برگزاري اولين جشنواره پخت نان محلي در اهر

تبریز- اولين جشنواره پخت نان و غذا‌هاي نان پايه با استقبال گرم خانواده‌هاي روستايي و فعالان اين صنف در شهرستان اهر برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۹۵۶۹۳
|
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، به همت مديريت جهادکشاورزي شهرستان اهر و به مناسبت گراميداشت روز ملي گندم و نان، جشنواره پخت نان و غذا‌هاي نان پايه با مشارکت ۸۰ شرکت کننده از نانوايان، کشاورزان و اهالي روستا‌هاي اين شهرستان برگزار شد.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان اهر در اين جشنواره با بيان اينکه سالانه ۲۵ هزار تن گندم در اين شهرستان توليد مي‌شود گفت: اين جشنواره با هدف معرفي نان‌هاي باکيفيت سنتي، صنعتي و محلي و همچنين ترغيب خانواده‌ها براي استفاده نان‌هاي باکيفيت برگزار شد.

علي نجفي افزود: در اين جشنواره بيش از ۵۸ نوع نان و غذاي نان پايه در سه گروه  نان سنتي و محلي ، انواع ختاب، فطير سنتي و غذاي نان‌پايه و نان کامل (صنعتي و نيمه‌صنعتي) به نمايش درآمد.

مشاور رئيس سازمان و سخنگوي سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي نيز در اين جشنواره با بيان اينکه شوراي انقلاب فرهنگي سال گذشته ۱۱ مناسبت جديد را براي درج در تقويم رسمي کشور تصويب کرده که ۷ مناسبت آن با هدف توسعه نشاط اجتماعي و احياي فرهنگ روستا مربوط به توليدات کشاورزي است گفت: براساس اعلام شوراي انقلاب فرهنگي ۳۱ فروردين روز ملي گندم و نان، ۲۰ ارديبهشت روز گل محمدي و گلاب، ۳۱ مرداد روز عسل، ۲۵ شهريور روز خرما، ۵ آبان روز زعفران، ۷ آبان روز انار و ۴ آذر روز زيتون در ضميمه تقويم رسمي کشور ثبت شده است.

وحيد کاظم زاده با بيان اينکه ثبت ۷ روز محصول در ضميمه تقويم رسمي کشور بنا بر جشن‌ها و آئين‌هاي شکرگزاري اين محصولات کشاورزي صورت گرفته است ادامه داد: سال زراعي گذشته با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب اسلامي در جهت خودکفايي محصولات اساسي به ويژه گندم، وزارت جهاد کشاورزي در کنار کشاورزان براي خودکفايي در محصول اساسي گندم شرايطي را ايجاد کرد که با وجود خشکسالي هاي اخير، کشور در گندم نان به خودکفايي برسد که اين مهم محقق شده است.

مشاور رئيس سازمان و سخنگوي سازمان جهادکشاورزي استان با تاکيد بر اينکه در دولت سيزدهم و در سال گذشته در توليد گندم نان به خودکفايي رسيديم، گفت: ارتقاي كمي و كيفي توليد گندم تا آرد کامل نان که به دست مصرف کنندگان برسد، در دستور کار وزارت جهاد کشاورزي قرار دارد.

وي با بيان اينکه طبق اعلام مسئولين وزارت اقتصاد با اجراي طرح هوشمندسازي آرد و نان، در سال نخست اجراي اين طرح مصرف آرد حدود ۱.۵ ميليون تن کاهش يافت که معادل صرفه جويي ۲۷ هزار ميليارد تومان در هزينه‌هاي ملي است ادامه داد: با احتساب اين آمار ، کاهش هزينه‌اي که در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازي در حوزه عرضه نان صورت گرفته است ۳ ميليون تن معادل ۵۴هزار ميليارد تومان و مصرف ۴۰ ميليون نفر بوده است.

با عنايت به نامگذاري ۳۱ فروردين‌ماه به نام روز ملي نان و گندم، ويژه برنامه‌اي به همت مديريت جهادکشاورزي اهر و ارگان‌هاي ذيربط برگزار و به کار خود پايان داد.

حجت الاسلام والمسلمين حسن زاده مسئول دفتر نمايندگي ولي فقيه در مديريت جهادکشاورزي شهرستان اهر نيز طي سخناني ضمن تعظيم و تکريم مقام و منزلت نان، به ابعاد و زواياي توليد گندم و لزوم گراميداشت اين نعمت الهي پرداخت.

در اين جشنواره ضمن نمايش نان هاي برگزيده از جمله نان روغني دو متري پخته شده و معرفي توليدات برتر و ارقام مختلف گندم توليدي در شهرستان ، از منتخبان و فعالان اين جشنواره  تقدير شد.

 

ارسال نظرات