهد سیل عظیمی بودیم در جنوب سیستان که خسارات فراوانی را ایجاد کرد و همانطور که در روز درختکاری حضرت آقا امر فرمودند همه پای کار بیایند، ما هم ان شاءالله این هفته بین الصلاتین جمع آوری کمک خواهیم داشت هم در قسمت برادران و خواهران فقط به نیت کمک به مردم عزیز سیستان و از عزیزانمان در مساجد امامان محترم و فرماندهان محترم پایگاه‌های بسیج و کمیته امداد و هلال احمر می‌خواهیم با تنظیم یک جلسه و با همکاری همه‌ی مجموعه‌ها که عرض شد، یک پویش هماهنگ راه بیندازید در طول هفته آینده ویژه کمک به مردم سیل زده سیستان، چون حضرت آقا امر به این مهم کردند تقاضا داریم حتما این مهم انجام شود و همه‌ی مردم عزیز ماهدشت هم مشارکت کنند، همه‌ی خیرین، کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و اصناف و بازاریان و همه و همه‌ی مردم عزیز، ان شاءالله خدای متعال به همه‌ی عزیزان خیر عنایت بفرماید.

نکته آخر، والدین عزیز در این ایام آخر سال از فرزندان شان غافل نشوند و مراقبت کنند و به هشدار‌ها نسبت به مواد محترقه توجه کنند، تا فرزندان مواجه با قطع عضو و مخاطرات دیگر نشوند و یا به دیگران آسیبی وارد نشود.

۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهدا و سالروز تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است که به همه‌ی عزیزان خداقوت عرض و بروح مطهر شهدا صلواتی هدیه می‌کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها