حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر تقوا، ماه شوال و غزه بیان کرد.
کد خبر: ۹۵۹۱۰۵۸
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر تقوا، ماه شوال و غزه به شرح زیر است:
ماه شوال المکرم، ماه مشاهده اولین بارقه‌های آثار تقوا است/ مسئله فلسطین و غزه در جامعه تببین شود/ حجاب یک حکم مسلم شرعی است
در بیان علماء و اهل معرفت، ماه شوال با پسوند کرامت یاد می‌شود و به آن «شوال المکرَّم» می‌گویند؛ هم‌چنان‌که ماه رمضان را، «رمضان المبارک»، ماه شعبان را، «شعبان المعظم» و سایر ماه‌ها را با پسوند و وصفی خیر، موصوف می‌نمایند.

این نام‌گذاری: اولا مبتنی بر نگاه توحیدی و این فرمایش نبوی صلی الله علیه و آله است که فرمودند: «تَفَأَّلُوا بِالْخَیْرِ تَجِدُوهُ» تفأل به خیر بزنید تا آن را بیابید.

ثانیا مکرم بودن ماه شوال به‌دلیل اینکه این ماه بعد از ماه مبارک رمضان است.

ثالثا حکمت اصلی فریضه صوم، دستیابی به گوهر تقوا است. (کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ... لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (بقره: ۱۸۳))؛ تقوایی که مایه کرامت انسان است: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» (حجرات: ۱۳)؛ لذا شوال مکرم است، چون خدای کریم در عید فطرت، بندگانش را با عیدی تقوا، اکرام و تکریم می‌فرماید.

وقتی حکمت اصلی فریضه صوم، دستیابی به گوهر تقوا است؛ بنابراین ماه شوال المکرم، ماه مشاهده اولین بارقه‌های آثار تقوا است.

به بیان شهید مطهری، اصلی‌ترین برکت تقوا، بصیرت و روشن‌بینی است.

استاد درباره راز تأثیر تقوا در روشن‌بینی و بصیرت می‌فرماید: «ائمه اطهار علیهم السلام فرمودند: «اَلْهَوی عَدُوُّ الْعَقْلِ»؛ «عُجْبُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ اَحَدُ حُسّادِ عَقْلِهِ»؛ «اَعْدی عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتی بَیْنَ جَنْبَیْکَ»؛ یعنی بالاترین دشمنان تو همان نفس امّاره و احساسات سرکش توست که از همه به تو نزدیکتر است.

علت اینکه این دشمن بالاترین دشمنان است واضح است، زیرا دشمن عقل است که بهترین دوست انسان است (صَدیقُ کُلِّ امْرِئٍ عَقْلُهُ). از هر دشمنی با نیروی عقل می‌توان دفاع کرد. اگر دشمنی پیدا شود که بتواند عقل را بدزدد پس او از همه خطرناک‌تر است.

از همین‌جا معنای تأثیر تقوا در تقویت عقل و ازدیاد بصیرت و روشن‌بینی روشن می‌شود. تقوا، نه سوهان است و نه سُنباده و نه روغن چراغ. تقوا دشمنِ دشمن عقل است، تقوا، دشمن عقل را که هوا و هوس است رام و مهار می‌کند، دیگر نمی‌گذارد اثر عقل را خنثی کند، گرد و غبار برایش به‌وجود آورد، پارازیت ایجاد کند. تقوا، در طرز تفکر و طرز قضاوت انسان تأثیر دارد، ولی نوع تأثیرش این است که جلو تأثیر دشمن را می‌گیرد و از این راه دست عقل را باز می‌کند و به وی آزادی می‌دهد.

اگر توفیقی پیدا کنیم که با نیروی تقوا نفس امّاره را رام و مطیع نماییم، آنوقت خواهیم دید چه خوب راه سعادت را درک می‌کنیم و چه خوب می‌فهمیم و چه روشن می‌بینیم و چه خوب عقل ما به ما الهام می‌کند.

آن وقت می‌فهمیم که این مسائل چندان هم پیچیده و محتاج به استدلال نبوده، خیلی واضح و روشن بوده، فقط غوغا‌ها و پارازیت‌ها نمی‌گذاشته‌اند که ما تعلیم عقل خود را بشنویم».

این‌ها ثمرات تقواست که انسان در زندگی مشاهده می‌کند، البته عملیات شیطان در ماه شوال خیلی سنگین است.

حتماً کسالت سحرگاهی و تنبلی در عبادات را احساس کرده‌اید. کسی می‌گفت من از همان روز عید می‌فهمم که شیطان حسابم را رسید! معلوم می‌شود که دست و پای او باز شده است.

ماجرای این سنگینی عملیات شیطان این است که می‌گوید هرچه در ماه رمضان به‌دست آورده‌ایم، یک‌جا از ما می‌گیرد. شیطان در ماه شوال با برنامه‌ریزی سراغ ما می‌آید و ما باید با برنامه‌ریزی در مقابل او بایستیم.

در دیدار رهبر انقلاب با مسئولین نظام، که یک دیدار خاص محسوب می‌شود و در آن، به مسائل مهم داخلی و بین‌المللی اشاره می‌شود.

مطرح شدن موضوع حجاب و بیان چند وجهی رهبر انقلاب در این زمینه، در کنار تبیین و مطالبه‌گری‌ای که ایشان داشتند، نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است.

البته در سال گذشته نیز ایشان در دیدار‌هایی که به‌صورت رسمی بوده و به اطلاع مردم رسیده – یعنی فارغ از جلسات خصوصی - بار‌ها از کلید واژه حجاب در سخنرانی‌های خود استفاده کرده‌اند.

نکته قابل توجه این است که رهبر انقلاب، اتفاقاً ۱۵ فروردین سال قبل در دیدار با مسئولین نظام، جمله تاریخی «کشف حجاب، حرام شرعی و حرام سیاسی است» را بیان کردند. هم‌چنین آنجا فرمودند: «مسئولین برنامه داشته باشند و دارند؛ ان‌شاء‌الله این کار با برنامه دنبال بشود.»، امسال نیز در روز ۱۵ فروردین و در دیدار با مسئولین فرمودند: «بنده معتقدم در دولت، در قوه قضائیه، در بخش‌های مختلف، در این زمینه مسئولیت وجود دارد که بایستی به مسئولیت‌های قانونی و شرعی خودشان عمل کنند.»
لکن به‌رغم همه هشدار‌ها و مطالباتی که رهبر انقلاب در این زمینه داشته‌اند، در میدان عمل، مشاهده می‌کنیم که باز هم تساهل و تسامح وجود دارد و یا اقدامات سطحی و گزینشی صورت می‌گیرد.

در این جنگ همه‌جانبه‌ای که علیه حجاب و عفاف صورت گرفته و دشمن و بی‌بند و بار‌های داخلی هم به‌دنبال ماهیگیری هستند، از دستگاه‌های مختلف کشور انتظار بیشتری می‌رود که با ورود هوشمندانه و عالمانه و در صورت نیاز قاطعانه، با این چالش تحمیلی مواجه شوند. در هر صورت، ما چه بخواهیم و چه نخواهیم دشمن در حال بمباران بخشی از هویت جمهوری اسلامی است.

نمی‌توانیم روی خود را از این بمباران برگردانیم و از کنار آن بگذریم! رهبر انقلاب به مسئولین فرمودند: «بنده نظر قاطع خودم را در این مورد عرض می‌کنم: هم از دیدگاه فقهی و شرعی باید به مسأله نگاه کرد، هم از دیدگاه قانونی، هم از لحاظ بعضی از مسائل جانبی و ملاحظات جانبی‌ای که وجود دارد.

خب از لحاظ شرعی، حجاب یک حکم مسلم شرعی است؛ یعنی برای بانوان، پوشاندنِ غیر از صورت و دو دست ــ وجه و کفّین ــ واجب است؛ این چیزی است که از آن صرف‌نظر نمی‌شود کرد». به این توجه کنیم که این سخنان ایشان پس از یک جنگ همه‌جانبه علیه حجاب و عفاف بیان شده است. پس از اینکه، دشمنان خارجی و امتداد داخلی آن‌ها در ایام فتنه و پس از آن سعی داشته‌اند که جمهوری اسلامی را مجبور به عقب‌نشینی کنند.

اما مشاهده می‌کنیم که رهبر انقلاب با اقتدار و قاطعیت، نه تنها در این جلسه بلکه پیش از این هم نشان داده‌اند که در این زمینه، قرار نیست عقب‌نشینی از اصول و مبانی واحکام اسلام صورت بگیرد.

در شرایط فعلی، حجاب، یک خط مقدم محسوب می‌شود. یعنی دشمن و فتنه‌گران داخلی برای براندازی فرهنگی از حجاب شروع می‌کنند، اما در اینجا متوقف نمی‌مانند. طبیعی است که اگر ما در اینجا کوتاه بیایم و منفعلانه رفتار کنیم، هم برای آن‌ها دستاوردسازی صورت می‌گیرد و هم این‌که فرمولی به‌دست آن‌ها خواهیم داد که با استفاده از این فرمول، می‌توانند سایر پروژه‌های خود را علیه جمهوری اسلامی عملیاتی کنند. رهبر انقلاب فرمودند: «امروز روی مسأله برداشتن حجابِ بانوان تلاش می‌کنند، اما این اول کار است، این آخر کار نیست؛ هدف این نیست.

هدف دشمنان این است که وضع کشور را به وضعیت قبل از انقلاب، به وضعیت دوران طاغوت برگردانند؛ آن وضع فضاحت‌باری که آن روز وجود داشت».

ما گله داریم از سران سه قوه و متناظر اون‌ها در استان‌ها، یک سال و اندی از مطالبه رهبری گذشت و هیچ اقدام بازدارنده‌ای نشد، زمینه هم با عمل نکردن شما بیشتر فراهم شد.

آقایانی که خیلی از اقدامات را انجام ندادید به بهانه‌ی اینکه باید کار فرهنگی انجام شود، به جمله درستی است لکن این بیان برای فرار از اقدام است، برای اجرای احکام اسلام از مسئولان حمایت می‌کنیم خصوصا نیروی انتظامی که اعلام کرد وارد میدان خواهد شد با ملاحظاتی که دارد که بعد بیان نظر صریح حضرت آقا که مجدد مطرح فرمودند. یک نکته دیگر هم عرض بکنم، که در بیان حضرت آقا هم بود که مسئله حجاب، مسئله‌ای شده دشمن حساب شده و با برنامه و با تمام عِده و عُده وارد میدان شده، لذا از یک مسئله صرف ناهنجاری اجتماعی گذشته است و این بیان‌ها و موضع‌ها بخاطر این مطلب است که به همت همه مسئولان و مردم موضوع حل شود.


در خصوص شرایط فعلی ایران بعد این ترور‌های ناجوانمردانه‌ای که رخ داد تحلیلی را دیدم، دقیق بود که عرض کنم و آن اینکه ایران امروز در میانه یک جنگ ترکیبیِ پیچیده است که در آن، همه گزینه‌های یک نبرد واقعی فعال شده است؛ اما اینکه مردم احساس میکنند، جنگی وجود ندارد، ثبات برقرار است، و ترور‌های گاه و بیگاه را عجیب میدانند، علت این است که ایران علیرغم قرار داشتن در کانون اصلی تحولات و نبرد‌های سخت غرب آسیا، کشتی خود را از این تلاطم‌های شدید به گونه‌ای آرام و مطمئن عبور داده است که کمترین تکانه‌ها برای مردمش عجیب و غیر قابل انتظار به نظر میرسد؛ که خودش اقتدار و امنیت مثال زدنی این کشور را می‌رساند. هر کشور دیگری اگر میخواست بجای جمهوری اسلامی اینچنین آشکار پنجه در پنجه آمریکا و ناتو بیاندازد، اسرائیل را به ورطه نابودی بکشاند و مسئولیت آن را نیز شجاعانه بپذیرد، حتی اگر تسلیم نمیشد، احتمالا اکنون به ویرانه‌ها شباهت داشت، نه آنکه مردمش در شبکه‌های اجتماعی کیفیت رفاه اجتماعی را به بحث بنشینند و گله کنند که البته گله‌ها درست و بجاست، اما کشوری که در نبرد با باطل است، در راه اهداف بلند خود خون هم میدهد. یکی پایتختش روز و شب زیر موشک‌ها و راکت‌های مقاومت است، بنادرش تعطیل، اقتصادش مختل، شهرک نشینانش آواره، ارتشش درگیر، استیصال بی سابقه تجربه مینماید و با افکار عمومی در داخل و خارج طرف است، دیگری هم به مدد الهی با خیلی آسوده و با تمرکز کل جبهه‌های منطقه را در آرامش، مدیریت میکند، در حالی که خط مقدم فرسنگ‌ها با مرزهایش فاصله دارد و صد البته گاهی شهدایی را نیز تقدیم میکند و اگر این نباشد نامش جنگ نیست!

نتانیاهو با این ترور‌ها واقعا به دنبال چیست؟ واقعیت این است که خود او و اسرائیل و حتی آمریکا را در یک مخمصه عجیب قرار داده است. توقف جنگ برایشان شکست است؛ ادامه جنگ دردی از دردهایشان دوا نمیکند و مکرر هزینه‌های جدید میسازد و محاصره را تنگ‌تر میکند، علاوه بر تلفات زیاد و ضرر‌های مالی فراوان، به اختلافات داخلیِ مردم و سیاسیون، و سیاسیون با هم نیز دامن زده است؛ آمریکا نیز صراحتا اعلام کرد ادامه جنگ بی فایده است. این‌ها باعث شده تا نتانیاهو بیش از پیش عصبی شود و قطعا بانی تمام این بدبختی‌ها را جمهوری اسلامی ایران میداند. جنگ متوقف شود، عمر سیاسی نتانیاهو پایان خواهد یافت، و به احتمال زیاد وی را محاکمه خواهند کرد. هم بخاطر سهل انگاری هنگام وقوع حادثه هفتم اکتبر و ناتوانی در مدیریت جنگ، و هم پرونده‌های قضایی که پیش از این حوادث داشت.


او یک راه بیشتر ندارد، و آن هم وارد کردن آمریکا به درگیری با ایران است؛ به نحوی که جنگ در منطقه آنقدر گسترده گردد که نبرد غزه در میان آن گم شود. آمریکا هم به هیچ وجه این را نمیخواهد، چون میداند جنگی را اگر شروع کنند پایانش را دیگران ترسیم میکنند! در واقع این جنگ یعنی نابودی همه امکانات آنها...! او میداند که ایران هم از چنین وضعیتی واهمه ندارد، اما، چون ابتکار عمل در دست جمهوری اسلامی است، این ترس آمریکایی‌ها را در نامه فرستادند‌ها و واسطه فرستادن‌ها و اعلام‌ها می‌توان دید که می‌گوید ما مشارکتی در برنامه اسرائیل نداشته ایم، شاید هم درست بگوید، اما چون سگ هاری را در منطقه رها کرده و او را هم حمایت می‌کند، او بی تقصیر نیست، باور کنید یکی از زیباترین و دقیق‌ترین شیوه‌های مدیریت جنگ را این روز‌ها ایران پیاده کرده است.

همه جوره دشمن را به باتلاق کشانده و خود محکم و استوار با هیبتی قانونی، دیپلماتیک و عملا بعنوان سخنگوی مقاومت در جهان حرف منطقی میزند و حتی توانسته ذهنیت مردم دنیا را تا حدود زیادی به نفع مقاومت تغییر دهد؛ که البته این کار خدا و تحقق وعده‌های الهی است، اگر به تدابیر خودمان و موشک‌ها و امکاناتمان مغرور شدیم، آن روز، روز شکست ماست الان هم که در مسیر انتقام در حرکتیم و صهیونیست‌ها بیچاره شدند از بس در ترس و واهمه هستند، باید دعا کنیم، توکل مان به خدا باید بیشتر از قبل باشد، اعتماد و ایمان و توجه و تضرع مان باید بیشتر باشد، چون فَلَم تَقتُلوهُم وَلکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُم این شما نبودید که آن‌ها را کشتید؛ بلکه خداوند آن‌ها را کشت! وَما رَمَیتَ إِذ رَمَیتَ وَلکِنَّ اللَّهَ رَمى.

در انتها مجددا از حضور مردم عزیز ماهدشت در راهپیمائی دشمن شکن روز قدس و همچنین حضورشان در مراسمات و مجالس و محافل قرآنی، در سطح شهر ماهدشت تشکر و قدردانی می‌کنم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها