حمایت از نخبگان قرآنی در استان مغفول مانده است/ پایگاه های بسیج؛ الگویی برای جذب و توانمندسازی نسل جوان
به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ در روزهایی که تیروترکش های هجمه های فرهنگی دشمن باهدف و بدون هدف به پایه های اعتقادی مردم کشورمان اصابت می کند و مقام معظم رهبری، توسل و توجه به قرآن را راهی مؤثر برای تغییر مسیر زندگی و رسیدن به تعالی و کمال و همچنین رساندن پرچم انقلاب به دست صاحب اصلی خودش یعنی حضرت مهدی (عج) میداند، کم نیستند جوانانی که با انس با کلام وحی سعی دارند دستورات آن را سرمشق و سرلوحه زندگی خود قرار داده و مروج فرهنگ قرآنی در جامعه باشند تا سهم خود با هجمه فرهنگی مقابله کنند.
علی چگنی رتبه برتر جشنواره قرآنی بسیج کشور در رشته صحیفه سجادیه در سال ۱۴۰۲ است.
خودتان را معرفی کنید و از آغاز فعالیت خود در عرصه قرآنی بفرمایید؟
علی چگنی هستم، متولد شهر ساوه و در حال حاضر نیز دبیر عربی در یکی از مدارس روستایی شهر ساوه و طلبه سطح ۴ حوزه هستم.
از دوره راهنمایی در عرصه قرآنی فعالیت داشتم ولی عدم اعتماد به نفس مانع از این می شد که در مسابقات یا جشنواره های قرآنی شرکت کنم. تا اینکه چهار سال قبل، از طریق یکی از دوستان به استاد عزیزم آقای خوانساری از مربیان خوب ورزشی استان معرفی شدم و ایشان الگوی من در حوزه ورزش شدند و طی این مدت موفق به کسب چهار مدال کشوری و دو مدال بین المللی در عرصه فعالیت های ورزشی رزمی(کاراته) شدم.
در دوره خدمت مقدس سربازی با اساتید خودم آقایان حمیدی نژاد و مهدی خان آبادی آشنا و به تشویق این بزرگواران در رشته قرائت و حفظ، کار کردم و همین باعث شد تا به رشته مفاهیم نیز روی بیاورم.
حجت الاسلام کارجو(برگزیده برتر رشته دعا در جشنواره قرآنی بسیج) نیز راهنمای من شدند تا در رشته مفاهیم به شکل تخصصی در مسابقات حضور پیدا کنم.
در حقیقت با راهنمایی این سه استاد بزرگوارم از سال ۱۴۰۱ به عرصه مسابقات ورود کرده و موفق شدم ۶ مقام استانی و یک مقام کشوری را کسب کنم و باید بگویم که تنها نماینده استان در مسابقات قرآنی اوقاف هستم.
نظرتان درخصوص مسابقات قرآن چیست؟ فکر می کنید تا چه میزان می تواند مروج فرهنگ قرآنی در جامعه باشد؟
متاسفانه رشته مفاهیم و دعا به دلیل همزمانی با رشته های آوایی مورد توجه قرار نمی گیرد حتی از سوی مسئولین اجرایی این مغفولیت مشهود است.
جشنواره قرآنی بسیج فراگیرترین مسابقات قرآنی بود و اگر یک متسابق بخواهد سطح خود را محک بزند به نظرم خوب است. در این دوره مسابقات ۴۰ هزار نفر شرکت کرده بودند که قابل توجه است. و به هر متسابق اجازه داده شده بود که در سه شاخه شرکت کند و به رغم کسب رتبه در هر رشته تنها در یک بخش به عنوان برگزیده می توانست معرفی شود، که این یک نقطه قوت بود چراکه باعث انگیزه بیشتر و افزایش تعداد متسابقین شده بود.
به سهم خود از چه راهکارهایی برای ترویج فرهنگ قرآنی مخصوصا در بین دانش آموزان استفاده می کنید؟
سعی می کنم دانش آموزان را ترغیب کنم تا در عرصه قرآن فعالیت داشته باشند و برای این کار معمولا هم تکالیفی که به دانش آموزانم می دهم به گونه ای است که آنان را به قرآن و آیات آن ارجاع می دهم؛ معتقدم بهترین راهکاری که می تواند مروج فرهنگ قرآنی در بین آنان باشد داستان های قرآنی است و به قدری جذابیت دارد که اگر کسی بخواهد با آن آشنا شود به راحتی نمی تواند از آن دل بکند.
چرا در رشته مفاهیم و صحیفه شرکت کردید؟
از سال ۱۴۰۰ در رشته صحیفه سجادیه فعالیتم را شروع کردم چراکه معتقدم هر آنچه در زندگی نیاز داریم، در صحیفه سجادیه آمده و برای هر بخش از زندگی مان و در هر سنی برنامه دارد.
برگزاری مسابقات و جشنواره های قرآنی برای اقشار مختلف خوب است ولی بخش معارف آن گونه که بایسته است مورد توجه قرار نمی گیرد و همین باعث شده تا راهکاری جز شرکت در مسابقات برای حرفه ای شدن وجود نداشته باشد.
پیشنهادتان برای اینکه رشته مفاهیم هم مورد توجه باشد
در بحث راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی باید گفت که مهم ترین عامل در هر اقدامی، تبلیغات مناسب است. اگر بخواهیم رشته های معارفی هم مورد توجه قرار گیرد باید در کنار قرآن، عترت و اهل بیت(ع) نیز باشند. در حوزه آموزش باید پرورش هم مد نظر قرار بگیرد و نیاز است تا آموزش عملی اولویت قرار بگیرد.
نقش خانه های قرآنی و میزان اثرگذاری شان بر تربیت قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی
برای اینکه بتوانیم جذب کودکان و نوجوانان را به خانه های قرآنی داشته باشیم باید بتوانیم در وهله نخست در خودمان تغییرات ایجاد کنیم. خانه های قرآن و دارالقرآن ها باید فضایی باشد که کودکان با رغبت در این مکان ها حضور پیدا کنند و صرف آموزش یکنواخت نباشد؛ چرا که قرآن و عترت هم ما را محدود نکرده است.
مربی ممتاز و خلاق نقش اثرگذاری در این زمینه دارد. پایگاه های بسیج بستر و فضایی دارند که کودکان و نوجوانان با بازی و تفریح مباحث فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی آشنا می شود و من هم بیشتر اوقات مباحث آموزشی را با دانش آموزانم در پایگاه مقاومت بسیج روستا کار می کنم؛ هم برای شان تفریح است و هم یادگیری؛ معتقدم مربی که صرفا آموزش(روخوانی، روانخوانی) قرآن را مد نظر داشته باشد با هر قشری نمی تواند ارتباط بگیرد مفاهیم قرآن هم باید مورد توجه باشد.
مسئولین باید توجه داشته باشند که ملاک نباید تعدد خانه های قرآنی باشد، در جذب مربیان گرچه رزومه اولویت است ولی باید توانمندی مربیان هم باید ملاک ارزیابی قرار بگیرد. خانه های قرآن باید هماهنگ با نیاز گروه های مختلف برنامه داشته باشند.
حرف تان با مسئولین
نخبه های قرآنی مهجور و ناشناخته اند؛ متسابق بایستی انگیزه و امید برای حضور در مسابقات را داشته باشد در حالیکه متاسفانه به جایگاه فعالین قرآنی در استان کمتر توجه می شود و هیچ حمایتی هم از سوی مسئولین صورت نمی گیرد.
اگر بخواهیم فرهنگ قرآنی در جامعه ترویج پیدا کند باید این تبعیض ها کنار گذاشته شود و فعالین و نخبگان قرآنی مانند سایر عرصه ها دیده و مورد تشویق قرار گیرند.
انتهای پیام/ع.م